Het is bramentijd, tijd om bramen of braambes te eten. Met tips voor diabetici om ook met dit fruit de bloedsuiker stabiel te houden.

Bramen, mooie zwarte vruchten

Een zwarte vrucht, bestaande uit meerdere bolletjes. Zolang ze nog wat rood tot donkerrood zijn ze nog niet rijp en zuur, maar door en door zwart, beginnend dof te worden, dan zijn ze heerlijk zoet.

Bramen en frambozen

Rode frambozen en zwarte bramen of braambessen

Zijn bramen geschikt voor diabetici?

Bramen zijn redelijk laag in koolhydraten, afhankelijk van de rijpheid zitten ze rond 5 gram koolhydraten per 100 gram. Maar met 12 mg vitamine C per 100 gram is het geen vitamine C topper. Wat wel heel mooi is bij bramen is die donkere kleur, dat is anthocyaan, een kleurstof die we ook kennen uit rode wijn en dat is een krachtige antioxidant van het type flavonoïde. En antioxidanten zijn goed voor een mens, omdat ze met vitamine C samenwerken.

Dat betekent niet dat je onbeperkt bramen kunt gaan eten. Want als je tijdens het plukken steeds proeft of ze wel rijp genoeg zijn (ik gebruik die smoes vaak) en daarna thuis er jam van maakt, de pan uitlikt en er een boterham met jam na eet, dan blijft je bloedsuiker stuiteren.

Beperk je iedere keer tot maximaal 100 gram en het liefst in combinatie met een maaltijd. Door de vezels, eiwitten en vetten van de maaltijd zal de bloedsuikerpiek niet hoog worden en dat is gunstig. Eet ze lekker vers, van een schoteltje als toetje. Of maak er met pectine / Marmello een suikervrije jam of moes van. Die kun je als garnering op de yoghurt of crème fraîche of zelfs op vers fruit gebruiken.

bramen

Een schoteltje bramen als toetje

 

Ja, bramen zijn dus geschikt om te eten, ook als je je diabetes wilt verminderen.

Uit de winkel, de tuin of het wild?

Mooie herinneringen uit mijn jeugd, om bramen te gaan plukken. Met een klein emmertje aan de fiets trokken de buurmeiden en ik er op uit om bramen te plukken. Er waren in de buurt veel trekkerpaadjes, om van de ene akker naar de andere te komen. Met bomen, struiken én bramenstruiken. Daar konden we veilig plukken. Want je mag niet overal zomaar bramen plukken, Staatsbosbeheer vindt een kleine hoeveelheid goed, als je maar op de paden blijft.

Mooier is het planten van een bramenstruik in eigen tuin. Hij heeft niet veel ruimte nodig en als je toch een schutting hebt tussen jou en de buren, dan kan een braam een goede oplossing zijn. Hij heeft weinig grondoppervlak nodig, maar maakt graag gebruik van een meter of vier, vijf langs de schutting. Kies voor een vriendelijke doornloze braam, snoei eenmaal per jaar en begeleid in de zomer de uitloper(s) langs de schutting. Dan kun je rond deze tijd van het jaar je toetje zo van de struik af plukken.

Of doe makkelijk en koop ze vers bij de groentenboer of bevroren bij de supermarkt. De bevroren versie is het hele jaar te koop, de verse bramen enkel in het seizoen.

Eet gevarieerd, daar past met mate dit mooie seizoensfruit ook in

Geniet van de bramen, vers als zoete accenten in een groene salade, of als moes of jam bij je toetje. Geniet van de wandelingen buiten als je bramen wilt plukken, maar kleed je er wel op, want het is zo lekker dat de wilde versie zich met doornen beschermt tegen snoepers zoals ons.

Wil je eens een goed gesprek over welke fruitsoorten geschikt zijn bij diabetes of wil je een weekvoedingsschema laten beoordelen, maak dan een afspraak. In de regio kom ik naar je toe.

Share Button

2 reacties

  1. Tineke op 7 augustus 2017 om 16:41

    Deze blog nodigt mij uit om bewust te zoeken naar de rijpe bramen langs de wandelpaden. In de tuin heb ik ze niet, maar je brengt me wel op een idee!

    • Marian op 7 augustus 2017 om 17:42

      Ik wens je daarbij een fijne wandeling toe. Lees voor je gaat nog even de link bij de opmerking over Staatsbosbeheer, daarin staan meerdere tips voor als je gaat plukken in het wild.

Laat een reactie achter