Een goed voornemen halverwege januari 2016

Goede voornemens worden heel stellig geformuleerd tijdens de jaarwisseling. Wat is daar na 14 dagen nog van over? Heeft jouw goed voornemen een zetje nodig?

Een goede gewoonte aanleren kost tijd

Als je jezelf iets nieuws aan wilt leren, kost dat tijd. Afhankelijk van hoe eenvoudig de nieuwe gewoonte is, kan dit 18 dagen tot 254 dagen duren. Maak je jouw voornemen te groot, dan kost het veel tijd om het aan te leren.

Meteen weer oppakken

Af en toe je voornemen vergeten is niet erg, als je het meteen daarna maar weer oppakt. Dus niet denken: “Ik heb gefaald, nu heeft het allemaal geen nut meer.”, maar meer in de termen van vallen en opstaan. Zo leert een kleuter ook lopen. Na het vallen steeds weer opstaan.

Formuleer jouw goed voornemen positief

Negatieve voornemens zijn lastig om vol te houden: eet geen snoep meer. Positieve voornemens zijn veel makkelijker: als ik trek krijg, ga ik een rondje lopen of hoelahoepen of buikspieroefeningen doen. Het is ook veel fijner, want je legt de aandacht bij iets dat mag.

Formuleer jouw goed voornemen als kleine stap

Is jouw wens om wat gewicht kwijt te raken, dan is dat een lastige. Ook omdat het gewicht pas na een week reageert op een inspanning die je meerdere keren per dag moet leveren.

Als je gewicht wilt kwijtraken door meer groenten te eten, dan is dat veel makkelijker. Dan kun je op zoek naar recepten. Recepten delen met vrienden en vriendinnen. Recepten uitproberen en aanpassen. Dan wordt het ineens leuk. De focus ligt dan op jezelf verwennen met lekker eten. Voel je hoeveel lichter dat voelt?

Durf hulp te vragen

Vooral bij positief geformuleerde voornemens is het makkelijker om jouw omgeving in te schakelen. Recepten delen is namelijk veel leuker dan iemands stok achter de deur zijn omdat die niet mag snoepen.

De cursus Diabetesvrij leven is positief geformuleerd

De aandacht in de cursus ligt bij wat wel mag en hoe je dat op een speelse manier aanleert. Elke les bevat veel oefeningen en recepten. Natuurlijk wordt ook kort uitgelegd wat je beter niet kunt doen, zodat je de grenzen leert kennen. En daarna gaat de cursus weer verder met het verleiden tot een gezondere manier van leven.

Voor een natuurlijke aanpak van hoge bloedsuikers, hoge bloeddruk en een verkeerde cholesterolratio

Ik wens jou veel succes met het vasthouden van de goede voornemens voor 2016!

Share Button

1 reactie

  1. Zonder honger afvallen - Diabetesvrij leven op 29 januari 2016 om 11:43

    […] je te helpen met die keuzes. In elke les wordt steeds een ander onderdeel behandeld, dus je krijgt de tijd om nieuwe gewoontes aan te leren. In les 1 kijken we naar dranken die geen trek veroorzaken en in les 2 naar het fruit. […]

Laat een reactie achter