Koolhydraten tellen heeft pas zin als je de acellulaire koolhydraten ook benoemt

Acellulaire koolhydraten zijn koolhydraten die uit hun cel zijn gehaald, zoals kristalsuiker en tarwebloem. Cellulaire koolhydraten zijn celgebonden, denk aan wortelen, knollen en fruit.

Bij diabetes is het belangrijk de koolhydraten te kennen

Diabetes is namelijk een koolhydraatziekte, meer dan een suikerziekte. De koolhydraten worden in het lichaam afgebroken tot kleinere delen, waaronder glucose. En dat is waardoor de bloedsuiker kan stijgen. In gezonde personen is die stijging minimaal of kortdurend, in mensen met diabetes type 2 is die stijging na het eten groter dan normaal en houdt ook langer aan dan normaal. Een beperking van de koolhydraten is dan ook vaak een eerste praktische oplossing om de hogere bloedsuikerwaarden te verlagen.

Paleo voeding of oervoeding kan helpen diabetes 2 te verminderen

Een van de belangrijkste kenmerken van paleo of oervoeding is dat het onbewerkt is. Eieren, noten, vis, groenten, fruit is allemaal herkenbaar. Zet ik echter poedersuiker, maizena, aardappelzetmeel, tarwebloem maar ook sommige poeders voor soep en sauzen naast elkaar, dan is het allemaal wit poeder. Dat is bewerkte voeding. Alles dat niet meer zijn oorspronkelijke, natuurlijke vorm heeft is bewerkte voeding.

Er zijn inmiddels een aantal studies (RCT’s) die aantonen dat juist onbewerkte voeding kan helpen om diabetes 2 te verminderen of te voorkomen. Daarbij wordt gekeken naar onderliggende parameters als insulineresistentie (met HOMA-ir), TG/HDL ratio, ontstekingsmarkers, nuchtere insuline en vervolg effecten als hoge bloeddruk. En die verbeteren allemaal met oervoeding. Het voordeel daarvan is dat niet alleen nu maar ook over een paar jaar de bloedsuikerwaarden nog mooi zijn.

Zelfs isocalorisch werkt paleo beter

Ik ben naar een lezing geweest van Melchior Meijer, georganiseerd door Ancestral Health Nederland, dus ik gebruik nu wat meer vaktermen dan normaal. Ik zal het begrip isocalorisch uitleggen. Als er een onderzoek wordt gedaan en groep 1 krijgt eten waarvan de calorische waarde bekend is en groep 2 krijgt paleo voeding van eenzelfde calorische waarde, dan blijkt dat groep 2 gaat afvallen. De mensen uit  de paleo groep moeten dan meer eten om niet af te vallen. Ongeveer 250 kcal aan eten extra. Dat is ongeveer 3,5 appel of een ruime portie gebraden kip of bijna 3 eieren.

Deze effecten treden al op bij een kleine groep, dus zeker van belang.

Paleo voeding bevat geen acellulaire suikers, dat is een verschil

Als we oervoeding kauwen, dan komt een deel van de suikers vrij uit de voeding, vooral uit fruit, deels ook uit groenten. Die suikers worden in de dunne darm snel opgenomen. Maar het grootste deel gaat naar de dikke darm, waar de darmbacteriën ons helpen met de verdere vertering. De suikers die daaruit vrijkomen worden veel langzamer opgenomen. En zelfs omgezet door die bacteriën in andere nuttige stoffen die we kunnen opnemen en waar de bloedsuikerspiegel niet van stijgt.

Gaan we acellulaire koolhydraten eten, bijvoorbeeld uit sinaasappelsap, brood, crackers, koekjes, vla, jam, suiker in de koffie, snoepjes of chocoladevlokken, dan eten we al grotendeels suiker. En het andere deel wordt in of direct na de mond al gevormd met behulp van enzymen uit speeksel. Dat maakt dat deze voedingsmiddelen qua koolhydraten bijna geheel als suiker worden opgenomen in het eerste deel van de dunne darm. Dat is een snelle opname met een bloedsuikerpiek als gevolg. Elke dag weer, elke maaltijd weer en helaas voor velen met elk tussendoortje weer. En daar zijn de mensen niet op gemaakt. Van oorsprong hoort die dunne darm een mager milieu te zijn, een beetje suiker uit een beetje fruit, maar niet 6 tot 8 keer per dag een suikerstoot.

Voor wie makkelijk wetenschappelijk engels leest, een toegift, een link naar een artikel van Ian Spreadbury.

Tijd voor jouw experiment

Vervang eens alle witmeel producten uit de avondmaaltijd: pasta, pizza, stokbrood.

Acellulair koolhydraat Cellulair alternatief
spaghetti courgetti
couscous bloemkoolrijst
witte pizza bodem gebakken koolrabi of koolraap plakken als pizza bodem
stokbrood groentepuree, zoals pastinaakpuree
BBQsaus augurken of zilverui als smaakmaker
pudding, vla vers fruit
koekje bij de koffie handje walnoten

Probeer dit eens een maand en kijk wat dat doet met jouw stoelgang, jouw bloedsuikerwaarden en jouw trek. Het is best mogelijk dat je hiermee voldoende verzadiging krijgt zodat je ongemerkt minder gaat eten en uiteindelijk zonder moeite wat afvalt.

Wil je begeleiding bij jouw experiment? Neem dan contact op.

Wil je eerst meer lezen over mijn manier van aanpak, vraag dan het e-book aan.

Eet je al oervoeding, maar bereik je niet het gewenste effect, dan kan ik je verder helpen. Dankzij voortdurende nascholing weet ik veel van het omkeren van diabetes en kan je dan gericht adviseren over het te volgen protocol. En dat varieert per type diabeet. Neem gerust contact op.

 

Share Button

1 reactie

  1. Marian op 29 januari 2018 om 17:29

    Een aanvulling

    Ik heb mijn blog iets te eenvoudig gemaakt. Zo lijkt het alsof het gaat om de opname snelheid van de koolhydraten. Iets dat je zou kunnen vergelijken met de glycemische index. Maar er speelt een ander mechanisme zegt Melchior, zowel in zijn lezing als verwijzend naar het artikel van Ian Spreadbury.

    Het is namelijk opvallend dat een natuurvolk als de Kitava met een menu rijk aan koolhydraten en relatief hoge glycemische index toch supergezond zijn. Vooral als je kijkt naar overgewicht, insulineresistentie en hart- en vaatziekten, die daar in de tijd van het onderzoek niet voor kwamen. Dan het speelt er dus een ander mechanisme een sterkere rol dan de snelle opname van koolhydraten die ik noemde. Zeker als je weet dat de mensen van Kitava niet zichzelf een calorierestrictie opleggen, ze niet voortdurend “letten op de lijn”.

    Daarom de hypothese dat vooral de acellulaire koolhydraten een makkelijke voedselbron zijn voor microben (denk aan bacteriën) die schadelijk zijn voor ons lichaam. Schadelijk in de mond, omdat ze tandvleesontstekingen veroorzaken. Ik zou als bacterie in de mond ook een feestje bouwen met zulk snel beschikbare energie.

    Schadelijk verderop in het spijsverteringsstelsel, vooral in de dunne darm, omdat ze stoffen maken en activeren die ontstekingsreacties veroorzaken. Lokaal, maar vooral ook stoffen die zich eenvoudig door het lichaam kunnen verspreiden. Die op hun beurt leptine resistentie veroorzaken. En dat zorgt weer voor meer eetlust en minder behoefte aan bewegen. En dat leidt op termijn tot obesitas en metabool syndroom, de laatste stap voor diabetes 2.

    En deze theorie kan verklaren waarom obesitas een correlatie heeft met de westerse manier van eten. Meer dan dat het een relatie heeft met een van de macronutrienten (koolhydraten, eiwitten, vetten).
    Eenvoudiger kan ik het niet maken.

    Moraal van het verhaal: eet je eten zo compleet mogelijk. Denk aan groenten, fruit, noten, vis, eieren, gevogelte, herkenbaar eten. Daarmee honger je de verkeerde bacteriën uit die achter de insulineresistentie zitten.

Laat een reactie achter