Blijheid overwint stress, ook bij diabetes type 2

Blijheid overwint stress, en kan daarmee een diabeet type 2 gezonder maken. Vooral als het gaat om langdurige stress.

Stress is er in meerdere vormen

Acute stress is kortdurend, als je een kind met fiets en al in de vijver ziet verdwijnen of als je rijdend in de auto met een bijna botsing te maken krijgt. Het geeft je veel energie en kracht om in te grijpen. Dan volgt vaak de opluchting en is de stress weer voorbij.

Langdurige stress is wonen op een plek waar je je helemaal niet gelukkig voelt of werken in een baan die niet bij jou past. Dat zijn geen situaties die je in 15 minuten kunt oplossen. Ze duren langer dan enkele dagen en je staat er mee op en je gaat er mee naar bed. Langdurige stress is ongezond. Het draagt bij aan een hogere bloedsuiker en dat is dan terug te zien in meer gewicht en diabetes type 2.

Nu is het niet zo dat alle mensen met langdurige stress diabetes type 2 ontwikkelen en ook niet dat alle mensen met diabetes type 2 last hebben van langdurige stress. Maar heb je diabetes type 2, dan is het goed om ook wat aan die langdurige stress te doen. Bij sommige diabeten is dat effectiever dan aan de voeding alleen te werken.

Blijheid overwint stress, dansen

Blijheid overwint stress

Overwin de stress in acute situaties

Voor die acute stress is het bijna automatisch: het probleem is geweken en je haalt opgelucht adem. Je voelt je spieren ontspannen en de stress is weg.

Soms lukt dat niet meteen omdat dat bijna botsing een echte botsing is geworden, je blikschade hebt en nog alert moet blijven terwijl de ander het schadeformulier ook invult. Wellicht wacht je zelfs op de sleepwagen omdat jouw auto niet meer verder kan. Kijk of er ergens een moment is dat je blij bent met de tijdelijke goede afloop. Even een opluchting, even een moment van ontspanning. Vaak doet het lichaam dat zelf wel, maar een handje helpen kan altijd.

Overwin de stress in langdurige situaties

De eerst stap is: maak een plan om uit die situatie te komen. Bijvoorbeeld voor een baan die niet bij jou past: kijk of er binnen het bedrijf op een andere afdeling een baan is die wel past. Of kijk naar omscholing of kijk naar andere bedrijven. Blijf trouw aan jezelf: ga op zoek naar jouw sterke punten en zoek daar een baan bij.

Als je het probleem niet kunt oplossen en er zijn geen mensen die jou kunnen helpen bij het oplossen van het probleem, kijk dan of je anders met het probleem kunt omgaan.

Accepteer feiten

Iemand sprak een paar jaar geleden tegen mij: Crisis, er is geen crisis, dit is de nieuwe werkelijkheid, bouw je plannen op basis van deze nieuwe werkelijkheid. En ik moet zeggen, dat werkt. Zodra je de situatie accepteert, zie je ineens heel andere mogelijkheden. Wat daarbij extra helpt is de truc: blijheid overwint stress.

Wees je lichaam te slim af

Bij langdurige stress denkt het lichaam dat het steeds, elk moment van de dag, op zoek moet naar een oplossing. En dat kost energie, veel energie. Dat is ook de reden waarom je trek blijft houden in eten en dat is ook de reden waarom je bloedsuiker hoger is dan normaal.

De oplossing is om de stress te onderbreken met blijheid. Ja, dat kan. Je kunt stress onderbreken, zelfs overwinnen met blijheid. Bijvoorbeeld door te gaan zingen. Zing lekker onder de douche, op de fiets, of als je alleen in huis bent. Zing met de radio mee of zing de liedjes die je uit je hoofd kent, het maakt allemaal niet uit, maar zing!

Ben je meer een danser, dans! Dat kan een kort huppeltje zijn op de parkeerplaats op weg naar de auto, dat kan ook een dansje zijn als je partner thuiskomt van zijn of haar werk, het kan even lekker swingen zijn op het zomerse muzieknummer op de radio. Swing, maak plezier.

Lach! Zet een aflevering van Laurel en Hardy op, kijk naar Charley Chaplin of Louis de Funès. Ga moppentappen met de buurkinderen.

Of kijk deze als opwarmer, duurt vier minuten

Teveel vrolijkheid? Dan kun je hetzelfde bereiken met een wandeling. Liefst buiten, de natuur in, bijvoorbeeld een park of een wandelpad langs het water, door bos of over heide. Een wandeling van een kwartier doet al veel goed voor jou lichaam en tegen de stress. Je kunt dit gerust 3 keer per dag doen. Op de lange termijn zul je dan zien dat het probleem er wellicht nog is, maar dat je er niet voortdurend stress om hoeft te hebben.

Moraal van het verhaal

Blijheid overwint stress, doe het regelmatig, dan blijf je gezonder op de lange duur en kun je zelfs je bloedsuikerspiegel verlagen.

Wil jij een keer een stressverlagende sessie met mij, neem dan contact op.

Share Button

7 reacties

  1. Tineke op 7 juni 2017 om 14:51

    Wat een leuke blog over een onderwerp wat bij veel mensen geen prettig gevoel oproept. Toen ik een aantal jaren geleden niet meer gelukkig was in mijn baan gaf dat veel stress. Het starten van een bedrijf naast deze baan gaf mij weer een perspectief waar ik blij van werd. Dansen is voor mij ook een goede manier om stress te verlagen, net als wandelen.

    • Marian op 7 juni 2017 om 15:03

      Wat fijn hè, om te merken dat dat werkt. Als ik een tijdje wat tobberig ben, zoek ik weer eens een ouderwetse meezing CD op en vaak brengt een half uurtje meezingen al weer energie in mijn lichaam. Voor wie nieuwsgierig wordt: Sam Brown, Kate Bush en U2 doen het goed voor mij.

  2. Monique op 8 juni 2017 om 16:27

    Leuk artikel, ik word er vrolijk van! En helemaal waar. Acceptatie van een vervelende situatie helpt zeker, afleiding met muziek of vrolijke filmpjes ook. Qua muziek word ik nog steeds blij van Happy (zelfs grijsgedraaid nog leuk), Plage van de Chrystal Fighters en verder van sommige nummers van Michael Jackson, Daft Punk (Get Lucky, ook met Pharrell Williams) en the Black Eyed Peas ;-)…

  3. Sabine Schalkwijk op 12 juni 2017 om 17:05

    Ja, heerlijk om blij te worden van muziek. Wat mij ook altijd helpt bij stress is leven in het hier en nu! Daar is het altijd goed. En als je dan eens nagaat waar je allemaal dankbaar voor kunt zijn dan wordt je daar ook helemaal blij van. Het zijn de kleine dingen die het doen; fluitende vogeltjes, de lach van het kind, de hulp die je gegeven/ontvangen hebt, de mooie quote die je gelezen hebt, het plotselinge telefoontje…. heel veel succes met je mooie blogs. Leuk om te lezen.

    • Marian op 12 juni 2017 om 17:46

      Wat goed om te lezen dat je zo snel naar het hier en nu kunt. Voor de mensen die niet makkelijk teruggaan naar het hier en nu zijn de tips vooral geschreven, als het maar blijft zoemen in het hoofd. Als je namelijk zingt of danst, verdwijnt dat een stuk sneller.

  4. […] kun je met voeding maar een heel klein beetje aan doen. Het is veel belangrijker om iets aan de oorzaak van die stress te doen of hoe je met de stress om gaat. Er zijn veel studies met ontspanningstechnieken zoals yoga, […]

Laat een reactie achter