7 kookboeken bij diabetes type 2 Sinterklaas kadotip

Kookboeken bij diabetes zijn handig als je zelf jouw diabetes type 2 wilt verminderen. Ze geven je inspiratie in de keuken en lekkere maaltijden op tafel. Een prima kado om te geven met Sinterklaas of kerst.

Ik heb een aantal kookboeken uitgezocht waar ik graag mee werk. Ik geef je mijn top 7.

Nummer 1 Koken met spiraalgroenten

80 gezonde, trendy recepten met de spiraalsnijder, Denise Smart.

Spiraalgroenten geven een mooie aanblik op het bord. Lange slierten van courgette vervangen de spaghetti en heten daarom courgetti. Zo is er ook met andere groenten lekker te spelen, in warme en koude gerechten.

Voor diabeten geschikt omdat je dan meer groenten eet, de vezels uit groenten zijn goed om je bloedsuiker te verlagen en je eet minder pasta die rijk is aan koolhydraten. Bij mij op nummer 1 omdat ik plezier in de keuken en plezier op het bord belangrijk vind. Ideaal te combineren met elk van de andere kookboeken.

Nummer 2 Lekker eten om gezond de 100 te bereiken

Hoe word je 100? Het kookboek, William Cortvriendt en Prins van den Bergh

De bijbehorende tv serie op Omroep MAX liet twee mannen zien met diabetes type 2 die met deze manier van koken gezonder werden en van de arts hun medicijnen mochten laten staan. Ze kregen ook begeleiding bij beweging, dat is waar, maar ze stonden wel lekker in de keuken hun gerechten klaar te maken. Smakelijke recepten, zeker een aanrader.

Geschikt voor diabetes 2 en voor andere welvaartsziekten, zoals een verkeerd lipidenprofiel (cholesterol en dergelijke), hoge bloeddruk en vooral overgewicht.

Nummer 3 Als het gezin ook mee eet, maar niet hoeft af te vallen

Grip op koolhydraten, Yvonne Lemmers

Met deze methode kun je als diabeet je bloedsuikers stabieler krijgen en voor wie wil ook afvallen. De avondmaaltijd wordt licht aangepast, je kunt gewoon aardappels, vlees en groenten blijven eten. Het zoete toetje wordt vervangen door fruit. Het ontbijt en lunch zijn dan koolhydraatarm.

Geschikt voor diabetes 2 omdat het zorgt voor een groot deel van de dag rust voor de alvleesklier en als deze in actie moet komen bij de avondmaaltijd, dan veel rustiger door het hogere gehalte aan vezels, eiwitten en vetten. Geen koolhydraten tellen, puur werken met de oranje en groene lijsten.

Nummer 4 Als je liever natuurlijk eet bij diabetes 2

De oerspronkelijke keuken, Yvonne van Stigt

Dit boek kent een aanpak in meerdere stappen. Je kunt eerst de recepten uit het deel van basis oervoeding doen. Vaak zie je dan al effect op je bloedsuikerspiegel en je gezondheid. Ben je die manier van koken gewend en mag na een maand de bloedsuiker sneller dalen, ga dan over naar het deel met koolhydraatbeperkte recepten.

Geschikt voor diabeten omdat het de nadruk legt op echte voeding, veel groenten, mooie keuze uit vis, gevogelte, vlees en eieren. Daarmee is het vezelrijk en bovendien geen onnodige kleur- en smaakstoffen die jouw hongergevoel uit balans kunnen brengen. Geen koolhydraten tellen, puur koken met echte voeding.

Nummer 5 Gezellig de keuken in met Harriët

Afvallen met de Wet van Harriët, Harriët Verkoelen

Zij heeft vele mensen met diabetes 2 geholpen met koolhydraatbeperkt eten. Recepten met vele jaren ervaring dus. Zelf voor mij zaten er nog verrassende recepten tussen. Per recept zijn het aantal koolhydraten aangegeven.

Beschikt voor mensen met diabetes type 2 en voor wie afvallen door minder te eten niet werkt.

Nummer 6 Een heel jaar rond koolhydraatarm eten

365 koolhydraatarme recepten, Nicola Graimes

Veel recepten, veel variatie, maar niet bovenaan mijn lijst. Ik houd van natuurlijke voeding, kies bij diabetes 2 bewust voor graan- en zuivelvrij en kan dan met dit boek minder uit de voeten. Met aansprekende recepten maakt dit boek de drempel naar koolhydraatarm een stuk kleiner.

Geschikt voor mensen met diabetes type 2 die al koolhydraatarm eten en eens willen variëren of een alternatief zoeken voor hun favoriete gerecht. De koolhydraten staan bij de recepten vermeld.

Nummer 7 Eet echt eten

De Real Meal Revolutie, Tim Noakes

Eerlijk is eerlijk, ik heb dit boek zelf niet ingezien. De visie van het boek komt overeen met die van mij, dus staat ook dit boek in mijn top 7 voor mensen met diabetes 2. Het kookboek is iets rijker aan vet en zuivel als ik zelf zou aanraden, maar is zeker een heel goede om mee te starten of als variatie te gebruiken naast bijvoorbeeld Grip op koolhydraten.

Geschikt voor diabetes type 2 omdat het boek streeft naar lage insulinewaarden.

Kookboeken bij diabetes 2

Hoe beoordeel je een ander kookboek op geschiktheid voor mensen die hun diabetes type 2 willen verminderen?

  1. Koken met echt eten: groenten in de hoofdrol, liefst verse groenten. Herkenbaar gevogelte, vis, vlees en eieren. Dus geen ei-poeder of kipnuggets, geen pakjes en zakjes.
  2. Koken met nadruk op minder koolhydraten. Want mensen met diabetes type 2 hebben een probleem met het verwerken van veel koolhydraten. Recepten met een wit stokbroodje ernaast zijn niet geschikt. Een kookboek van Jamie Oliver kan wel, maar dan moet je het brood, de rijst en aardappelen ernaast negeren.
  3. Koken met voldoende eiwitten en vetten erin. Liefst vetten uit natuurlijke bron: olijven, olijfolie, verse kokosnoot, stoofvlees met mooie randjes, kippenbout met vel, vis op de huid gebakken.

Pakjesavond

Ik wens jou fijne kado’s toe en hoop dat je met deze top 7 kookboeken bij diabetes 2 iemand blij kunt maken. Heb je zelf diabetes 2 en eet je al koolhydraatbeperkt of koolhydraatarm maar heeft het geen effect? Neem dan contact met mij op voor maatwerk advies in de vorm van persoonlijke coaching. Ook als koolhydraatarm niet werkt.

Share Button

3 reacties

  1. Iris Kuijken op 27 november 2017 om 21:16

    Ik mis de boeken van Karine Hoenderdos en hoogleraar Diabetes Hanno Pijl: “ Diabetes type 2?

    • Marian op 28 november 2017 om 20:05

      Dat klopt Iris, ik heb dat kookboek nog niet kunnen bekijken en beoordelen. Dan zou er alleen maar een linkje staan naar het boek, zonder een aanbeveling van mij. Ik ken de visie van Hanno Pijl en Karine Hoenderdos, dus dat boek zou in de lijst zeker niet misstaan.

  2. Marian op 28 november 2017 om 14:15

    Aan de titel van dit stuk (7 kookboeken) kan ik niets meer veranderen, maar ik kwam er nog een tegen die het vermelden waard is:
    De startgids Koolhydraatarm eten, zo doe je dat van Matty Barnhoorn.

    De startgids bevat naast recepten vooral 4 weekmenu’s waarin de recepten zijn verwerkt. Dat maakt het volgen makkelijk.

    Geschikt voor diabeten omdat ze allemaal laag in koolhydraten zijn en dat brengt rust voor de alvleesklier. De recepten zijn net zoals het boek van Harriët Verkoelen en Tim Noakes wat rijker aan zuivel.

Laat een reactie achter