Keurige keuzes bij het kerstdiner

De keuzes bij het kerstdiner, tijdens de planning of de maaltijd, kunnen ervoor zorgen dat jouw bloedsuikerwaarden stabieler blijven. En dat is gezonder voor een diabeet.

Kerst is gezelligheid en aandacht voor elkaar

Voorkom gesprekken aan tafel met de woorden: “Dat wil ik niet, dat mag ik niet, dat lust ik niet.” Stem van te voren af wat er op tafel komt en neem eventueel zelf wat gerechten mee waar jij veilig van kunt eten en de anderen van mee mogen genieten.

Een goede sfeer is het halve werk

Een mooi gedekte tafel met sierlijke glazen, door de kinderen gevouwen servetten of zelfs handgeschreven menukaarten. Een bloemstuk in het midden of juist niet. Maak er wat moois van en bedenk welke achtergrondmuziek je zachtjes wilt laten spelen.

De amuse met groenten of vis

De amuse is een klein hapje vooraf, om je te amuseren. Vaak zijn dit hartige gerechtjes die een streling zijn voor het oog en de tong. Een combinatie van groenten en vis (tonijnsalade, garnalen) is altijd goed. Let op als er gebruik is gemaakt van een ondergrond van witbrood of een pannenkoekje of een stokbroodje. Kijk of je dat in de planning al kunt vervangen door een blaadje romano sla, een plakje rettich of koolrabi.

Bij de soep beter geen witbrood

Let op bij toastjes, stokbroodjes, soepstengels en croutons, deze laten de bloedsuiker snel stijgen. Geniet van de soep, gebruik groene garnering van verse peterselie of bieslook of fijngesneden prei.

De soep zelf het liefst een heldere bouillon of een met groente gevulde nietgebonden soep. Laat vullingen als rijst en vermicelli achterwege, vul de soep met verse soepgroenten, mooie paddenstoelen, reepjes omelet of fijne reepjes vlees.

Liefhebbers van tomatensoep maak je mogelijk ook blij met een heldere bouillon met ballen en kleine stukjes tomaat erin.

Vervang de bladerdeeghapjes door gevulde portobellos

Een portobello is een grote maat paddenstoel. Ze zijn heel makkelijk te vullen en af te bakken in de pan of oven. Kies voor de vulling liever niet een ragout uit blik, maar maakt zelf een mooie vulling van vlees of vis met pittige kruiden en kaas bovenop.

Als je meerdere gangen eet, overweeg dan om een helft of kwart portobello per persoon te serveren. Of je neemt de grote maat champignons en doet daar hetzelfde mee (iets kortere tijd in de oven). Dan kun je twee of drie champignons op een bord leggen.

Het hoofdgerecht een tafel vol heerlijkheden

Het geeft een rijk gevoel als je meerdere groenten- en vleesgerechten op tafel zet. Denk aan zowel kip als rund als varkensvlees. Als je een wild liefhebber bent: zowel kip als kalkoen als fazant. Of zowel runderstoofvlees als hazenpeper als reerug. Of juist alle kleuren door elkaar: zowel kalkoen als reebout als fazant.

Doe daarbij ook drie kleuren groenten: doperwten, sperziebonen en peultjes. Of rode kool met appeltjes en rode bieten salade en een stoof van rode spitskool. Of spinazie en broccoli en geroosterde bloemkool uit de oven. Je ziet, het kan heel feestelijk als je blijft variëren met kleur.

Die aardappeltjes kunnen ook op tafel, maar als diabeet kun je die prima een keer overslaan, omdat er ook nog een toetje komt.

Het zoete toetje

Natuurlijk wil je meedoen met het toetje en dat mag gerust een zoet toetje zijn. Haal dan wel de zoetigheid uit fruit en niet uit suiker, siropen, stropen en likeuren. Denk aan een fruitsalade met lobbig geklopte slagroom en maar 1/3 van de suiker. Of met mascarpone.

Het fruit kan ook warm, serveer eens warme stoofpeertjes als dessert. Je kunt zelfs stoofperen in de schil koken, die hebben dan geen suiker nodig, die zijn zoet genoeg van zichzelf. Of bak appel in plakken in roomboter in de pan. Garneer met kaneel en kokosrasp (sneeuw).

Of doe luxe met een kaasplank na. Laat je voorlichten over kaas en maak een serie van 5 kaasjes, die oplopen qua smaak en sterkte. Als je de namen van de kazen weet, kan de wijnboer daar een mooie wijn bij uitzoeken. Dat hoeft geen zoete dessertwijn of port te zijn, dat kan ook een droge wijn zijn met veel karakter.

een hartige keuze bij het kerstdiner, de kaasplank

Kopje koffie na

Gezien de rijke maaltijd hoeft daar echt geen bonbon of koekje meer bij. Probeer de koffie (of thee) zelf zo mooi mogelijk te serveren. Een beetje lobbig geklopte room erop en een snuf kaneel bijvoorbeeld geeft al een rijk gevoel. Voor de thee kun je ook denken aan kaneelthee of sterrrenmix.

Vergeet vooral niet om de kerstwandeling in het programma op te nemen, van struinen door het bos tot kerstlichtjes kijken in de woonwijk. Even de benen strekken is voor iedereen aangenaam.

Ik wens jou heel fijne kerstdagen toe.

 

Share Button

6 reacties

  1. Monique op 19 december 2016 om 17:36

    Ik krijg trek van jouw beschrijvingen ;-), Marian! Ik zou eraan toe willen voegen, er wordt zoveel gegeten met dit soort dagen, neem de helft van wat je van plan was te eten, je kunt later altijd nog wat opscheppen. Fijne kerstdagen!

    • Marian op 19 december 2016 om 21:12

      Helemaal gelijk Monique, de kleine bordjes methode werkt vooral goed met de kerst.

      En een paar plastic bakjes mee, mocht er wat over blijven, dan heb je derde of vierde kerstdag ook nog een lekker hapje.

  2. Tineke op 20 december 2016 om 10:08

    Wat een gezellig verhaal over alle mogelijkheden voor een gezond kerstdiner! Ik ben het ook helemaal eens met de tip van Monique 🙂

    • Marian op 20 december 2016 om 17:11

      Dank je wel voor jouw reactie Tineke. Gezelligheid en samenzijn vind ik belangrijk voor de kerst, ook als er minder zoetigheid op tafel komt.

  3. José op 22 december 2016 om 17:27

    Heb ik het toch goed gepland’ behalve het toetje! Kan nog aangepast worden!

    • Marian op 22 december 2016 om 17:48

      Fijn om te horen. Ken je de kerstsinaasappel? Die kreeg ik altijd bij mijn grootouders. De grootste sinaasappel die er te vinden is. Fruitbordje eronder, mesje erbij en je bent heel gezellig samen aan tafel aan het eten.

Laat een reactie achter