Eens over vet met het Voedingscentrum, bijna

Vet in de voeding is belangrijk voor het lichaam. Het kan dienen als brandstof, als bouwstof en niet onbelangrijk, het geeft vitamine A, D en E. Vetten kun je onderverdelen in omega 3 of omega 6 rijke vetten (vetzuren), in verzadigd en onverzadigd vet en in transvetten.

Zoek de overeenkomsten met het Voedingscentrum

Vorige maand werd ik uitgedaagd om niet te kijken naar de verschillen, maar juist naar de overeenkomsten van mijn methode met de adviezen van bijvoorbeeld het Voedingscentrum. Vorige week heb ik geschreven over de overeenkomst met het Voedingscentrum als het gaat om drinken, vandaag is het onderdeel vetten in de voeding aan de beurt. Ik ben op deze punten eens over vet met het Voedingscentrum.

Graag olijfolie over de salade

100% eens met het Voedingscentrum. Neem een lekkere extra virgin olijfolie, boordevol omega 3 vetzuren. Juist voor mensen met diabetes type 2 is het extra belangrijk om voldoende omega 3 vetzuren te eten, in vergelijking tot de omega 6 vetzuren uit andere oliën. Probeer meerdere merken olijfolie uit, er zit echt smaakverschil in, per merk en per land.

Maak er een lekkere vinaigrette van, door 3 eetlepels olie met 1 eetlepel azijn te mengen. Dat gaat makkelijker met een halve of hele theelepel mosterd erbij. Nog lekkerder? Als de vinaigrette klaar is wat verse of gedroogde tuinkruiden erdoor.

Beperk je niet met olijfolie over de salade. Dit valt onder gezond vet. En het is gezonder dan vetvrije dressings uit de winkel.

Olijfolie

Vermijd transvetten

100% eens met het Voedingscentrum. Als er slechte vetten te benoemen zijn, dan zijn dat transvetten. Dat zijn vetten die van nature een beetje voorkomen in vlees en zuivel, maar die ook industrieel gemaakt kunnen worden. Juist die industriële vetten zijn ongezond. Je treft ze vooral aan in:

  • koek
  • gebak
  • snacks

Laat dus koek, gebak en snacks staan om de transvetten te vermijden. En dat komt goed uit, want koek, gebak en snacks zijn vaak gemaakt van witmeel en zijn daarom alleen al voor iemand met diabetes 2 ongezond.

Hoe herken je industrieel bewerkte vetten op het etiket? Dan staat op het etiket:

  • gedeeltelijk gehard vet
  • gehard vet
  • gehydrogeneerd vet

Ik zie dat ten opzichte van 2 jaar geleden het al uit veel producten is verdwenen. Wel zie ik het nog in pindakaas (die niet 100% pinda is), koffiecreamer en een aantal kant-en-klaar of snelklaar producten. Blijf dus het etiket lezen en kies voor de producten waar olie of vet in zit dat niet bewerkt is.

En roomboter dan?

Dit blogartikel gaat over de overeenkomsten, eens over vet, eens over transvet, eens over olijfolie. Over de andere vetten zijn we het helaas niet eens. Als je wel olijfolie gebruikt en daarbij transvetten laat staan, heb je al voor 80% de gezonde vetten te pakken.

Wat voor lekkers maak jij wel eens met olijfolie extra virgin?

Share Button

1 reactie

  1. M@rion op 7 maart 2018 om 22:15

    Dr saladekoningin van Nieuwegein besprenkelt haar salades rijkelijk met ollijfolie en bijvoorbeeld frambozenazijn.

Laat een reactie achter