Kerst is het feest van samenzijn en lekker eten. Geniet met kerst ook van de momenten buiten de maaltijden om.

Kerst is samenzijn

Met de kerst komen veel families weer samen. Van oudsher ging men dan gezamenlijk naar de kerk en er wordt gezamenlijk gegeten. Vooral aan het eten wordt door de winkels en grote merken aandacht geschonken. Bladen vol recepten en schappen vol kerstartikelen, het kan niet op. De pannen en ovenschalen zijn in de aanbieding om je vooral te helpen het gewenste kerstgerecht op tafel te zetten.

Kerst is ook samen wandelen

Er is meer mogelijk op de beide kerstdagen dan kerstontbijt, kerstkoffie, kerstlunch, kerstthee met lekkers, kerstborrel en kerstdiner. Ga eens gezamenlijk wandelen om een frisse neus te halen. Dat kan in de wijk of het dorp, maar ook daarbuiten. Met een klein ritje kun je al in een mooie groene omgeving zijn: heide, bos, weilanden, langs de dijk of in de heuvels.

Op verschillende plaatsen worden kerstwandelingen georganiseerd voor wie 5, 10 of 20 kilometer wil wandelen. Kijk maar eens voor ideeën. Ook als je niet zo’n grote wandeling wilt maken, kan de omgeving de moeite waard zijn.

Wandelen helpt de bloedsuiker te verlagen

Wandelen heeft meerdere voordelen. Je bent even weg van de lekkere verleidingen die thuis op je liggen te wachten. Door het wandelen verbrand je een beetje van de calorieën die je al hebt gegeten. En nog mooier: je lichaam wordt gevoeliger voor insuline en dat helpt weer je bloedsuiker te verlagen. Dat is vooral van belang voor diabetes type 2 en mensen met een hoog risico op diabetes type 2.

Wandelende mensen op een natte straat, een met paraplu.

Wandeling

Geniet met kerst van zwemmen en dansen

Hoewel veel zwembaden dicht zijn, zijn er altijd enkele uitzonderingen open. Ga eens op zoek naar het uitstapje dat jou leuk lijkt.

Het kerstdiner in een paar hapjes

Een kerstdiner is vaak meerdere gangen en uitbundig. Alles opeten is niet zo verstandig, als je je bloedsuiker stabiel wilt houden of wat gewicht wilt verliezen. Pas daarom het volgende toe bij alle gerechten die zoet en zwaar zijn:

  • Eet met je ogen. Bewonder het gerecht en de manier waarop het geserveerd wordt. Bedenk hoeveel moeite de kok heeft gedaan om dit te maken en te serveren.
  • Eet drie hapjes, waarbij je ruikt en proeft hoe het smaakt, hoe het voelt in de mond, hoe de smaken met elkaar samenwerken.
  • Geef de gastvrouw of -heer een compliment waarin je zowel het beeld als de smaak benoemt.

En stop vervolgens met eten van dit gerecht. Er komen immers nog meer gerechten aan.

Geniet in de gewone porties van gerechten met groenten, wild, vis en kip. Neem aan het einde van het diner gerust een kop koffie of thee en sla het chocolaatje af.

Geniet aan tafel van het samenzijn

Luister naar de gesprekken van de anderen. Geniet van hun verhalen over hun hobby’s en passies. Daag de mensen uit om te praten over wat ze boeit en stimuleert.

Ik wens jou veel aandacht en liefde toe tijdens de kerstdagen.

 

 

Share Button

Laat een reactie achter