Een gezond gewicht bij diabetes type 2

Diabetes type 2 neemt toe met toenemend gewicht en kan verdwijnen als het overgewicht verdwijnt. Bestaat er ook een gezond gewicht? Een gewicht waarbij je veilig bent en geen diabetes 2 hebt? Ik leg uit over kilogrammen, BMI en kansen.

Diabetes type 2 en overgewicht gaan vaak hand-in-hand

Het zijn beide symptomen van de onderliggende insulineresistentie. En natuurlijk is op elke regel een uitzondering, ik heb ook al slanke mensen met diabetes type 2 gesproken. Dit blogartikel is geschreven voor iedereen met overgewicht en de wens om diabetes 2 te verminderen.

Er is geen kg grens voor diabetes type 2

Dat zou heel mooi zijn. Stel de grens zou op 100kg liggen, dan zou iedereen die afvalt tot 98 of 99 kilogram meteen diabetesvrij zijn. Maar zo mooi is de wereld niet. Er zijn mensen die een beetje overgewicht hebben, een klein buikje en al diabetes 2 hebben en er zijn ook mensen die ruim overgewicht hebben en net geen diabetes hebben. Dus een vaste kg grens voor iedereen is er niet. Die is er wel per persoon.

Als je alle andere factoren gelijk houdt, dus hetzelfde eet, evenveel beweegt en evenveel (of liever weinig) stress hebt, dan is er een omslagpunt in het gewicht. Daarboven kan het lichaam het niet meer aan en stijgen de bloedsuikers. Val je wat af, dan dalen de bloedsuikers. Vandaar ook het advies aan iedereen waar nog maar net diabetes 2 is vastgesteld: val 10 tot 15% van je gewicht af. Dan verdwijnt vaak de diabetes 2.

huidig gewicht in kg kilogrammen afvallen voor 10-15% gewichtsverlies
70 7 tot 10
90 9 tot 13
110 11 tot 16
130 13 tot 19

Dat is wel een heel eenvoudig regel die ik van harte toejuich om te gebruiken. Het verminderen van overgewicht verlaagt de kans op diabetes 2. En voor veel mensen is dat voldoende.

Een gezond gewicht in BMI?

De BMI gaat niet alleen uit van het gewicht, maar ook van de lengte. Een langer persoon is zwaarder omdat er ook gewicht in de lengte zit. Het advies is, houdt het gewicht in het groene gebied, bijvoorbeeld als je gebruik maakt van de BMI meter van de Hartstichting. Een BMI mag je niet alleen gebruiken door naar de getallen te kijken, je moet dan ook altijd kijken naar leeftijd (niet geschikt voor kinderen of voor mensen boven 70 jaar) en naar postuur (niet geschikt voor bodybuilders). Ben je een volwassen mens die geen body builder is, dan kun je de BMI gerust gebruiken.

Hoe meer de BMI verschuift naar het groene deel, hoe lager de kans op diabetes type 2. Los van de uitzonderingen dat er ook een kleine groep mensen is met diabetes type 2 en een BMI in het groene deel.

zonder honger afvallen vooral op je taille

De taille op de foto staat wat scheef, je kunt niet goed zien of de taille gemeten wordt.

Of is gewicht niet van belang bij diabetes type 2?

Voor mij is tailleomvang een veel duidelijker maat. Die is namelijk veel minder afhankelijk van de lengte. De taille is gemiddeld het smalste deel van je romp, ergens tussen de onderkant van je ribben en de bovenkant van je heupbot. Een verdwijnende taille of het ontstaan van een bolle buik is een zeer goede maat voor het risico op diabetes 2.

Voor vrouwen hoort de taille kleiner te zijn dan 80cm.

Voor mannen hoort de taille kleiner te zijn dan 92cm.

Ook hier zijn kanttekeningen bij te plaatsen. Heb je ooit overgewicht gehad en ben je rondom slanker geworden, dan kan het zijn dat er nog wat los vel ter hoogte van de taille hangt. Dan is er geen goede meting meer te maken. Dan kun je wel voor jezelf de wijzigingen bijhouden, maar mag je niet meer strak naar die getallen van 80 en 92 cm kijken.

Ook als je ouder bent en je begint in de lengte in te krimpen, dan telt deze maat niet meer heel zuiver mee. Voor alle volwassenen die ongeveer nog hun eigen lengte hebben of zelfs nog in de lengtegroei zijn, is dit een heel goede maat. Probeer als vrouw dus vooral af te vallen richting 80cm of kleiner en als man richting 92cm of kleiner.

En wederom is dat weer het verlagen van de kansen. En voor het grootste deel van de mensen met diabetes type 2 is dat voldoende. De kans op diabetes verlagen geeft voor hen het gewenste resultaat. Lukt dat niet, dan zijn er nog andere factoren om mee te spelen: beweging, krachttraining, kwalitatief goed eten, vezelrijk eten en nog veel meer.

Hoe kom ik aan een goed gewicht bij diabetes 2?

Of je kiest om 10% af te vallen of naar een groene BMI te gaan of naar een taillemaat die hoort bij een goed gewicht, in alle gevallen is het kwijtraken van overgewicht het belangrijkst. En dan is het belangrijk om te weten dat bij mensen met diabetes type 2 de insulineresistentie een probleem is. Dus de gouden regel van caloriebeperking werkt vaak niet.

Je kunt je lichaam helpen minder insulineresistent te worden en daardoor sneller af te vallen. En dat doe je door:

  • minder koolhydraten in je eten. Schrap de toegevoegde suikers en schrap de geraffineerde koolhydraten. Een duidelijk lijstje vind je in dit blogartikel.
  • voldoende eiwitten in je eten. Vraag eventueel een diëtist om jouw menu door te rekenen of je voldoende eiwitten eet.
  • voldoende groenten. Die kunnen heel goed de plek innemen van de geschrapte koolhydraten.
  • meer te bewegen. Streef naar 30 minuten bewegen per dag om je conditie te behouden, maar streef naar 60 minuten per dag om meer conditie op te doen.

Juist minder geraffineerde koolhydraten en meer groenten gaan je helpen om vooral rond je taille slanker te worden. En daarmee je risico op diabetes 2 te verlagen. Ik heb een e-book geschreven, zodat je daar vandaag al mee kunt starten.

Eet je al koolhydraatbeperkt of koolhydraatarm?

Dan zul je merken dat als eerste je broeken ruimer gaan zitten. Merk je dat nog niet of blijf je al 2 maanden op hetzelfde gewicht? Neem dan contact op met mij. Ik kijk graag mee met jouw menu om te zien of het wellicht te hoog in calorieën of vet is of voedingsmiddelen bevat die het afvallen tegen gaan. Als je niet in de buurt van Leerdam woont, kan dat ook online.

Let jij op je gewicht of meet jij je taille?
Zou jij jouw ervaringen onder dit artikel willen delen?

Share Button

2 reacties

  1. Gerard op 12 juni 2018 om 20:48

    Hoi Marian,

    Een goed en helder artikel. Ik heb zelf ondervonden dat het uitvoeren van al deze aanbevelingen geen garantie is om van Diabetes2 af te komen. Verminderen van medicatie is mij wel gelukt echter op een bepaald moment waren er geen verbeteringen meer te zien en is het gestabiliseerd. Zelfs de huisarts weet het niet meer. Ik hoop van harte dat lotgenoten meer geluk hebben.

    Ondanks dat ik niet van mijn medicatie af ben, heeft de wijziging in Leefstijl me veel opgeleverd en beveel ik dit iedereen aan.

    • Marian op 18 juni 2018 om 11:56

      Dank je wel voor jouw reactie Gerard. Gewicht is maar één aspect om diabetes 2 te verminderen. Stress reductie en een goed slaapregime zijn ook belangrijk. Daarnaast is er meer met eten te doen dan alleen caloriebeperking (waardoor je zou kunnen afvallen), je kunt ook kijken naar koolhydraatbeperking, naar bepaalde voedingsmiddelen op bepaalde momenten van de dag, naar maaltijden anders over de dag verdelen en naar de kwaliteit van de voeding.

      Naast calorie- en koolhydraatbeperking beschik ook over andere protocollen waarmee ik bijvoorbeeld de lever op orde kan krijgen (vooral wie last heeft van hogere nuchtere waarden) en de alvleesklier kan resetten (als er minder sprake is van insulineresistentie, maar veel meer van het falen van de insulineproductie bij gevorderde diabetes 2). Je mag me altijd bellen voor een oriënterend gesprek.
      Groet, Marian

Laat een reactie achter