Chocoladehazelnootpasta is een heerlijk smeerbaar beleg voor op brood en een suikerbom. Meer dan de helft van de inhoud is suiker en dat is niet handig voor een diabeet die diabetesvrij wil worden.

Suikerbommen wil je vermijden om de bloedsuiker stabiel te houden

Vooral als je overgewicht hebt, diabetes type 2 of het voorstadium van diabetes en je wilt gezonder worden, is het belangrijk om suikerbommen te vermijden. Hoe minder vaak je bloedsuiker piekt, hoe beter.

Chocoladehazelnootpasta is meer dan de helft suiker

Waar het etiket je hazelnoten beloofd, is de inhoud meer dan de helft suiker. En maar 13% hazelnoten. Suiker doet je bloedsuiker pieken, dus daar wil je zo weinig mogelijk van in je voeding.

Het kan ook andersom: veel hazelnoten en weinig suiker

Voor wie wel wil, maar er nog niet aan toe is om grote aanpassingen te doen in de leefstijl: gebruik een beetje suiker.
Voor wie de omslag al heeft gemaakt en suiker niet meer gewend is: deze notenpasta kan prima zonder suiker.

Start met het maken van de notenpasta

Kies voor hazelnoten als basis en voeg eventueel naar smaak walnoten, pecannoten of cashewnoten toe. Kijk op deze film hoe je van noten een notenpasta maakt. Gebruik fijn zout.

Voeg aan de notenpasta cacao toe

Per 200 gram noten voeg je ongeveer 30 gram cacaopoeder toe. Dat kan de gewone zijn uit de supermarkt of voor de liefhebbers rauwe cacaopoeder. Ben je al suikervrij, dan voeg je geen suiker toe en meng je tot het egaal van kleur is.

Ben je voorzichtig aan het minderen met suiker, voeg dan maximaal 15 gram poedersuiker toe, meng en proef. Voeg eventueel nog een keer 15 gram poedersuiker toe.

Doe de hazelnootpasta in schone glazen potten. Als je de potten hebt gewassen op het hete programma van de vaatwasser, dan zijn ze schoon genoeg. Je kunt de chocoladehazelnootpasta nu buiten de koelkast een paar maanden bewaren.

En voor gevorderden

Experimenteer lekker met verschillende notensoorten, met meer of minder cacaopoeder, met wat geschaafde santen (van blok, dat heet ook wel creamed coconut) of met stukjes noot die je op het laatst toevoegt.

Veel plezier in de keuken!

Wil je meer van dit soort handige tips om de suikerbommen uit je eten te halen, volg dan de cursus Diabetesvrij leven. Deze cursus is bedoeld om mensen met diabetes type 2 te helpen naar meer gezondheid, zodat ze uiteindelijk diabetesvrij worden.

Share Button

Laat een reactie achter