Jouw goede voornemens voor 2015

Het nieuwe jaar begint voor velen met goede voornemens. Inmiddels zijn we een maand verder. Hoe staat het met jouw goede voornemens? Met een paar praktische tips maak je van je goede voornemens ook goede acties.

Formuleer je goede voornemens positief

  • Ik wil afvallen
  • Ik wil meer sporten
  • Ik wil aardiger zijn voor mijn omgeving
  • Ik wil meer aandacht besteden aan mijn gezin

Dat is makkelijker vol te houden dan als je zegt “ik mag niet aan koekjes denken” of “ik mag niet chagrijnig zijn”.

Doe één ding goed

Stort jezelf op één voornemen en doe die goed. Bewaar de andere voornemens in een boekje dat je later in het jaar nog eens inkijkt. Of zet ze in een e-mail die je naar jezelf stuurt, met verzenddatum over een half jaar.

Maak het einddoel concreet

Beschrijf bijna tastbaar hoe de wereld eruit ziet, als je je voornemen hebt gehaald. Hoe ziet dat eruit, hoe ruikt dat, hoe voelt dat, wat betekent het voor je dagritme, wat betekent het voor jouw gezin, wat betekent het voor jouw werk?

Het kan er dan zo uit zien: “Ik wil twee kledingmaten afvallen, dan kan ik die mooie blauwe jurk weer aan en ga ik weer op dansles met mijn man”. Of “Ik wil drie dagen per week puur koken, zonder pakjes en zakjes, vanuit het kookboek van oma.”

Maak de eerste stap heel eenvoudig

Afvallen of stoppen met roken is een groot doel, te groot voor één dag. Maak je eerste stap zo eenvoudig dat het zonder problemen te doen is.

Bijvoorbeeld: “Ik ga in het kookboek één simpel recept voor een maaltijdsalade opzoeken die ik de komende week ga maken.” Of: “Ik ga onderzoeken welke methode van stoppen met roken bij mij past en dat doe ik door met drie verschillende vrienden te praten die afgelopen jaar gestopt zijn met roken.”

Doe in de tweede stap meer van wat goed werkte in de eerste stap

Bevielen de recepten uit een bepaald kookboek? Zoek dan meer recepten uit dat boek. Beviel het om te gaan touwtje springen bij elke keer als je trek kreeg in een sigaret? Leg dan ook een springtouw in de auto, op je werk en op andere plaatsen waar je veel komt. Beviel de zondagmiddagwandeling met het hele gezin? Plan dan alvast de komende zondagen ook een wandeling in, ga samen op zoek naar leuke routes om te wandelen.

Kijk elke dag even wat je al gewonnen hebt

Vier elk succes, door er even bij stil te staan. Dat kan ook een onverwacht effect zijn. Bijvoorbeeld je hebt ontdekt dat je rode bieten ook anders kunt klaarmaken dan alleen met een uitje en azijn. Of je bent tijdens een wandeling een oude bekende tegengekomen en hebt de vriendschap hernieuwd.

Vergeet niet dat je elke dag weer kunt beginnen

Mocht je van je voornemen afwijken, straf jezelf dan niet, maar begin gewoon weer opnieuw. Het liefst meteen. Bijvoorbeeld bewust op een verjaardag een gebakje gegeten? Doe dan rustig aan met de hapjes. Bijvoorbeeld toch een sigaret opgestoken? Stop dan na die sigaret meteen weer.

Ik wens jou een heel goed 2015. Dat jouw goede voornemen een goede actie mag worden, elke dag weer.

new-years-day-587068_640

Als je aan de slag wilt om in kleine stapjes naar een gezondere leefstijl te gaan, dan is mijn cursus Diabetesvrij leven heel geschikt voor je. Wat wordt jouw eerste stap?

Share Button

2 reacties

  1. Maryke op 4 februari 2015 om 15:53

    Leuk en duidelijk.

    • Marian op 4 februari 2015 om 16:35

      Dank je wel voor je reactie.

Laat een reactie achter