Kersen en diabetes type 2, liever alleen de zure kers

Kersen zijn gemiddeld zoet, leveren mooie antioxidanten, maar verschillen nogal in glycemische index. En daarmee in de mate waarin ze een bloedsuikerpiek geven. Een rustige bloedsuiker is beter voor wie diabetes 2 wil verminderen. Kies daarom voor de morel, de zure kers.

Het wordt weer kersentijd

De eerste bordjes ‘Kersen te koop’ verschijnen al weer langs de kant van de weg. Het kersenseizoen komt er weer aan. Heerlijk zoet en zacht zomerfruit om van te genieten en als je de geluiden moet geloven zou je puur op basis van de antioxidanten in de kersen al gezond moeten worden. En dat klopt net niet helemaal.

De feiten over kersen

Er zijn zure kersen, ook morel genoemd, en er zijn zoete kersen. Daarnaast gaan kwekers door met het kweken en kruisen zodat ze optimale opbrengst hebben van een grote kers met een goede kleur en smaak. De meest verkochte kers is de zoete kers of een cultivar daarvan.

per 100 gram zoete kers zure kers
koolhydraten 11,5 11 gram
suikers 11,5 11 gram
voedingsvezel 0,9 2,1 gram
vitamine a 12 130 microgram equivalenten
vitamine c 10 10 milligram

Qua koolhydraten en suikers verschillen de twee kersen niet zoveel. De 11 gram koolhydraten per 100 gram kersen is vergelijkbaar met blauwe bessen en meer dan in sinaasappel (per 100 gram). Maar dan wel veel minder vitamine C dan een sinaasappel (51 milligram). Voor de variatie zou je af en toe kersen kunnen eten in plaats van een sinaasappel.

Het gehalte voedingsvezel is in de zure kers hoger en dat is gunstiger, daarnaast is er ook 10x meer vitamine A aanwezig (bron: NEVO).

De glycemische index van kersen

Veel Nederlandstalige bronnen geven een lage glycemische index bij kersen, namelijk 20 tot 25. Als ik echter de bron raadpleeg, dan zie ik in de tabel van de Universiteit van Sydney twee soorten kersen verschijnen.
De zoete kers met GI 63 en de zure kers met GI 22. Die zoet kers geeft een bloedsuikerpiek die 3x zo groot is. In andere woorden: de zoete kers geeft een bloedsuikerpiek die vergelijkbaar is met tafelsuiker. En dat wil je voorkomen bij diabetes type 2.

De zoete kers (Prunus avium) is de kers die gemiddeld veel wordt verkocht of een cultivar daarvan. De zure kers (Prunus cerasus) heet ook wel morel en wordt amper aangeboden. Die kers moet namelijk erg rijp zijn wil die lekker smaken. En bij erg rijp is de weg van boom via veiling of winkel naar de klant te lang. Je kunt het geluk hebben dat ze vanuit de boomgaard aan de weg worden aangeboden in stalletjes. Ik kwam zelfs een boomgaard tegen waar je zelf mag plukken.

Hoe herken je de morel of zure kers?

In alle gevallen is de kers rood tot donkerrood tot zwart van kleur, zelfs gele varianten bestaan. Enkel aan de hand van het blad zou je ze kunnen determineren. Een bladsteel tot 3cm en een bladschijf tot 8cm lang, dan is het de zure kers. Als bladsteel en bladschijf groter is, dan heb je te maken met een zoete kers.

Dat is veel werk inderdaad, als je al van de kersenboer met een meetlint bij de bomen mag komen. Dus hoe breng je dit nu in de praktijk?

kersen hart

Geniet volop maar eet zoete kersen met mate

Eet van de zoete kersen niet veel en zeker niet elke dag. Eet ze altijd in combinatie met een maaltijd waarin ook groenten zitten voor de vezels en een bron van eiwitten om de glycemische belasting nog verder de verlagen. Ze passen prima in de maaltijd op de plek van het toetje, in de vorm van een klein schaaltje vers gewassen fruit.

Heb je het geluk dat je zure kersen kunt krijgen, dan mag je daar een ruimere portie van. Bedenk wel dat de suikers meetellen, dus beperk je ook in dit geval tot 100 gram bij de maaltijd. Eet je strikt koolhydraatarm, dan zijn alle kersen te hoog in suikers. Kies dan hooguit voor drie tot vijf kersen als bekroning van de maaltijd. Als de kers op de (figuurlijke) taart.

Eet jij wel eens kersen?

Zou jij jouw ervaring met kersen hieronder willen delen?

 

Share Button

6 reacties

  1. Judith op 4 juni 2018 om 16:32

    Ik ben geen kersenliefhebber, eerlijk gezegd. Maar ik zou liever zoete dan zure kersen eten … met mate dus!

    • Marian op 6 juni 2018 om 08:47

      Gelukkig voor jou Judith is er ook ander fruit rijp, zoals aardbeien. Die zijn ook lager in koolhydraten dan gemiddeld en kunnen heerlijk als toetje gegeten worden.

  2. tor op 4 juni 2018 om 22:13

    Wij hebben een morellenboom in de tuin staan, maar voordat ze echt rijp zijn hebben de vogels zich er al aan te goed gedaan! Dus wij genieten alleen van de bloei in het voorjaar!!!

    • Marian op 6 juni 2018 om 08:52

      Herkenbaar Tor,
      Na een paar jaar stoeien met netten en vooral het bevrijden van de vogels uit de netten, hebben we besloten dat de vogels ze mogen eten. Er zit een merelfamilie in de tuin, met twee jongen. De ouders hadden het druk met het voeren van de jongen en gaven ze tussendoor regelmatig een kers, als zoethoudertje. Tot er een wolk aan spreeuwen langs kwam. In een dag de hele boom leeg.

      Fijn dat je kunt genieten van de bloesem, die was dit jaar ook wel erg mooi.

  3. Sabine Schalkwijk op 4 juni 2018 om 22:22

    Ik kijk ieder jaar weer uit naar het kersenseizoen met de grote variatie hier uit het achterland. Dat kersen hoog glycemisch zijn wist ik wel maar de zure variant is nieuw. Goed om te weten wat het verschil is en wat het met je doet. Dank voir deze waardevolle informatie, Marian. Ik ga op zoek naar de morel.

    • Marian op 6 juni 2018 om 08:49

      Het was voor mij ook een leuke ontdekking, dat verschil tussen de twee soorten kersen. Ik ben meteen met een meetlint naar buiten gegaan. Ik blijk een zoete kersenboom te hebben.

Laat een reactie achter