Koolhydraten over de dag verdelen is geen goed idee

Koolhydraten over de dag verdelen of meerdere kleine hoeveelheden gedurende de dag eten. Dat is het advies dat veel mensen met diabetes type 2 krijgen om hun bloedsuiker stabiel te houden. En dat is geen goed advies bij mensen die alleen Metformine gebruiken of die nog geen medicatie gebruiken.

Koolhydraten over dag verdelen

Dat is alleen een goed advies bij bepaalde vormen van insuline als medicatie. Maar dan bedoelt de behandelaar complexe koolhydraten en niet een plak ontbijtkoek bij de koffie en een biscuitje bij de thee. Die geven juist bloedsuikerpieken. Voor de meeste mensen met diabetes type 2 verergert het eten van de koolhydraten gedurende de dag namelijk de diabetes.

Diabetes type 2 is de diagnose, de insulineresistentie het probleem

In de loop van de jaren is het lichaam zo geplaagd met verkeerde voeding dat het lichaam veel insuline aanmaakt. Waar het lichaam niet goed meer naar luistert, dus maakt het lichaam nog meer insuline aan. De koolhydraten over de dag verdelen betekent vaak meer koolhydraten eten, meer behoefte aan insuline, dus meer insulineresistentie.

Doorbreek de cirkel van insulineresistentie, verminder de koolhydraten

Als je medicatie gebruikt voor de diabetes 2 die geen hypo’s veroorzaakt, zoals Metformine, dan kun je meteen stoppen met de koolhydraten over de dag verdelen. Gebruik je insuline of tabletmedicatie die hypo’s kan veroorzaken overleg dan met de behandelaar in hoeverre je zelf mag meten en medicatie verminderen waar nodig.

Als je meteen de koolhydraten in de tussendoortjes achterwege laat en ook de koolhydraten in de maaltijden (iets) vermindert, zal het lichaam minder insuline nodig hebben. Minder insuline betekent op termijn van weken tot maanden dat de insulineresistentie afneemt. Je geeft het lichaam de tijd om tussen de maaltijd door weer gezond te worden.

koolhydraten in de maaltijd

Bonen als koolhydratenbron in de maaltijd

Eet voldoende in de drie maaltijden, eet je koolhydraten alleen daar

Als je namelijk van de gezonde dingen voldoende eet in de maaltijd, heb je geen tussendoortjes nodig. Moet je daar nog even aan wennen, kies dan voor een tussendoortje dat zowel gezond is als de bloedsuiker niet doet stijgen: een handvol noten. Liefst walnoten.

Wat eet jij, als je trek hebt tussen de maaltijden in?

Deel je antwoord in de reacties.

Share Button

4 reacties

  1. Thea H op 20 mei 2018 om 09:43

    Probeer het bij noten, walnoten vooral te houden. Heel soms als troost glipt er wat zoet zoals een volkoren koekje tussendoor, maar het liefst heb ik genoeg aan een goede maaltijd zoals een salade of een bonenschotel,

    • Marian op 22 mei 2018 om 20:19

      Beste Thea,

      Die walnoten zijn inderdaad een goed idee. Rijk aan omega 3 vetzuren en vaak zijn vijf walnoten voldoende om een verzadigd gevoel te hebben.

  2. tor op 4 juni 2018 om 22:11

    Een half Wasa vezelrijk knackebroodje, dat knabbelt zo lekker weg! Als ik echt iets lekkers wil dan een plakje zelfgebakken kha cake (11/2 khd per plakje) die ik in de vriezer heb gedaan. Om en om bak ik die al of niet met speculaaskruiden.
    Een stukje granolareep van de Aldi en natuurlijk wat walnoten!
    Zou een blokje kaas ook kunnen?

    • Marian op 6 juni 2018 om 08:59

      Bedankt voor jouw vraag Tor. De bedoeling is om het lichaam zoveel mogelijk eetrust te geven, zodat de insulineniveaus laag blijven. Als je geen insuline gebruikt en niet van de arts het advies hebt gekregen om tussendoor wat te eten, zou ik vooral kijken of je de tussendoortjes kunt schrappen. Je geeft namelijk aan dat je het eet omdat het lekker is, niet omdat je omvalt van de trek. In dat geval kun je jouw gezondheid enorm helpen door de tussendoortjes te laten staan.

      Elke hap eten, of het nu koolhydraatarm is of niet, triggert de insuline. Dat is eerst maar een klein insuline piekje, maar als het lichaam vermoed dat er iets zoets binnen komt, zoals de granolareep van de Aldi of de smaak van een zoete kha cake, dan maakt het lichaam meer insuline aan. Terwijl de meeste mensen die ik begeleid al insulineresistentie hebben. Hoe rustiger de insuline, hoe beter.

Laat een reactie achter