Een optimumkromme heeft zijn hoogste punt in het midden. Het begin en het einde van de grafiek hebben lage waarden.

Een optimumkromme heeft de hoogste waarden bij het optimum. Niet bij te lage waarden, niet bij te hoge waarden.

Als jij geniet van het leven, wordt jouw bloedsuiker lager. Wat een mooi cadeau van het lichaam aan jou. Jij mag genieten en tegelijkertijd word je gezonder.

Wonderlijk lichaam

Het lichaam is een mooi wonder. Het zit vol met systemen om het lichaam optimaal te houden.

Koud of warm

Als we het te koud hebben, gaan de spieren rillen om warmte te maken. De kleine rillingen voelen we niet, maar de grote wel: dan zitten we te rillen en te klappertanden. Als we het te warm hebben, gaan we zweten, om de extra warmte kwijt te raken. Onze temperatuur wordt optimaal gehouden.

Een beetje schommelen mag. Vaak als we gaan slapen is de temperatuur anders dan als we wakker worden.

Bewust niet optimaal

Af en toe grijpt het lichaam in, zoals met koorts. Want die hogere temperatuur is niet optimaal, maar kan er wel voor zorgen dat de infectie op dat moment effectief wordt bestreden.

Te hoog of te laag bloedsuiker

Zo is dat ook met onze bloedsuiker. Er zijn vele enzymen en organen betrokken bij het optimaal houden van onze bloedsuikerspiegel. Insuline haalt bloedsuiker uit de bloedbaan en de lever kan het er weer in stoppen. Dat gebeurt allemaal zonder dat we er bij nadenken. Dag en nacht gaat het door. Mooi hè?

Bewust hoge bloedsuiker

Als er sprake is van gevaar, kan het lichaam in korte tijd veel bloedsuiker in de bloedbaan brengen. Daardoor kun je snel bij het gevaar vandaan rennen, zwemmen of klimmen. Deze extra bloedsuiker wordt dan gebruikt als brandstof voor de spieren.

Vermijd voortdurend gevaar

Als het lichaam steeds het gevoel heeft in gevaar te zijn, zal het steeds bloedsuiker in de bloedbaan pompen. Maar volgt er geen sprint, dan blijft er teveel suiker in de bloedbaan. En dat is op lange termijn niet gezond, want dan ontstaat schade aan bijvoorbeeld bloedvaten en zenuwen.

Vermijd daarom stress. Het lichaam ziet dat als signaal voor gevaar.

Het gevoel van veiligheid

Tegenover gevaar staat veiligheid en genieten. Verhoog daarom het aantal momenten dat je je veilig voelt, je bewust veilig voelt. Ga genieten, bewust genieten.

Terwijl ik dit typ, breekt een zonnetje door de bewolking. Daar sta ik dan een paar seconden bij stil, ik geniet. Van bijna elk momentje kun je een geniet moment maken. Een mooi beeld of uitzicht. Fruit of bloemen die lekker ruiken. Een muziekstuk dat je aanspreekt. Maar ook heel simpele dingen als je handen afdrogen en daarna even genieten van de lekker schone en droge handen.

Geniet vaker per dag

Als je regelmatig een genietmoment hebt, daalt je totale stressniveau en daarmee je bloedsuiker (als die veroorzaakt werd door stress). Voor mensen met een verhoogde bloedsuiker is het daarom gezond om meerdere keren per dag bewust te genieten.

Ik wens jullie een fijn weekend toe

Leer te genieten. Geniet van het genieten.

Wil je stap voor stap leren om te ontspannen, volg dan de cursus Diabetesvrij leven.

Share Button

2 reacties

  1. Sanna op 9 november 2015 om 13:41

    Interessant artikel

  2. […] Lees nog even terug in de eerste alinea: je kunt zelf veel doen om gezondere bloedsuikerwaarden te krijgen. Sterker nog, de Wereldgezondheidsorganisatie WHO geeft aan dat 80% van de mensen met diabetes type 2 gezond zouden kunnen worden door aanpassing van hun leefstijl. Dus ga wandelen, pak de fiets, ga zwemmen, zingen, dansen. Kijk eens naar wat je eet en wat je snoept. Trakteer jezelf op drie goede maaltijden per dag en laat alle koekjes en snoepjes achterwege. En vooral geniet van het leven! […]

Laat een reactie achter