Ik heb last van de overgang naar de wintertijd, jij ook? Het is een uur verschil, maar ik merk dat ik slaaptekort krijg. En dat is niet handig, vooral niet voor een diabeet.

De overgang van zomer- naar wintertijd

Dan zetten we de klok een uur terug, dus hebben we een uur extra om uit te slapen. De volgende avond gaan we relatief een uur later naar bed en de volgende dag een uur later uit bed. Tot zover lijkt het allemaal in orde.

Mijn natuurlijke wekker maakt mij wakker

Elke werkdag loopt bij mij de wekker rond dezelfde tijd af. Vaak ben ik net voor de wekker aan al wakker en als ik hem vergeet te zetten, bijvoorbeeld in het weekend, dan ben ik meestal rond diezelfde tijd wakker. En dat is niet anders nu met de wintertijd. Ik word wakker op de oude, vroege tijd.

Zelfs als ik wel moe genoeg ben om te slapen, slaap ik lichter en hoor de buren naar het werk vertrekken, een buurhond blaffen, een tractor een bijzondere route afleggen.

Foto van twee voeten die onder het laken vandaan steken. Schijnbaar in alle rust.

Een goede nachtrust helpt bij het verlagen van de bloedsuikers

Ik ga later naar bed, maar word op de oude tijd wakker

Dat betekent dat ik elke dag een uurtje slaap mis en aan het einde van de week een slaaptekort heb. Ik kan me niet zo goed concentreren, details ontgaan me en wat erger is, mijn gezondheid lijdt eronder.

Als ik kijk naar diabeten, dan zie ik bij een slaaptekort dat het moeilijker is om de bloedsuikerspiegel te verlagen. Bovendien krijgen veel mensen trek van een gestoorde nachtrust, gaan meer eten en dan is afvallen een lastige zaak.

Gelukkig is er een oplossing

Als je weet dat je in de ochtend toch vroeg wakker wordt, ga dan in de avond nog twee weken wat vroeger (= op de oude tijd) naar bed. De tijd tussen avondeten en naar bed gaan wordt dan wat korter, maar je zorgt dan dat je aan de goede kant van je ritme er wat uurtjes slaap bij krijgt.

Dat sluit mooi aan bij onderzoek, waaruit blijkt dat je in de winter wat extra slaap kunt gebruiken en dat natuurvolken dat doen door vroeger naar bed te gaan, niet door langer uit te slapen.

slapen

Help je lichaam door minder licht te zien aan het einde van de dag

Beeldschermen zoals smartphones, tablets, computers en televisieschermen stralen licht uit, waarvan je wakker blijft. Sommige beeldschermen hebben een nachtstand, waarbij een wat meer roder licht wordt uitgezonden. Wat veel makkelijker is: geen beeldschermen meer gebruiken in het laatste uur voor je naar bed gaat. Ga alvast de dag afronden, ruim wat op, leg de kleding voor de volgende dag klaar, maak alvast de lunchtrommel klaar of dek de ontbijttafel, dat soort kleine taken die de dag afronden. Je zult zien dat je makkelijker in slaap valt en beter doorslaapt na zo’n rustig uurtje.

Ik wens jullie een goede nachtrust toe

Wil je meer tips om wat gewicht kwijt te raken of om je bloedsuikers te stabiliseren, kijk dan op de website van Diabetesvrij leven. Regelmatig verschijnt er een praktisch blog en als je je opgeeft voor de nieuwsbrief, krijg je maandelijks een e-mail met daarin de laatste blogs.

 

Share Button

6 reacties

  1. Monique op 2 november 2016 om 19:03

    Slaaptips, altijd goed! Ik raad mijn klanten ook altijd aan om het laatste uur voordat men naar bed gaat het felle licht van elektronische apparatuur te vermijden (de pc, iPad of mobiele telefoon uitzetten), dat helpt je om sneller in slaap te vallen en je wordt uitgerust wakker. Ik vind zelf de overgang van zomer- naar wintertijd trouwens makkelijker dan andersom.

    • Marian op 3 november 2016 om 09:26

      Dank je wel voor je reactie. Ik krijg steeds meer reacties op het onderdeel van het laatste uur geen beeldschermen meer. Voor de telefoons is er een instelling en voor pc’s ook iets dat je kunt downloaden voor een rustiger uitstraling. Het lijkt erop dat de mens niet zonder zijn beeldschermen kan.

  2. Tineke op 2 november 2016 om 21:42

    Ik heb weinig last van de overgang van de zomertijd naar de wintertijd. Mijn katten hebben er meer last van om er aan te wennen dat ze op andere tijden hun brokjes krijgen. De tip om ‘s avonds na een bepaalde tijd niet niet achter een beeldscherm te werken probeer ik wel ter harte te nemen. Als ik het een keer vergeet, kom ik moeilijker in slaap. Gelukkig heb ik ook nog een boek naast mijn bed liggen, en meestal kom ik niet verder dan twee bladzijden.

    • Marian op 3 november 2016 om 09:28

      Zo’n boek heb ik ook, vaak is een halve bladzijde al voldoende. Het is dan ook een heel rustig boek over de gekke capriolen van katten, volgens mij van Midas Dekkers. Dat brengt al snel een glimlach op mijn gezicht.

  3. Greet op 11 november 2016 om 10:06

    Ik heb in mijn huiskamer wat lampen op een timer, die gaan vanzelf aan, maar dus ook uit, zo wordt het savonds dus ook vanzelf minder licht in de huiskamer.
    Op het laatst is er nog één lamp aan…tevens een signaal dat het allang bedtijd is natuurlijk!

    • Marian op 11 november 2016 om 10:12

      Ja, dat werkt goed heb ik gemerkt. Je wordt dan vanzelf meer slaperig. Het werkt als een omgekeerde wake-up light lamp: de wordt langzaam steeds feller, bij jouw methode langzaam steeds donkerder. Prima tip. En voor de echte knutselaars onder ons: kijk eens op volièredimmer.

Laat een reactie achter