Goede voornemens bijstellen als het moet en kan

Goede voornemens bijstellen is beter dan ze helemaal overboord gooien. Daar kwam ik achter in mijn eerste week van 2018, toen mijn voornemen te zwaar bleek.

Vol enthousiasme ben ik in december al gestart met meer bewegen

En dat gaat goed. Ik heb de vaste momenten in mijn agenda gepland en ga dan ook meer bewegen. Ik voel het effect al in mijn lichaam.

Dus door naar een nieuw voornemen, samen met wat vriendinnen, om de hele maand januari niets te drinken op werkdagen, beter gezegd werkdagavonden.

goede voornemen geen rode wijn

Zonder voorbereiding en een goed plan is de kans van slagen klein

Daar zat ik dan, om 21:00 uur, met een leeg glas in mijn handen. Ik had niet bedacht wat de alternatieven zouden kunnen zijn en dat water uit de kraan is wel erg koud in januari. Dan maar even doorwerken achter de computer, dan heb ik er geen erg in. Met als gevolg: te laat en met dorst naar bed. En de volgende dag weer. Tot het me helemaal tegenstond, dat niet drinken.

Het plan omgegooid, de goede voornemens bijstellen

Eerst terug naar het oude ritme, van elke avond een glas alcohol. En niet meer dan één glas. Als ik daarna dorst heb, dan is kraanwater beschikbaar. En na een glas wijn of cider valt een half glas water mee.

Omdat ik weer in mijn ritme zat en op tijd naar bed ging, kwamen ook de heldere ideeën weer terug.  Ik heb bij de supermarkt Spa touch of… water gehaald, dat is bruisend water zonder suiker of zoetstoffen, maar wel met een smaakje. Er zijn zeven verschillende smaken, zoals citroen, munt, appel en cassis. Die staan nu klaar voor de momenten dat ik zin heb in een alcoholvrije avond.

Spa touch of water

Het voelt niet als falen, want er is nog steeds winst:

  • Als ik een avond alcoholvrij wil, dan kan dat nu. Ik heb een lekker smakend alternatief in huis.
  • Ik drink nu niet meer een of meer glazen alcohol per avond, ik houd nu strak aan maximaal één glas per avond. En dat doe ik met gemak.
  • Ik ga weer op tijd naar bed en slaap heerlijk rustig.

Dat is best gezondheidswinst.

Op deze manier werk ik ook met mensen met diabetes type 2

Met maatwerk. Ik kijk eerst naar het doel dat we willen behalen en dan wat haalbare stappen zijn. En die haalbare stappen, die gaan we plannen. Liever in haalbare stappen in een jaar tijd naar diabetesvrij, dan met hangen en wurgen in twee maanden. En daarna alles weer loslaten omdat het te zwaar is om vol te houden.

Ik vind het heerlijk om mensen diabetesvrij te maken

Vrij van diabetes type 2. En omdat geen diabeet gelijk is, lever ik graag maatwerk. Door persoonlijke coaching.
Wil je liever de online cursus volgen, dan zul je zien dat ik vooral het principe uitleg en daarbij veel voorbeelden geef. Dus daarbinnen kun je je eigen pad bewandelen.

Wil jij wel iets gezonder, maar niet meteen grote dingen veranderen in jouw manier van eten of bewegen, neem dan ook eens contact op. Als jij elke maand een ding wilt aanpassen in jouw voeding, heb je aan het einde van het jaar 12 mooie verbeteringen doorgevoerd. En die zijn zeker merkbaar.

Ben jij al trots op de voortgang van jouw goede voornemens? Deel die dan onder dit blog.

 

Share Button

Laat een reactie achter