Rode kool is lekker en gezond. Als je het regelmatig eet, verlaag je jouw kans op diabetes type 2.

Rode kool is gezond

Het bevat meer voedingsvezels dan sla, bevat rauw meer vitamine C dan sinaasappels en is rood door anthocyaan, een antioxidant.

Foto van een doorsnede van de kool, rood en witte kronkels

Rode kool

Rode kool is lekker

Onze oma’s wisten het al, rode kool gekookt met een appeltje, kruidnagel en laurier is heerlijke winterkost. Wil je het zoet zonder suiker, kook dan 1 of 2 appels extra mee of kook een handvol gewassen rozijnen mee. Nog lekkerder: kook 250 gram geweekte tutti frutti mee.

Rode kool kan als rauwkostsalade, bijvoorbeeld met radijs in de lente of klassiek met een appeltje. Zeker in de zomer is dat lekker als tweede groente op het bord of als basis voor de lunch. Rode kool laat zich ook prima koken in bouillon als soep, bijvoorbeeld met gember of als maaltijdsoep met aardappel en spekjes.

Rode kool en diabetes type 2

Rode kool is een groente die meehelpt om diabetes type 2 te voorkomen.

Wie meer groenten eet, zorgt al voor een lager risico op diabetes type 2. Wie meer groenten met anthocyaan eet, zoals rode kool, blijkt een lager insulineniveau te hebben. En door een andere manier van glucoseverwerking in het lichaam zorgt anthocyaan voor een kleinere kans op diabetes. Als naar grote groepen mensen wordt gekeken, dan blijken de mensen die regelmatig groente en fruit met anthocyaan eten, een lagere kans op diabetes te hebben.

Terwijl wetenschappers de nadruk leggen op het ontdekken welke verschillende anthocyanen er zijn en welke rol zij spelen bij het voorkomen van overgewicht en diabetes, is mijn advies: eet lekker rode kool, bloedsinaasappelen, bosbessen, kersen en rode druiven. Inderdaad, als het vlekken maakt in de kleding, is het vaak anthocyaan.

In de cursus Diabetesvrij leven komt rode kool regelmatig langs. Wil je meer weten over de cursus, kijk dan op de informatiepagina.

Share Button

Laat een reactie achter