Een all inclusive vakantie betekent dat je (bijna) onbeperkt kunt eten en drinken, vandaar dat het lastig is om hetzelfde gewicht te behouden tijdens de vakantie, of zelfs lichter te worden. Een gezond gewicht draagt bij aan het verminderen en voorkomen van diabetes type 2. Daarom geef ik je 7 snelle tips om diabetes te verminderen tijdens de all inclusive vakantie.

Tip 1 Zwem voor het ontbijt

Heeft jouw resort een zwembad? Zwem dan even een paar baantjes voor het ontbijt. Start rustig en ga steeds een beetje sneller. Daag jezelf uit om net iets sneller te zwemmen dan je normaal doet. Dat kost je amper vijf tot tien minuten, maar je hebt jouw lichaam al een lekkere sportieve workout gegeven.

Tip 2 Drink suikervrije dranken

Drink koffie en thee zonder suiker en lekker water met en zonder bubbels. Een mok bouillon tussendoor is ook een prima dorstlesser. Bedenk dat elk glas met gesuikerde dranken, kunstmatige gezoete dranken of sap jouw suikerhuishouding in de war brengt. Water met een schijfje citroen erin of wat verse munt smaakt ook heel verfrissend.

Tip 3 Kies voor een stevige lunch

Kies bij het lunchbuffet voor een mooi lokaal gerecht. Denk aan de salade van tomaat met mozzarella en basilicum of voor een stevige linzensoep of een roerbak van groenten met kip of vis. Vermijd het witte brood; wil je een hamburger, eet die dan bij wat groenten.

Een stevige lunch voorkomt dat je later op de dag in de verleiding komt om aan de snacks te gaan.

Tip 4 Wandel in de omgeving

Ga er op uit en verken de omgeving. Dat kan serieus wandelen zijn, met goede schoenen en een fles water over de wandelpaden. Dat kan ook heel toeristisch op comfortabele sandalen over de voetpaden van het dichtstbijzijnde dorp of stad. De mooiste vakantieherinneringen zijn vaak van de omgeving.

Tip 5 Eet meer groente

Bij een buffet is er uitgebreid keuze. Kies voor groenten, zo mogelijk in elke maaltijd. Een paar stukjes komkommer of radijs bij het ontbijt ter garnering. Bij de lunch niet alleen een stevige soep of roerbak, maar wellicht ook nog een salade. Denk daarbij niet alleen aan groene blaadjes, maar ook aan de gegrilde groenten of koolsla. En bij het avondeten het liefst 2/3 van je bord met verschillende soorten en kleuren groenten.

Groenten vullen lekker en helpen je gewicht stabiel te houden.

Tip 6 Kies voor een fruitdessert

De grootste uitdaging is het grote zoete dessertbuffet. De kok heeft zich helemaal uitgeleefd in allerlei mooie baksels en puddingen, vrolijk gekleurd. Kies nu voor de vitaminen en ga voor het fruit. Lokaal fruit, zoals sinaasappelen in Tunesië zijn heerlijk. Een alternatief voor heel fruit is fruitsalade, mits er niet teveel gesuikerd fruit (uit blik) doorheen zit.

Tip 7 Beperk het eten tot de maaltijden

Het zijn vooral de vele kleine hapjes tussendoor die zich omzetten in extra kilo’s. Eet daarom drie voldoende stevige maaltijden per dag, zodat je de tussendoortjes, hapjes en snacks niet nodig hebt. Trakteer jezelf bij de drie maaltijden op de gezonde onderdelen: vis, kip, eieren met ruim groente in alle kleuren van de regenboog.

Houd het praktisch

Spreekt een van de tips hierboven jou aan, pak die dan op en voer die uit. Het liefst alle dagen van de vakantie.

Ben je langer met vakantie en wil je alles doen wat je kunt doen om jouw diabetes type 2 te verminderen? Mijn online cursus kun je vanaf elke computer met internettoegang volgen. In jouw tempo, op elk moment van de dag. Klik voor meer informatie op de knop.

 

Ik wens je een fijne all inclusive vakantie!

Share Button

4 reacties

  1. Tineke op 27 juni 2016 om 13:51

    Leuke tips Marian! Ik heb mijn vakantie doorgebracht in een hotel op Mallorca en zowel bij het ontbijt als de lunch en het diner was het mogelijk (vers) fruit en groente te kiezen. In Zuid-Europa is het bovendien de gewoonte om zowel bij de lunch als het diner warme en koude groenten, vlees, vis en kip te serveren. Bij een lunchpakket heb ik de vegetarische versie gekozen, zodat de broodjes belegd werden met kaas, tomaten, komkommer en ei. Ik werd heel blij van het aanbod van zoveel gezonde producten.

    • Marian op 27 juni 2016 om 14:35

      Fijn om een praktijkvoorbeeld te horen. Ik had bij het schrijven inderdaad Zuid-Europa in mijn hoofd. Het Mediterrane dieet heeft zijn effect al bewezen bij diabetes type 2, vooral de klassieke keuken met groenten, vis en olijven. Niet de moderne pizza en pasta, mocht iemand zich gaan vergissen.

  2. Monique op 28 juni 2016 om 17:04

    Leuke tips voor iedereen die op vakantie gaat naar een mediterraanse omgeving! Fijn om te lezen dat er voor diabetici zoveel mogelijkheden zijn om gezond te eten en zo diabetes te verminderen! Zelf heb ik een vakantie in Zuid Italië achter de rug, wat kun je daar lekker eten!

    • Marian op 28 juni 2016 om 20:30

      Dank je wel voor jouw reactie. En niet alleen de mediterraanse omgeving, iemand reageerde dat dit zelfs bruikbaar is op een cruiseschip. En dat denk ik ook. Een zwembad aan boord of een fitnesszaal is al voldoende voor de eerste tip en de rijk gevarieerde buffetten geven ook voldoende mogelijkheden.

Laat een reactie achter