Aan de bataat of zoete aardappel worden gunstige eigenschappen toegeschreven voor mensen met diabetes type 2. In dit blog zet ik een aantal onderzoeken op een rijtje.

De zoete aardappel is een zetmeel bevattende knol, vergelijkbaar met de aardappel, maar dan uit een andere plantenfamilie. De zoete aardappel wordt ook wel bataat genoemd en vooral in de Surinaamse keuken is er veel ervaring met deze knol.

De bataat is gezond door zijn lage glycemische index

De glycemische index zegt iets over de stijging van de bloedsuikerwaarden in de twee uur na de maaltijd. Hoe lager het getal, des te lager is de bloedsuikerpiek. Een lage glycemische index is dus goed voor het stabiel houden van de bloedsuikerwaarden.

Ten opzichte van een gekookte aardappel met een glycemische index van gemiddeld 60, scoort een bataat met 40 beter.  Dat geldt alleen voor de gekookte bataat! Als de bataat gebakken of geroosterd wordt, schiet de glycemische index naar 80. Alle recepten voor gepofte bataat, chips of frieten kun je beter overslaan. Alle soepen en stoofschotels kunnen wel.

De bataat bevat meer vitaminen dan de aardappel

De bataat bevat bèta-caroteen en anthocyaan. Bèta-caroteen kan in het lichaam worden omgezet in vitamine A. Het is vooral bekend als de oranje kleur van wortelen. Sommige bataten zijn na bereiding lichtgeel van binnen, anderen dieporanje. De dieporanje bataten bevatten de meeste bèta-caroteen. Ter vergelijking aardappel gekookt 3 microgram, bataat 8509 microgram en wortelen 8742 microgram. Als je veel bèta-caroteen wilt eten, kun je wortelen prima afwisselen met gekookte bataat.

Anthocyaan behoort tot de flavonoïden en zijn antioxidanten. Ze helpen in het lichaam bij de stofwisseling van vitamine C.  De bewering dat bataat meer vitaminen bevat dan de aardappel, klopt voor bèta-caroteen en anthocyaan, maar hij bevat minder vitamine C. Blijf daarom variëren.

De bataat is goed voor mensen met diabetes type 2

Hier begint het onderzoek interessant te worden. Proefpersonen krijgen dagelijks een kleine portie bataat te eten en na een paar weken wordt gekeken naar het effect op de lange termijn bloedsuiker, de HbA1c. En dat effect lijkt gunstig. Helaas wordt dit onderzoek maar door één onderzoeker uitgevoerd en methodologisch blijkt het niet optimaal uitgevoerd te zijn. Voorlopig is er geen duidelijke conclusie te trekken dat bataat gunstig is voor mensen met diabetes type 2. En zeg nu zelf, zou jij elke dag een klein hapje bataat willen eten? Ik eet het liever een keer per zoveel dagen in plaats van aardappel.

Bataat wordt geroemd om zijn voedingsvezel. Kijk even mee in de tabel, dat valt wel mee, als je varieert met andere groenten of peulvruchten.

per 100 gram voedingsvezel in gram
Pompoen 1,2
Aardappel 1,6
Bataat 2,5
Wortelen 2,9
Mais 9
Witte bonen 10

Variatie is de sleutel

Om gezond te blijven is een gevarieerd eetpatroon het beste. Zo krijg je alle vitaminen en antioxidanten binnen. En bataat past daar naast de aardappel prima tussen.

En je kunt er heel oud op worden, want ze eten ze ook op het eiland Okinawa, waar veel mensen wonen van 100 jaar of ouder.

Wil je van meer voedingsmiddelen de glycemische index weten?

Ga dan naar het overzicht van de glycemische index op deze website, inclusief korte toelichting.
Zoek je informatie over andere zoete groenten, kijk dan eens bij pompoen.

Share Button

2 reacties

  1. Marjon Kroon op 3 juni 2015 om 09:24

    Goed uitgezocht Marian. Ik ben altijd blij als iemand ook de nuanceverschillen aangeeft.
    Vr groet Marjon Kroon

    • Marian op 4 juni 2015 om 09:26

      Dank voor je compliment.

Laat een reactie achter