De Diabetesweek 2016 staat in het teken van het opsporen van mensen met diabetes type 2, die het nog niet weten dat ze het hebben. Naar schatting zijn dat in Nederland 250.000 mensen.

Waarom is het belangrijk om te weten of je diabetes hebt?

Als je diabetes type 2 of een hoog risico op diabetes type 2 hebt, is het van belang daar zo snel mogelijk wat aan te doen. Diabetes betekent namelijk hoge bloedsuikerwaarden en die geven schade aan de kleine bloedvaatje in het lichaam. Hoe langer de suikerwaarden hoog zijn of hoe hoger ze zijn, hoe groter de schade die ontstaat. En niet meer terug te draaien is.

Kleine bloedvaatjes zitten in de ogen en kunnen daar wondjes veroorzaken waardoor er delen van het zicht verdwijnen.

Kleine bloedvaatjes zitten aan het einde van de bloedvaten, denk aan vingers en tenen. Daar ontstaat ongevoeligheid. En door die ongevoeligheid worden wondjes niet snel opgemerkt. Ook genezen die wondjes slecht of niet, waardoor er soms tenen of voeten geamputeerd moeten worden.

Kleine bloedvaatjes zitten ook in de nieren, die dan steeds meer moeite krijgen om hun werk te doen om het bloed te zuiveren.

Kleine bloedvaatjes zitten ook in de hersenen en om het hart. Diabetes is een van de belangrijkste oorzaken voor een hartinfarct of hersenbloeding.

diabetesweek 2016 symptomen van diabetes

Je kunt al diabetes hebben zonder deze symptomen:
gebrek aan energie, wazig zien, gewichtsverlies, vaak moeten plassen, veel dorst.

Diabetes gaat vaak samen met hoge bloeddruk, overgewicht en een hoger cholesterol

Door de diabetes te verminderen of het risico op diabetes te verminderen, verdwijnt vaak ook de hoge bloeddruk, het overgewicht en ontstaat er een betere cholesterolratio.

Diabetesweek 2016

Wat is diabetes type 1, type 2 en zwangerschapsdiabetes.

Wat te doen in de Diabetesweek 2016?

Doe de risicotest, ga in gesprek met de huisarts en verminder zelf jouw diabetes type 2.

Stap 1 Doe de risicotest

In veel apotheken kun je tijdens de diabetesweek 2016 de risicotest doen. Dat zijn een aantal eenvoudige vragen die kunnen helpen om het risico op diabetes in te schatten. Lees in de lokale krant of jouw apotheek meedoet en op welke dag en tijdstip je daarvoor terecht kunt.

Of doe de risicotest op de computer.

Stap 2 Laat de bloedsuikerwaarde bepalen

De apotheken die meedoen aan de Diabetesweek 2016 die bieden ook de mogelijkheid aan om met een kleine prik de bloedsuikerwaarde te bepalen. Deze waarde geeft geen diagnose, maar een indicatie. Voor een diagnose of juist voor het nieuws dat je geen diabetes hebt, moet je bij de huisarts zijn. Neem dan ook de score van de risicotest en de bloedsuikerwaarde mee.

Stap 3 De huisarts heeft twee keuzes bij diabetes type 2

Bij type 1 is die keuze er niet, bij type 2 wel: Meteen medicatie voorschrijven of eerst proberen met leefstijladviezen de bloedsuiker te laten dalen. Als die bloedsuikerwaarden niet te hoog zijn, heeft de leefstijladviezen de voorkeur. Ik heb hier al eerder over geschreven: beweeg elke dag een half uur. Kun je niet bewegen, vraag dan een verwijzing naar een fysiotherapeut, er is vaak meer mogelijk dan je denkt. Eet minder koek en snoep en zoete toetjes, eet meer echt eten zoals groenten, vlees of vis en noten.

Door goed geïnformeerd naar de huisarts te gaan, is het makkelijker om een voorstel aan de huisarts te doen. Dat je er zelf mee aan de slag wilt, dat je elke dag een half uur in beweging gaat zijn (fietsen, tuinieren, wandelen, ramen lappen, sporten of traplopen) en dat je alle zoetigheid gaat schrappen en probeert om ongeveer 400 tot 500 gram groenten op een dag te eten. Als iemand zo enthousiast is, dan kan de huisarts vaak niet anders dan akkoord gaan met het voorstel. Wel zal hij/zij regelmatige controles willen, om te zien of het ook werkt en de bloedsuiker daalt.

Stap 4 Ga aan de slag om (het risico op) diabetes type twee te verminderen

Lees de blogs die op deze website voorbij komen. Je zult zien dat je dan vaak maar weinig hoeft te doen om diabetes te verlagen, maar dat je het wel dagelijks moet doen.

Red je het niet met algemene adviezen? Volg dan de online cursus Diabetesvrij leven. Stap voor stap leer ik je welke keuzes gezonder zijn bij diabetes en welke minder gezond. Bijvoorbeeld light frisdranken hebben geen suiker maar verlagen de diabetes niet. Toch blijft er genoeg keuze over om te drinken. Van tips wat te kopen in de winkel tot lekkere recepten om zelf te maken, ik help je er mee.

Liever eerst telefonisch contact, om te horen of de cursus bij jou past? Mijn telefoonnummer staat onderaan deze pagina.

Share Button

4 reacties

  1. Monique op 7 november 2016 om 15:16

    Hoewel ik dacht niet tot de risicogroep te behoren, heb ik de toch de test (waarnaar in je blog verwezen wordt) gedaan en inderdaad, de kans dat ik diabetes ontwikkel is vrij klein. Er staat wel een verwarrende vraag in de test: de omvang van de buik. Omdat vrouwen heupen hebben kan de omvang van de buik vrij groot zijn, voor de zekerheid en de positieve uitslag heb ik de taille omvang gemeten :-). Goed dat je mensen motiveert om te bewegen en goede eetgewoontes te ontwikkelen, Marian! Als je er zelf iets aan kunt doen om gezond te blijven of te worden, doe je dat toch?

    • Marian op 7 november 2016 om 17:24

      Dat klopt dat is de taille die gemeten moet worden. Voor wie op zoek wil naar zijn taille: net iets onder de navel en net boven het heupbot.
      Fijn dat je aan de goede kant van het risico zit. Blijven bewegen zorgt er ook voor dat je aan de goede kant blijft.

  2. Tineke op 7 november 2016 om 17:58

    Interessante informatie Marian! Ik heb de test gedaan en het risico dat ik diabetes type 2 zal krijgen is gelukkig vrij klein. Die buikomvang blijf ik vreemd vinden. Volgens mij komt het merendeel van de volwassen vrouwen van normaal postuur boven de 80 cm uit als ik daar met maat 38 al boven zit.

    • Marian op 7 november 2016 om 19:12

      Fijn dat ook jouw risico vrij klein is.
       
      Die buikomvang is bij mannen heel strikt: boven 92 duidelijk groter risico. Bij vrouwen zijn het twee stappen: boven de 80cm een wat grotere risico en boven 88cm een duidelijk groter risico. Mijn broeksmaat 38 zit op de 88cm. Dus ja, er wordt best een slanke taille verwacht. Aan de andere kant als ik kijk naar gezonde sportieve dames, dan passen die allemaal in broeksmaat 38. Voor de dames met een ruimere taille is het dus een hoger risico dat je kunt laten dalen door niet te roken, regelmatig te bewegen en zorgen dat je niet zwaarder wordt. Gelukkig is de taillemaat niet de enige indicator.

Laat een reactie achter