Pompoen is een lekkere groente en prima aardappelvervanger. Het grootste voordeel voor diabeten is dat het laag in koolhydraten is.

Pompoen of aardappel?

Even een paar feiten op een rijtje uit de NEVO database.

aardappel pompoen
smaak neutraal zoet
koolhydraten in gram/100 gram 17 2 tot 7
voedingsvezel 1.6 1.1
calcium 9 23
provitamine A 3 45
luteine 27 146
vitamine C in gram per 100 gram 9 7

 

De aardappel heeft een neutrale smaak, de pompoen is duidelijk zoet. Eén op één vervangen zal niet iedereen waarderen. Een pompoen-andijvie stamppot is niet te vergelijken met een aardappel-andijvie stamppot. Gebakken blokjes vind ik echter heerlijk.

Je ziet dat de pompoen op een aantal vlakken beter scoort dan de aardappel. Zelf was ik wel nieuwsgierig naar het vitamine C gehalte, omdat in tijden van schaarste ook aardappelen als vitamine C bron worden aanbevolen. Ik vond het voor beide teleurstellend, in 100 gram sinaasappel zit 51 gram en in 100 gram spruitjes 132.

Zeker voor diabeten is pompoen een goed alternatief

Doordat pompoen verwerkt kan worden als puree, blokjes uit de oven, schijven in de stoofschotel en meer vormen, benadert het goed de aardappel. Vervanging van de neutrale aardappel door de zoete pompoen vergt even wat zoekwerk naar het lekkerste recept.

Juist omdat pompoen lager in koolhydraten is, is het zeker aan te bevelen voor iedereen die wat minder koolhydraten wil eten. En dan denk ik vooral aan diabeten. De bloedsuikerspiegel zal minder hoog stijgen dan na het eten van aardappelen.

Grappig om te lezen over Hokkaido in Japan

De meest bekende pompoen uit de supermarkt is die knaloranje met de naam Hokkaido. Niet al te groot, dus makkelijk in een of twee keer te verwerken. Deze oranje versie is vernoemd naar een eiland van Japan, waar een aantal pompoensoorten verder is veredeld. Ik heb de Hokkaido gekozen als foto bovenin.

Ook in Japan kent men diabetes type 2 en als dan wordt gekeken naar pas gediagnosticeerde patiënten dan lijkt het erop dat mensen die kort geleden de diagnose hebben gekregen, lagere niveaus van antioxidanten in hun bloed hebben. Dat zegt nog niet dat je met het eten van peen of pompoen diabetes kunt voorkomen, maar regelmatig op het menu zal zeker je gezondheid helpen.

En over pompoen bij de behandeling van diabetes in Iran

Steeds vaker wordt er onderzoek gedaan naar kruiden, fruit en groenten die een positieve uitwerking hebben op diabetes. Een pompoensoort, de vijgenbladpompoen, is er zo een. Uit een onderzoek in Iran blijkt dat deze soort een positieve uitwerking heeft op zowel de nuchtere bloedsuiker als de HbA1c en ook op de cholesterolwaarden.

De butternut is een beige kleurige pompoen, met een cilindrisch deel en een bol aan elkaar.

De butternutpompoen is ook lekker

De grootste truc met pompoen

Als je gewend bent om aardappels, vlees en groente te eten, dan eet je 1x groenten.  Met pompoen, vlees en groente, heb je 2x groenten op je bord. Ook een tip voor wie kinderen aan tafel heeft.

Een eenvoudig recept uit de oven

Ik heb mijn pompoen leren bakken in de oven via een recept van Jamie Oliver. Na een paar keer oefenen laat ik nu de kruiden weg en gebruik enkel peper en zout. Bovendien snijd ik ze in blokjes in plaats van schijven. Ook doe ik niet zijn suggestie met couscous of risotto, maar vlees en groente erbij. Heerlijk. Bedenk eens hoe kleurrijk het is als je dit eet met sperziebonen of broccoli en een gebakken kipfilet of stukje vis.

Wil je meer weten over andere groenten die goed zijn voor het laag houden van de bloedsuikerspiegel? Doe dan de cursus Diabetesvrij leven. Daarin staan vele tips en trucs over eten, bewegen, slapen en ontspannen om ervoor te zorgen dat jouw bloedsuiker stabiel blijft en je zonder honger op een gezond gewicht kunt komen. Als je al een paar kilo kwijtraakt, zul je zien dat de arts of verpleegkundige de medicatie al kan gaan verminderen. Op naar een diabetesvrij leven!

Share Button

Laat een reactie achter