Een gezond 2016 betekent voor veel mensen een lager gewicht. Ik wens jou het beste toe voor 2016 en geef meteen een supertruc om de eerste kilo’s af te vallen.

Ik wens jou een gelukkig en gezond 2016

Prettig daarbij is dat je een deel van je geluk en gezondheid zelf kunt sturen.

Kerstkilo’s

Veel mensen met overgewicht denken dat ze de kilo’s oplopen van de kerstdagen en de jaarwisseling. De kans is veel groter dat ze tussen Nieuwjaar en Kerst de meeste kilo’s in gewicht oplopen.

En toch, het rijkelijke eten van de kerstdagen, aangevuld met een hele avond oliebollen eten, kan leiden tot extra gewicht in de start van het nieuwe jaar.

Ben jij je kerstkilo’s al kwijt?

Ik wel. Daarom deel ik vandaag de truc die je vaker kunt toepassen als je eens een weekend met veel feestjes en etentjes hebt gehad. Voorkomen is natuurlijk altijd beter, maar soms heb je er geen grote invloed op.

Eet 400 gram groente op een dag

Dat is wel veel. Een gemiddelde hoofdmaaltijd is 500 gram, dus met een gehaktbal ernaast mag er alleen groente op je bord liggen en is er geen ruimte meer voor een toetje. Dat lijkt erger dan het is, dus help ik je even op weg.

Start met groente in je lunch

Een groenterijke lunch is bijvoorbeeld twee grote borden van oma’s groentesoep met ballen. Vul deze groentesoep rijkelijk met soepgroente en laat de vulling als rijst en vermicelli achterwege. Eet hiervan zoveel, dat je lekker vol zit. Op groentesoep hoef je niet te bezuinigen.

Zet je liever ergens je tanden in, neem dan een mooie salade met vis of kip als lunch. Denk daarbij niet alleen aan sla, ijsbergsla of veldsla, maar ook aan gekookte groenten zoals een handvol spruitjes, wat gare broccoli roosjes of wat sperziebonen. Als je namelijk 75 gram sla op je bord hebt, dan is dat een behoorlijk bord vol. Met veel meer gemak eet je in de lunch 100 gram sperziebonen, wellicht met gemak 150 gram. Of doe kleurrijk: 100 gram sperziebonen en een halve rode paprika in kleine stukjes erdoor.

Hoe kleurrijker het gerecht, hoe makkelijker het is om het gerecht te eten.

Een lekker soepje vooraf

Als je nog groentesoep met ballen over hebt, dan is dat een prima voorafje. Ook kun je zelf tomatensoep maken. Daar gaat makkelijk 200 gram tomaten per persoon in voor een heerlijk bordje soep. Een andere favoriet is courgettesoep: uitje fruiten, courgette meestoven, kruiden en zout erbij, staafmixer erop en klaar.

Twee groenten op je bord

Leg eens naast de aardappelen en het vlees/vis/gevogelte twee groenten op het bord. Zowel een gekleurde groente zoals rode bietjes of wortel en een groene zoals sperziebonen of broccoli. Dat is een feestje op je bord. Wellicht eet je dan een aardappeltje minder, vanwege de saaie kleur en het gebrek aan ruimte.

Meer groenten eten is kleurrijk en leuk

Speel met de kleuren uit de natuur, het diepe rood van de rode biet tot het frisse groen van veldsla. Er is zoveel leuks te maken op je bord.

En het leuke is, na een week spelen met groenten tot 400 gram op een dag, zijn die kerstkilo’s verdwenen. Dat is een mooie start van een gezond 2016.

Wil jij nog meer spelen met groenten en kleur op je bord? Doe dan de cursus Diabetesvrij leven. In de cursus wordt een hele les gewijd aan de gekleurde groenten.

Share Button

Laat een reactie achter