Kun je diabetes type 2 onder controle houden of kun je het ook genezen? Daarover ging een leuk gesprek tussen mij en een diabeet type 2.

Diabetes onder controle

Mijn gesprekspartner noemde “diabetes onder controle” als je met aangepaste voeding en aangepaste beweging normale bloedwaarden hebt. En daarmee geen medicatie nodig hebt.

Diabetes genezen

Ik noem heel kort door de bocht “diabetes genezen” als je gewoon kunt eten en gewoon beweegt en normale bloedwaarden hebt zonder medicatie. De nuance over het woord genezen volgt verderop in het artikel.

Het verschil tussen onder controle en genezen

Dit artikel schrijf ik voor iedereen die bezig is met het verminderen van zijn diabetes type 2. Dan werk je namelijk naar een eindpunt toe. Voor de toekomst is het belangrijk om het verschil te zien tussen de twee.

  1. De bloedsuikerwaarden zijn normaal, zolang je aangepast blijft eten en regelmatig blijft bewegen. Dat heet onder controle.
  2. De bloedsuikerwaarden zijn normaal, ook als je weer gewoon gaat eten en beweging beperkt tot een normale 30 minuten per dag. Dat heet genezen.

Hierbij gebruik ik als definitie voor gewoon eten: als je eet volgens de Schijf van Vijf. Ik schrijf hier bewust niet over “wat de gemiddelde Nederlander eet” , omdat roze koeken, gele vla en chocoladevlokken niet tot de dagelijkse kost horen voor iedereen die gezond wil worden of blijven.

Onder controle voelt als een tunnel, genezen als het licht erachter

Onder controle voelt als een tunnel, met wanden. Genezen voelt als de vrijheid daar in het licht.

Het verschil zit niet in de bloedsuikerwaarden, maar in de insulineresistentie

De insulineresistentie wordt door de huisarts meestal niet gemonitord. Maar juist als je op weg bent van diabetes naar diabetesvrij is dat wel van belang.

Er bestaan meerdere manieren om insulineresistentie te meten, waaronder de orale glucose tolerantie test. De huisartsen vinden dit een voor de patiënt tijdrovende test en slaan hem daarom vaak over. Tijdens de test wordt gebruik gemaakt van 75 gram glucose, vergelijkbaar met 100 gram honing of 100 gram zoete drop. Dat is voor iemand met diabetes best een belasting van de suikerhuishouding. Daarom heeft het ook niet de voorkeur om dit vaak te doen.

Het testen van de insulineresistentie

Je kunt ook gebruik maken van toevallige metingen, als het gaat als test op jouw insulineresistentie. Vooral handig als je al meetapparatuur en strips hebt. Dan zou je een keer kunnen kijken hoe je reageert als je een paar dagen niet intensief hebt bewogen (na ziekte of drukte) of hoe jouw bloedsuiker reageert als je in het fruitseizoen een extra portie fruit hebt gehad. Stijgt de bloedsuiker boven de 11mmol/l, dan heb je nog behoorlijk inzet nodig om je diabetes te verminderen, stijgt hij boven de 8mmol/l, dan ben je op de goede weg, kom je niet boven de 8 dan zou je zelfs een uitgebreidere test kunnen doen met een maaltijd zoals je hem in de toekomst zou willen eten.

Bewegen blijft belangrijk

Recent in het nieuws: Bedrust verlaagt de insulinegevoeligheid (omgekeerd aan insulineresistentie) met 30%. En dat in gezonde jongemannen in een week tijd.

Bedenk wat het doet met jouw lichaam als je straks 3 weken op een strandbed in de zon gaat liggen. Maak een heerlijke ochtendwandeling door het achterland, ga zwemmen of speel een balspel.

Mocht je door een ongeval tijdelijk niet kunnen bewegen of sporten, zoals de zanger Gordon overkwam, weet dan dat je nog een weg te gaan hebt om je insulineresistentie weer te verlagen.

De nuance

Het woord genezing heeft wat nuance nodig. De woorden diagnose en genezing horen thuis bij de arts. Opvallend is dat de artsen nog geen definitie hebben voor het moment dat diabetes genezen is. Ik wil me niet op het terrein van de arts begeven. Met dit artikel wil ik enkel aangeven dat er meer mogelijk is dan “onder controle houden”. Ik wil mensen aanzetten tot een ambitie om daadwerkelijk de insulineresistentie te lijf te gaan. En ja, dat duurt langer dan enkel het verlagen van de bloedsuikerwaarden, daarvoor moet je gezond worden.

Hoe je dat doet, heb ik beschreven in mijn cursus diabetesvrij leven. Rustig aan beweging opbouwen en anders eten, zonder honger. Neem daar eens een kijkje, of bel mij voor nadere details.

 

 

 

 

Share Button

2 reacties

  1. Juan op 26 november 2016 om 07:54

    thqanks for the great info

    • Marian op 26 november 2016 om 08:58

      My pleasure.

Laat een reactie achter