De broccolistronk is wat overblijft als je de roosjes van de broccoli hebt gesneden. Maak van de stronk lekkere gerechten en verminder diabetes 2.

Broccoli vermindert diabetes type 2

Broccoli bevat veel stoffen die meehelpen om jouw diabetes type 2 te verminderen. Het bevat veel vitamine C (goed voor de weerstand), veel bètacaroteen dat door het lichaam kan worden omgezet in vitamine A, is laag in koolhydraten dus houdt de bloedsuiker rustig en bevat veel voedingsvezel wat goed is voor de darmen en de geleidelijke opname van koolhydraten. Dat maakt broccoli een prima groenten in de gerechten waar je ook koolhydraten als aardappel, zilvervliesrijst of gierst wilt eten.

Broccoli geeft zachte roosjes

De roosjes van de broccoli leveren een zacht gerecht op. Gestoomd of gekookt zijn er vele recepten van te vinden. Voor sommigen is zelfs rauwe broccoli een delicatesse. Varieer en zoek je favoriete broccolirecept. Je mag broccoli gerust meerdere keren per week eten.

broccolistronk met roosjes gekookt naast aardappels en een worstje

Zowel de roosjes als de dunne delen van de stronk zijn lekker zacht na koken

Ook de broccolistronk is lekker

De broccolistronk kun je in kleine stukjes snijden en bij de roosjes doen en zelfs de blaadjes kun je meekoken. Alles is prima eetbaar. Houd je niet van het mondgevoel van de stronk van de broccoli probeer dan een van de volgende suggesties:

  • Neem twee broccolistronken, was ze, snijd een plak van de onderkant en de echt lelijke of houtige delen weg. Snijd de stronk in heel kleine blokjes, zo fijn als je een ui zou snijden. Doe er een uitje bij en fruit dit in de pan met wat olie of vet tot het gaar is. Dat duurt wel even, dus zet het vuur niet te hoog. Klop in de tussentijd twee eieren los met een eetlepel water. Kruid het groentemengsel met peper en zout, eventueel andere kruiden als kerrie. Voeg de eieren toe en maak er een gevulde omelet van. Dit is een recept voor 1 persoon.
  • Neem twee broccolistronken, was ze, snijd een plak van de onderkant en de echt lelijke of houtige delen weg. Snijd de stronk in grove stukken. Verwarm een halve liter water of als je hebt bottenbouillon. Laat de broccoli daarin 10 minuten koken, voeg naar smaak zout, peper of andere kruiden toe. Maak er een gladde soep van door te staafmixen. Dit is een recept voor 1 persoon.
  • Stamppot broccoli maak je eenvoudig door in een pan de aardappelpuree te maken van verse aardappelen, pastinaak of knolselderij of een combinatie van die drie. En in een andere pan kook je de roosjes met de fijngesneden stronk broccoli gaar. Meng ze door elkaar met naar smaak gekookte eieren, ham of gaar geruld gehakt erdoor.
  • Nasi, pilav, minestronesoep of een ander gerecht met veel groeten erin kan prima worden aangevuld met kleine blokjes broccoli stronk. Als het 10 minuten heeft gekookt is het zacht en gaar en merk je er niets meer van.
    Maak je gebruik van voorgesneden groente uit de winkel, voeg dan jouw eigen broccoli stukjes toe die niet groter mogen zijn dat het gemiddelde stukje groente dat er al in zit.

Budgettip

Broccoli is de nog niet geopende bloemknop van de plant. Als je een broccoli te lang bewaart wordt hij geler en zie je dat de bloemetjes open gaan. Voor mij vaak een moment om hem weg te gooien, want de roosjes zijn dan niet zo lekker meer.

Met de bovenstaande recepten voor stamppot en soep kun je ook van de bloeiende broccoli nog een heerlijk gerecht maken. Snijd wel eventueel zwarte, schimmelige of rottende delen weg. Gooi de broccoli bij twijfel weg. Vergeet niet voldoende kruiden te gebruiken zoals kerrie en peper voor een beetje pit.

Trek tijdens het eten koken? Eet de stronk

Ken je het gevoel dat je trek hebt terwijl je aan het koken bent? Al die heerlijke geuren en dan moet je nog even wachten tot aan de maaltijd. Dat is het moment om lekker op de stronk te knabbelen. Snijd de onderste lelijke schijf eraf, eventueel wat van het houtige deel van de buitenkant, halveer de stronk in de lengte en doe dat nog twee keer en je hebt heerlijke gezonde knabbels uit het vuistje.

Geniet! En voor wie wil: broccoli is in het Nederlandse klimaat te telen in eigen tuin.

Share Button

1 reactie

  1. […] eet, krijg je voldoende vitamine B binnen. Kies dan wel voor de donkergroene groenten, zoals broccoli en boerenkool en niet de bleke ijsbergsla. Ten eerste omdat je van broccoli makkelijk meer dan 100 […]

Laat een reactie achter