Is de klok verzet, ga op tijd naar bed

Nachtrust is belangrijk voor iedereen en vooral voor mensen met diabetes type 2. Een gestoorde nachtrust betekent voor hen dat hun diabetes kan verergeren.

Is de klok verzet in het najaar

Er is een handig ezelsbruggetje voor het verzetten van de klok: in het Voorjaar Vooruit, in het nAjaar Achteruit. Dus de klok wordt een uur achteruit gezet in de nacht. Dat wil zeggen dat je in de ochtend een uur langer kunt slapen. En ook dat je ten opzichte van je ritme een uur later naar bed kan.

Dat bioritme is maar eigenwijs

Ons bioritme is best eigenwijs, hardnekkig, hoe wil je het noemen. Het kan er voor zorgen dat je elke ochtend op hetzelfde tijdstip wakker wordt. En dat gaat het de komende dagen ook doen. Jouw lichaam geeft dan een uur eerder dan de klok aangeeft een seintje dat je wakker moet worden. Je slaapt dan een uur te kort. En dat kan het lichaam makkelijk een week volhouden. Dat is een week met slaaptekort. En mogelijk met hogere bloedsuikers.

Ons hoofd is ook eigenwijs

De kans is groot dat je in de avond naar bed gaat door naar de klok te kijken, of na afloop van een favoriet tv- of radioprogramma. En vaak is dat elke avond rond dezelfde tijd. Je voelt wat minder goed dat je wat slaap tekort komt, je gaat namelijk in je ritme van dagelijkse gewoontes. En dat versterkt het slaaptekort door het verzetten van de klok.

Het is de combinatie van op tijd naar bed gaan en te vroeg opstaan

Dat zorgt voor het slaaptekort. En dat is ongezond voor iedereen, maar voor diabeten in het bijzonder. Want een gestoorde of te korte slaap betekent dat de diabetes type 2 kan verergeren. En dat wil je juist voorkomen.

De tip is simpel: Is de klok verzet, ga op tijd naar bed

Kijk of je in de ochtend al in het nieuwe ritme wakker wordt. Word je met de klok wakker, dan kun je met de klok naar bed. Word je vóór de klok aan wakker, ga dan voor de klok aan naar bed. Houd dat schema een tijdlang aan en voorkom op die manier slaaptekort. Het voelt wellicht raar, om gevoelsmatig te vroeg naar bed te gaan. Je moet het wellicht uitleggen aan huisgenoten. Maar het gaat je wel helpen om je diabetes niet te verergeren.

Wil je meer van dit soort praktische tips om je bloedsuiker stabiel te houden, volg dan de cursus Diabetesvrij leven. Die staat boordevol leefstijladviezen om jouw bloedsuiker stabiel te houden. Heb jij beginnende diabetes type 2 dan leer je daarin voldoende om diabetes te voorkomen en te verminderen.

En voor vanavond: slaap lekker met een knipoog.

Share Button

Laat een reactie achter