Heel kort over fasting mimicking diet

Fasting mimicking diet is op dit moment in het nieuws, ik kan er kort over zijn: doe het niet op eigen houtje. Het is gecompliceerder dan het lijkt.

Groot nieuws over het omkeren van diabetes 1 en 2

Een publicatie in het medisch blad The Cell zorgde voor veel reacties in de media en social media:

  • alvleesklier kan herstellen
  • verlaagt de kans op belangrijkste ziekten
  • keert diabetes om (in muizen)

Dit filmpje laat heel mooi alleen de (tijdelijke) voordelen zien.

De film vergeet te vermelden dat het gewichtsverlies tijdelijk is, het gewicht is na een maand weer terug naar het oude niveau.

Wat sommige media vergeten is de waarschuwing van de onderzoekers van het fasting mimicking diet

Dit onderzoek is alleen nog maar gedaan in petrischalen, bij muizen en met een relatief kleine groep mensen. De groep is te klein om voldoende zicht te hebben op alle voordelen en alle gevaren. Daarom zegt de onderzoeker ook:

Doe dit niet thuis, het is gecompliceerder dan je denkt.

En dat ben ik roerend met hem eens. Ik heb inmiddels de eerste diabeet gesproken met te hoge bloedsuikers nadat deze is gestart met gedeeltelijk vasten.

Het gaat niet om de laatste strohalm, het gaat om de eerste

Extreme oplossingen, zoals extreme diëten of extreem sporten zijn niet de oplossing voor diabetes type 2. Het gaat erom wat je elke dag als kleine stap kunt zetten.

Een klant vroeg mij te helpen bij een extreem dieet. De eerste stappen daar naar toe zijn: eet een week glutenvrij en daarna eet een week glutenvrij en suikervrij en pas daarna mag je beginnen, mits je voldoende mineralen met je voeding binnenkrijgt. En mineralen haal je makkelijk uit veel groenten. En dan bedoel ik meer dan 250 gram groenten per dag.

Ik heb haar geholpen aan recepten die rijk zijn aan groenten en eiwitten, vrij van suiker en gluten. Extremer hoeft niet en ze bereikt ook hiermee haar gewenste resultaten.

Welke strohalm is voor jou de eerste?

Een diabeet type 2 heeft een gestoorde suikerhuishouding, dus het schrappen van suikers en tarwebloem is stap nummer 1.

  • Suiker of zoetjes in de koffie of thee? Probeer het eens zonder.
  • Suiker in de havermoutpap? Dat is ook lekker zonder suiker, met een snuf kaneel of hartig met wat geroosterde noten.
  • Suikervrijekoek met als hoofdingrediënt tarwebloem? Vervang dat door een handvol walnoten.
  • Vetvrije crackers van tarwebloem? Zoek eens naar crackers zonder tarwebloem of probeer eens donker Fries roggebrood.

Is jouw voeding al suiker- en tarwevrij? Ga voorzichtig meer bewegen. Neem een stappenteller (ook mogelijk op de smartphone), en doe elke dag 10 stappen meer. Als je merkt dat 100 stappen per dag extra voor jou eenvoudig haalbaar: doen!

Streef naar een uur wandelen per dag. Lekker in de buitenlucht.

Wil je meer tips om diabetes type 2 te verminderen, wil jij een diabetesvrij leven zonder extreme diëten? Neem dan contact op met mij, ik ben Marian Bosma van Diabetesvrij leven. Ik help je graag met advies dat past bij jouw eetlust en beweegambitie.

Share Button

Laat een reactie achter