Pannenkoek en diabetes type 2

Pannenkoek en diabetes type 2, kan dat? Ja, dat kan, maar niet alle variaties. Dat de poedersuiker en stroop vervangen moeten worden is duidelijk. Maar ook de samenstelling van de pannenkoek is van belang voor een stabiele bloedsuiker.

Pannenkoek en de bloedsuiker

Afhankelijk hoe de pannenkoek is gemaakt en belegd, zorgt het voor meer of minder stijging van de bloedsuiker. Hoe stabieler de bloedsuiker, hoe gezonder. Het basisrecept van een pannenkoek is: bloem, ei, melk en een beetje keukenzout. Sommige recepten maken het nog lekkerder en doen zelfs nog wat suiker door het beslag.

Vezels zijn goed bij diabetes type 2

Hoe rijker de voeding is aan vezels, hoe makkelijker je diabetes type 2 vermindert. Dus zoeken we voor de pannenkoek een meel met veel vezels.

Meelsoort gram vezel/100 gram
tarwebloem 4,0
boekweitmeel 5,6
havermout 9,0
volkoren tarwemeel 11,0
roggemeel 14,8

Bron: Nevo-online van RIVM

Zoals in de tabel te zien is, is een pannenkoek van tarwebloem of zelfrijzendbakmeel laag in vezels en daarmee niet de beste keuze als je eens een keer pannenkoeken wilt eten. De beste pannenkoek bak je van roggemeel. Dat geeft een stevige pannenkoek, een boerenpannenkoek, waar je aan een of twee echt wel voldoende hebt. Als ik roggemeel gebruik, meng ik daar graag wat boekweitmeel bij door om hem wat vriendelijker te houden. Flensjes kun je er zeker niet van bakken.

Boekweit is de smaak van poffertjes

Boekweitmeel geeft de pannenkoek de smaak van poffertjes. Het is beige van kleur, maar is nog een mooi fijngemalen meel waarmee je flensjes kunt bakken. Wil je geen volkoren gevoel, dan is dit het beste alternatief voor de tarwebloem.

Ook voor mensen die tarwe mijden of intolerant zijn voor gluten is een 100% boekweitpannenkoek een goed alternatief.

Variatie is mogelijk met volkoren meel, havermout en boekweit

In de supermarkt waar ik vaak kom, verkopen ze geen volkoren tarwemeel, wel havermout en boekweit. Als ik een meer volkoren versie van mijn pannenkoek wil maken, voeg ik wat gemalen havermout toe. Doe daarvoor een kopje droge havermout in een blender of keukenmachine en laat deze draaien tot het fijner is. Meng half om half de haver(mout)meel met de boekweitmeel voor een optimale mix.

Stevige melen hebben tijd nodig

Als je gebruik maakt van een vezelrijke meel, maak dan het beslag zoals je gewend bent, laat het een kwartier staan en kijk dan opnieuw of er nog wat water bij moet voor een soepel dun beslag.

Er mag een eitje meer door

Pannenkoeken kunnen prima een eitje meer verdragen. Dat maakt ze luchtiger. Bovendien voeg ik er graag wat bakpoeder aan toe, voor een luchtig resultaat.

Pannenkoek en diabetes type 2 met fruit

Helaas geen stroop

Stroop en poedersuiker zijn puur suiker en die wil je vermijden. Zorg voor een vezelrijker alternatief en dat is fruit!

  • Vers fruit, fijngesneden zodat je de pannenkoek nog lekker op kunt rollen.
  • Gemoest fruit, door vers of diepvries fruit even te laten koken zodat het een moes wordt. Suiker is niet nodig.
  • Gebakken appelplakken.

Rozijnen zijn relatief zoet, probeer ze te vervangen door vers fruit.

Ook lekker met rucola en feta

Een warme pannenkoek belegd met rucola en feta is ook heel lekker. Probeer maar eens de hartige varianten uit. Bedenk dat pizzabeleg ook heel geschikt is voor een hartige pannenkoek. Wat dacht je van tonijn, kappertjes en een fijngesnipperd uitje? Of kip met  reepjes paprika?

pannenkoek met rucola en kip

Pannenkoek en diabetes type 2

Ja, een pannenkoekenmaaltijd kan prima. Eet vooraf bijvoorbeeld een lekkere kom kippen-groentesoep. Maak de pannenkoeken vezelrijk en serveer ze met lekker warm fruit of maak er pizzapannenkoeken van. Eet geen toetje meer na van vla of gesuikerde yoghurt.

Vrijdag 18 maart 2016 is het weer pannenkoekendag

Dan gaan schoolkinderen pannenkoeken bakken voor de ouderen. Natuurlijk komen ze met trek thuis. Met deze tips ben je goed voorbereid op de behoefte aan pannenkoeken van jezelf, kinderen of kleinkinderen. Veel plezier!

Share Button

6 reacties

  1. Gerrie ter Horst op 14 maart 2016 om 19:45

    Marian, Geweldig.
    Hoeveel vezels bevat Spelvolkoren ??
    En het beslag voor de pannenkoeken? Daar begin ik in de morgen al mee.
    Water, meel en iets zout.
    Een half uurtje voor het bakken nog evt. water en eitjes.
    En bakpoeder, anders bak ik bierviltjes,

    • Marian op 15 maart 2016 om 08:43

      Speltvolkoren is een relatief nieuw product en staat nog niet in de database die ik gebruik. Het hoort op de verpakking te staan en anders kan de molenaar een inschatting doen of er net zoveel vezel in zit als in tarwe. Spelt is een broertje van tarwe dus zal vergelijkbaar zijn.
      Voor het recept verwijs ik graag naar mijn volgende blog.

  2. […] pannenkoek recept is vrij eenvoudig: meel, eieren, melk en zout. Mijn voorkeur gaat uit naar vezelrijk meel en water. De verhoudingen zijn redelijk vrij, meer water geeft een dunnere […]

  3. Jan Aalbers op 13 januari 2017 om 22:28

    En voor diabetes type 1?

    • Marian op 15 januari 2017 om 11:47

      Beste Jan,
      Ik heb het blog geschreven met een diabeet type 2 in mijn gedachten, maar meer vezels, meer echt eten en minder suiker is voor iedereen goed.

      Voor een diabeet type 1 zal een pannenkoek van deze melen en met een hartig beleg zorgen voor een lagere en tragere piek in de bloedsuiker. Pannenkoek is een van de vier p’s die al zorgen voor een latere bloedsuikerpiek en deze samenstelling zorgt voor een extra vertraging, dus zul je de insuline moeten aanpassen, minder en vooral later. Meten is de sleutel tot het antwoord.

Laat een reactie achter