Een oliebol, meerdere oliebollen of toch niet?

Oliebollen zijn een traditie bij de jaarwisseling. Een ongezonde traditie, dat ook. Dus hoe zorg je voor een gezonde jaarwisseling?

Traditie is een gewoonte die van generatie op generatie wordt doorgegeven

De traditie van oliebollen is een oude, want dat doen we al eeuwen. Tradities zijn vaak feestelijk, dus een reden om ze te behouden. Met oudjaar zijn dat vooral de oliebollen en appelflappen.

De traditie van de oliebol

De oliebol wordt gemaakt van tarwebloem, melk en gist en gebakken in olie. Juist de tarwebloem is het minder gezonde deel van de oliebol voor wie zijn gewicht en bloedsuiker wil handhaven. De richtlijn van de Gezondheidsraad zegt niet voor niets “Vervang geraffineerde graanproducten door volkorenproducten”. Dus vervang het mooie witte bloem door volkorenmeel.

Volkoren oliebollen, de nieuwe traditie?

Ik denk niet dat volkoren oliebollen het gaan redden. Hoewel ik een enkel recept ontdekte op het internet, heb ik er nog nooit eentje in de oliebollenkraam zien liggen. En als je me eerlijk vraagt dan eet ik zelf ook geen volkoren spaghetti of macaroni omdat het niet lekker is. Wat wel mogelijk is, is een deel van de bloem vervangen door iets dat van nature nog vezels en vitaminen heeft, zoals pompoen. Dat recept deel ik graag.

Noten en zaden in je bol?

Een andere manier om meer vezels in je oliebol te krijgen is het toevoegen van wat fijngehakte noten. Walnoten of gemengde ongezouten noten kunnen hiervoor gebruikt worden. De recepten deel ik hier niet, want ze gaan uit van oliebollenmix in plaats van de basisingrediënten die je zelf kunt kopen. Het voordeel van zelf kopen is dat je dan kunt kiezen voor ecologische tarwebloem. Die noten gaan zeker helpen voor de vezels. De recepten gebruiken 50 tot 100 gram noten per 500 gram meel.

Denk buiten de kaders

Er zijn vele bedenkers van alternatieve oliebollen. Ik deel ze hier met jou.

Appelbeignets, glutenvrij, melkvrij, suikervrij met bakbanaan.

Oliebollen, glutenvrij, melkvrij, suikervrij met kastanjemeel. Kastanjemeel bevat meer vezels dan tarwebloem.

Oliebollen, glutenvrij, melkvrij met havermeel, rijstmeel en kokosmeel. Havermeel is rijker aan vezels dan tarwebloem, omdat havermeel van nature volkoren is. Als je echt glutenvrij eet, kijk dan op de verpakking of de haver het glutenvrij logo heeft, in verband met de besmetting met tarwe die in de fabriek kan plaatsvinden.

Oliebollen, glutenvrij, melkvrij, voor wie geen strak recept nodig heeft, van boekweitmeel en gekookte quinoa. Zowel boekweitmeel als quinoa zijn rijk aan vezels.

Eet ze eens anders

Als je ze gewend bent om de bollen warm te eten, bij de avondmaaltijd, zorg dan eerst voor een vezelrijke bodem. Voorbeelden van vezelrijke soepen zijn erwtensoep, bruinebonensoep en linzensoep. Met zo’n lekker warme kom soep vooraf, is het makkelijker om je te beperken tot een of twee bollen.

Zet ze niet de hele avond op tafel, maar haal ze om 23.00 uur weer tevoorschijn. Dan heb je de rest van de avond niet de verleiding. En staan ze toch met middernacht op tafel, als er bezoek langs komt.

Mochten er nog bollen over zijn de volgende dag, eet ze dan niet op “omdat de schaal leeg moet”. Oliebollen laten zich prima invriezen voor een andere keer. Zoals de avond voor iemands verjaardag. Dat is een leuke verrassing.

Geniet van de traditie

En dat kan prima met maar een of twee bollen.

Ik wens jou een goede jaarwisseling.

Share Button

1 reactie

  1. Leon op 31 december 2015 om 08:30

    Goede tips!

Laat een reactie achter