Eens over koolhydraten met het Voedingscentrum

Als je kiest voor koolhydraten, kies dan voor de onbewerkte voeding: aardappelen, zilvervliesrijst en echt 100% volkoren granen. Want hoe minder bewerkt, hoe meer vezels en vitaminen en hoe lager de bloedsuikerpiek.

Zoek de overeenkomsten met het Voedingscentrum

Vorige maand werd ik uitgedaagd om niet te kijken naar de verschillen, maar juist naar de overeenkomsten van mijn methode met de adviezen van bijvoorbeeld het Voedingscentrum. Ik schreef al eerder over drinkengroenten, vetten en eiwitten, vandaag zijn de koolhydraten aan de beurt. Dan heb ik alle vijf vakken uit de Schijf van Vijf behandeld.

Koolhydraten en diabetes type 2 een duo in balans

Diabetes type 2 is een verstoring in het lichaam voor de verwerking van suikers en voeding waar het lichaam suikers van kan maken: koolhydraten. Ik zie vaak dat veel mensen met diabetes type 2 opknappen, meer energie krijgen, makkelijker afvallen als ze minder koolhydraten eten. Helemaal zonder hoeft vaak niet, maar stevig schrappen is gunstig. De tips van het Voedingscentrum kunnen daarbij helpen. Ik selecteerde de tips waarbij ik het met ze eens ben.

Als je granen eet, kies dan voor volkoren

Volkoren graan ziet eruit als volkoren graan:

  • havermout
  • zilvervliesrijst
  • muesli (niet de gesuikerde variant die cruesli heet) en
  • het donkere Friese roggebrood. Bij die laatste kun je de graankorrels zien zitten.

Wel in de Schijf van Vijf en geen graan:

  • quinoa
  • aardappel

Voor de gezonde Hollandse pot: laat de macaroni achterwege en eet lekker groenten, kip en aardappelen.

Zelf zou ik peulvruchten ook op deze plek zetten: lekker vol en onbewerkt. En pompoen, mits je die gebruikt als aardappelvervanger, dus met groenten en een eiwitbron ernaast.

Wat is zeker niet volkoren?

Heel eenvoudig: alles wat er wit uit ziet.

  • witbrood
  • wit stokbrood
  • Turks brood
  • toast
  • cream crackers
  • beschuit
  • krentenbrood, krentenbollen
  • koekjes en cake en ontbijtkoek
  • croissant, saucijzenbroodje, bladerdeeg
  • spaghetti, macaroni en andere pasta
  • witte rijst
  • en de uitzondering in dit rijtje, geen graan maar van aardappel: kant en klare aardappelpuree, aardappelpureepoeder en patat en churros gemaakt van aardappelpureepoeder.

Veel mensen met diabetes 2 kunnen al betere bloedsuikerwaarden krijgen door deze voedingsmiddelen te schrappen. Echt helemaal te schrappen. Hier zitten niet de vezels in die je nodig hebt voor je darmen.

Nog meer winst te behalen voor mensen met diabetes 2

Alleen volkoren brood is ook echt volkoren. Andere graanproducten mogen volkoren heten als er een combinatie van volkoren meel en tarwebloem in zit, zoals volkoren spaghetti. Kijk daarom altijd op het etiket. Staat daarin volkoren tarwemeel dan is het goed, zit er ook tarwebloem in, dan is het niet 100% volkoren en kun je het beter laten liggen.

Dit artikel bevat algemeen advies, dat prima op te volgen is voor iedereen die gezond is en gezond wil blijven. Voor mensen met overgewicht en ook voor mensen met beginnende diabetes 2 en als je al Metformine gebruikt. Als je echter een behandelplan hebt met daarin minder koolhydraten, zoals koolhydraatbeperkt of koolhydraatarm, dan gaat dat behandelplan altijd boven deze algemene adviezen.

Wat eet jij graag als koolhydraatbron bij jouw warme maaltijd?

Share Button

2 reacties

  1. Donna op 9 april 2018 om 13:46

    Ik eet weinig koolhydraten bij de warme maaltijd. Als ik ze wel eet dan kies ik meestal voor quinoa of zilvervlies rijst.
    Ik eet mijn koolhydraten in de ochtend, meestal havermout

    • Marian op 9 april 2018 om 16:08

      Dank je wel voor jouw reactie. Dat kan natuurlijk ook, de volkoren koolhydraten in de ochtend eten en dan minder of geen koolhydraten bij de avondmaaltijd. En met quinoa en zilvervliesrijst kies je wel voor mooie bronnen van koolhydraten.

Laat een reactie achter