Kerstdiner tips die je bloedsuiker niet doen stijgen

Het kerstdiner kan een uitdaging zijn als jouw bloedsuiker sterk reageert op koolhydraten. Ik geef je een aantal kerstdiner tips die de bloedsuiker niet doen stijgen.

Kerstdiner Libelle die je bloedsuiker niet doet stijgen

Dit vier gangen inspiratie idee staat al een tijdje op de website van Libelle, waardoor een aantal linken niet meer werken. Maar de foto’s zijn helder genoeg.

Om de bloedsuiker stabiel te houden is het handiger om kiezen voor een voorgerecht van vis met groenten, dan een voorgerecht met tagliatelle. Zalm is een mooi voorbeeld van vette vis die bij veel mensen in de smaak valt. Kies je normaal voor de budgetversie met gekweekte zalm, ga dan nu op zoek naar de wildvangst zalm.
Kies voor wildvangst vis met MSC logo, dan is het duurzaam gevangen. Tref je het ASC logo, dan is het duurzaam gekweekt. Wildvangst vis bevat meer omega 3 en dat zijn de gezonde vetzuren.

Kies bij de soep voor een mooie garnering van vers gehakte kruiden in plaats van soepstengels. Die soepstengels of croutons doen je bloedsuiker stijgen. Op de website van Libelle trof ik 8 tips aan om de soep te versieren.

kerstdiner tips

De hoofdgerechten met vlees en vis, mogen begeleid worden door groenten. Bij het vlees past bijvoorbeeld heel mooi een gebakken rode kool. Dit is een mooi recept en heeft zelfs de suiker niet nodig.

De vis zou je kunnen serveren op een bedje van zeewier tagliatelle, dat is 100% groenten en geen graan. Gebruik zoals de verpakking aangeeft en eventueel iets minder. Het vult namelijk heel goed.

Kies je voor de vis in filodeeg, bedenk dat je hem in plaats van in filodeeg of bladerdeeg ook “en papillotte” kunt maken. Dus in bakpapier gegaard. Dan krijg je een mooi pakketje op je bord, dat je ter plekke open maakt. Pas op voor de hete stoom.

Het toetje is het meest lastige, omdat veel mensen hier een zoete verleiding verwachten. Maar dat zou je ook met koolhydraatarm fruit kunnen maken. Dan heb je een fris toetje met fruit. Je kunt bijvoorbeeld diepvriesfruit gebruiken voor je zelfgemaakte bosvruchtenijs. En dat weer garneren met een paar verse bosbessen. En daarover heen wat geraspte kokosnoot voor een echt sneeuweffect.

Kerstdiner Jumbo, veel mooie keuzes voor een stabiele bloedsuiker

De Jumbo geeft niet twee maar heel veel keuzes. Veel keuzes voor het voorgerecht, veel keuzes voor het hoofdgerecht en nog meer voor het dessert. Ik raakte verdwaald in de vele keuzes. Daarom een kleine lijst waarmee je zelf een goede keuze kunt maken.

Voorgerecht of soep
* zelfgemaakt
* soep ongebonden, liever een heldere bouillon of romig gepureerd met de staafmixer
* garnering van groenten, kruiden, room, vleeswaren
* zonder dakje van bladerdeeg, croutons, soepstengels, pasteibakje, stokbrood
* zalm, garnalen, rundercarpaccio zijn mooie basisingrediënten voor het voorgerecht

Hoofdgerecht
* zelfgemaakt, van een rollade tot aan kip uit de oven
* meerdere groentegerechten
* geen bewerkte aardappel als Pommes dûchesse of aardappelpuree

kerstdiner tips

Vooral met de groenten kun je kleur op tafel brengen.

Rood: rode kool, radijs, rode paprika, tomaat. Als gekookte groente, salade, of gebakken.

Oranje: oranje paprika, peen, pompoen.

Geel: gele paprika, gele courgette.

Groen: sugarsnaps, broccoli, veldsla, rucola, spruiten.

Wit: rettich, witte koolsla, Chinese kool, bloemkool, venkel, taugé, asperges, witlof, knolselderij, champignons, zuurkool.

Paars: paarse peen, paarse spruiten en paarse kool. Er zijn veel grappige varianten te vinden dit jaar.

Ik laat uit dit rijtje bewust de rode biet, doperwten, pastinaak en de mais weg. Daar wil de bloedsuiker te snel op stijgen.

Nagerecht
* vermijd alle zuivel en suikercombinaties: vla, pudding, ijstaart, gelei, ijs. Maar ook de koolhydraten: cake, taart, koek.
* kies voor vers fruit, liefst laag in koolhydraten
* ga voor veilig, neem een hartig toetje zoals een kaasplank

Toch een feestelijk toetje? Neem dit feestelijke glas fruit zonder de ijsmacaron. Of deze panacotta waarbij je zo weinig mogelijk suiker toevoegt en het feestelijke bestrooien met geraspte kokos doet.

Kerstdiner tips bij AH

Hier kwam ik een aantal verrassend hippe gerechten tegen. Het voorgerecht bijvoorbeeld Geitenkaastruffel in avocado. Of ingelegde zalm, die je serveert zonder brood. Je kunt wel vierkant gesneden Chinese koolblad gebruiken als onderlegger voor je zalm.

Als hoofdgerecht zie ik een lekkere kip in de braadzak. Die heel mooi combineert met donkergroene groenten. Of een zelfgemaakt gehaktbrood, waarbij ik de barbecuesaus en het broodkruim achterwege zou laten.

kerstdiner tips

En als afsluiter een van de kaasplanken, zonder de crackers, druiven of zoete chutneys. Laat de kaas voor zichzelf spreken. Of geef er walnoten, pesto, olijven, augurken of zilverui bij.

Kerst is vooral samen genieten

Neem de tijd voor het kerstdiner en voor elkaar. Zorg voor aandacht en sfeer. Bij de Plus trof ik daarvoor 5 tips tegen de kerststress.

Ik wens jou een fijne kerstvoorbereiding toe!

Share Button

Laat een reactie achter