Eet je calorieën en drink je water, dat is een gouden tip voor wie gezond wil blijven of worden. Dit artikel is geschreven voor mensen met diabetes type 2.

Bij diabetes type 2 een dubbele aanpak bij het drinken

Bij diabetes type 2 is de suikerhuishouding verstoord. Het is goed om die suikerhuishouding rust te gunnen. Gesuikerde en zoet smakende dranken hebben effect op de suikerhuishouding, dus die wil je vermijden. Daaronder vallen ook koffie met zoetjes, light dranken en (vers geperst) vruchtensap.

Bij de meeste mensen met diabetes type 2 speelt ook overgewicht een rol. Calorieën beperken is daarom belangrijk. Er is niets zo makkelijk als calorieën drinken. Ongemerkt drink je in een hazelnootkoffie een vijfde van je dagelijkse calorieën en dat is jammer. Eet je calorieën door wat extra lekkers te kiezen in de maaltijd in plaats van ze ongemerkt te drinken.

Drink je water

Water heeft geen invloed op de suikerhuishouding en heeft van nature geen calorieën, een perfecte drank dus om gezond te blijven.

Al het water is goed, kraanwater, bubbelwater, op smaak gebracht water met kruiden, groenten of een beetje fruit. Thee zonder suiker en zoetje valt hier ook onder, van gewone zwarte thee tot aan kruidenthee. En koffie zonder suiker en zoetje mag je hier ook onder rekenen.

Ik schreef al eerder een artikel over het lekker maken van water. Les 1 van de cursus Diabetesvrij leven is geheel gericht op het lekker maken van water.

Eet je calorieën

Je eet om gezond te blijven, dan wil je vitaminen en mineralen in het eten. Die haal je uit natuurlijke producten: groenten in alle kleuren van de regenboog, fruit, noten en zaden, vis, kip, ei, vlees.

Als je eet, moet je kauwen. Door te kauwen zorg je dat de stukjes fijn genoeg zijn om in de darm optimaal te worden verteerd. En door het kauwen schakel je de enzymen in die nodig zijn voor een goede vertering.

Zodra je calorieën gaat drinken, denk aan melk of een smoothie, mis je de inschakeling van de enzymen en dat is jammer van de goede voedingsstoffen die je had willen opnemen. Vaak neem je dan wel de suikers op, maar niet de eiwitten en vetzuren die je ook nodig hebt.

Van melk kun je goed groeien

Eet je calorieën, het drinken van calorieën is goed om van te groeien, zoals bij een kalf

Nederlanders zijn zo lang omdat ze tijdens hun lengtegroei melk drinken. Als je echter doorgaat met melk drinken, kun je ook in de breedte groeien. Koemelk is namelijk geschikt om een kalf van 40 kg bij de geboorte in een jaar te laten groeien naar 350 kg. Op het moment dat je overgewicht hebt, wil je deze groeiversneller dus niet drinken.

Melk heeft een invloed op de bloedsuiker, omdat het van nature lactose bevat, melksuiker. Daarnaast heeft melk een invloed op de insuline. Door melk wordt insuline ingeschakeld. Melk schakelt 5x meer insuline in dan mag worden verwacht op basis van de lactose. Aangezien we de suikerhuishouding en de insuline rustig willen houden, is het van belang om zuivelproducten te vermijden. Dit geldt ook voor gefermenteerde zuivel, waarbij weinig of geen vrij lactose meer te vinden is, zoals yoghurt en kaas.

Ik wens jullie een fijne dag toe, met tijd om te genieten van smakelijke maaltijden en dorstlessend water.

Share Button

3 reacties

  1. Tineke van den Tillaart op 20 mei 2016 om 19:30

    Ik heb geen diabetes, maar met deze goede tips kan ik er voor zorgen dat ik niet zwaarder word. Melk heb ik na mijn 9e jaar niet veel meer gedronken, maar ik gebruik wel yoghurt en kaas. In mijn geval geen probleem maar goed om de informatie hierover te weten.

  2. Cameleon op 2 november 2020 om 20:06

    Ik drink al vanaf baby af aan melk, volle melk wel te verstaan. Ik drink ongeveer 10L volle melk per week. Nu ben ik de 30 gepasseerd en ben vanaf mijn 14e levensjaar eigenlijk ‘geen gram’ aangekomen. Ik woog op mijn 14e levensjaar 60,2 Kg. En nu 16 jaar verder en heel wat liters volle koeienmelk (10Liter x 52weken x 16jaar = 8320 Liter volle melk) ben ik niks aangekomen.

    Ik sport niet, fiets af en toe een paar uurtjes en voor de rest is mijn werk het enige fysieke dat ik doe.

    Dusja denk niet dat het aan de melk ligt, maar aan je eigen lichaam, als je aankomt van melk.

    • Marian op 3 november 2020 om 10:11

      Beste Cameleon,
      Bovenaan staat de zin: “Dit artikel is geschreven voor mensen met diabetes type 2.” Mensen met diabetes type 2 zijn insulineresistent, hebben dus al een probleem met insuline. Daarnaast heeft 80% van de mensen met diabetes type 2 ook overgewicht. Die twee samen maakt hen extra gevoelig voor zowel de calorieën in melk als de insuline verhogende eigenschappen van melk.

      Je hebt helemaal gelijk als je stelt dat het aan het lichaam ligt. Dank voor jouw reactie.

      Groet, Marian

Laat een reactie achter