Gevoelig voor koolhydraten uit zich vaak als een sterke stijging van de bloedsuikerspiegel na het eten of juist een te snelle daling na die piek. Ik voel met je mee, want dat heb ik ook gehad. Gehad, want ik een manier gevonden om daar weer vanaf te komen.

Bij diabetes type 2 of insulineresistentie zijn de cellen minder gevoelig voor insuline

Koolhydraten worden na het eten omgezet in voornamelijk glucose. Glucose is brandstof voor de cellen en wordt vanuit de darmen via het bloed getransporteerd naar de cellen. Bij de cel aangekomen kan het niet zomaar naar binnen, dan is insuline nodig. Insuline is een sleutel die aan de buitenkant op de cel gaat zitten, zodat glucose naar binnen kan.

Bij insulineresistentie is de cel minder gevoelig voor die sleutel en blijft er relatief meer glucose in het bloed. Dat is te meten, de bloedsuikerspiegel stijgt. Vooral als na een nacht slapen de nuchtere bloedsuikerwaarde nog hoger is, dan weet je dat er in het lichaam iets niet goed gaat met de opname van glucose.

De spieren gebruiken graag glucose

Glucose geeft de spieren energie en bewegen is dan leuk. Je wandelt of fietst dan graag, het gaat moeiteloos. Het duurt vrij lang voor de spieren gaan verzuren, dat is het moment waarop de glucose op is en ook de reserve voorraden op zijn en het lichaam noodgrepen moet doen om toch energie te houden voor beweging. Als de spieren verzuren merk je dat snel genoeg: bewegen gaat niet meer makkelijk en de ademhaling is versneld. Zeker een goed moment om te stoppen met bewegen.

Als glucose de cel niet in kan door insulineresistentie

Dan hebben de spieren minder glucose om snel te gebruiken en zul je minder makkelijk bewegen. En dat zie je ook, mensen met insulineresistentie bewegen niet graag. Ze zijn niet lui, maar ze hebben gewoon te weinig energie om te bewegen. Wat voor iemand zonder insulineresistentie aanvoelt als een stevige wandeling is voor iemand met insulineresistentie een echte marathon.

En de spieren zijn wel hongerig, dus vragen ze wel om glucose. Dus krijg je trek, vooral in koolhydraten. Van boterhammen met jam tot glazen sinaasappelsap.

gevoelig voor koolhydraten bijvoorbeeld uit sinaasappelsap

Heel herkenbaar: vaak trek en weinig zin in beweging

Ik herinner me het nog goed, dan had mijn man het sneller door dan ik dat mijn energie op was. “Je bent humeurig, ga even wat eten.” En met een pakje Sultanas of een Evergreen was het heel snel opgelost. Dan had ik weer energie en was de wereld een stuk eenvoudiger.

Vaak begon ik de dag al met een glas sinaasappelsap, dan had ik mijn vitaminen binnen en kon de file in. Het brood voor later op de dag nam ik gesmeerd mee. Als ik trek had, at ik in de auto de eerste twee sneetjes brood al op en op drukke dagen rond koffietijd nog twee boterhammen met kaas en dan kon ik net half twaalf redden. Dan at ik mijn laatste boterham en had dan nog trek in lunch. Gelukkig een bedrijfsrestaurant waar ik mijn lunch kon kopen, weer boterhammen en nu met wat sla of een tomaat erbij.

Na de lunch een afterlunch dip zo rond tweeën en om vier uur, half vijf tijd voor een gevulde koek, anders stapte ik duizelig mijn auto in.

Minder eten was geen optie, ik had echt trek. Dat liet mijn lichaam weten, mijn humeur, alles. En meer eten was zichtbaar op de weegschaal. De huisarts had al eens een opmerking geplaatst. Maar ja, minder eten is geen oplossing als je trek hebt.

Gevoelig voor koolhydraten, een salade caprese bevat weinig koolhydraten

Een salade met mozzarella erin bevat minder koolhydraten dan een boterham met kaas en meer eiwit.

Anders eten geeft minder trek

Ik ben erachter gekomen dat koolhydraten mij trek geven en dat als ik vis, noten, kip of vlees eet dat ik minder trek krijg. Dat is bijzonder. Als ik om vier uur in de middag trek heb en ik eet een gehaktbal, dan kan ik nog uren door. Eet ik een gevulde koek, dan merk ik dat ik daar minder lang mee toe kan, ook al zitten daar meer calorieën in. Zo zijn er meer voedingsmiddelen die je verzadiging geven en anderen die je trek opleveren.

Heb jij ook vaak trek?

Dan help ik jou graag om te kijken wat jij lekker vindt en waarbij je minder trek krijgt. Vooral als je gevoelig voor koolhydraten bent.

Pak de telefoon en neem contact op: 06 187 15 310. In de regio kom ik zelfs op huisbezoek. Woon je verder dan een uur reizen, dan sta ik je graag online te woord.

Share Button

2 reacties

  1. Tineke op 26 juni 2017 om 17:21

    Dit is een duidelijke uitleg van de gevolgen van insulineresistentie. Wat ik zo prettig vind is dat je ook uitlegt wat je er zelf aan kunt doen om deze gevolgen beheersbaar te houden. Door de beloning, je voelt je beter, zal het lezers met dit probleem ook eerder motiveren!

  2. Monique op 27 juni 2017 om 17:24

    Lees vooral het stukje na de 1e foto, ik ben geraakt! Zelf ben ik minder gevoelig voor het eten van koolhydraten, maar honger krijgen na het eten van een suikerproduct herken ik wel! Producten met suiker vullen niet. Dat eten bestaand uit brood en pasta ook een hongergevoel kan oproepen, verraste mij toch nog!

Laat een reactie achter