Sarah Hallberg over het omkeren van diabetes 2

Sarah Hallberg is medisch directeur in het academische ziekenhuis in Lafayette in de Verenigde Staten. Zij spreekt in deze 18 minuten over hoe je eenvoudig insulineresistentie en diabetes type 2 kunt verminderen en medicatievrij door het leven kunt gaan.

Bekijk deze engelstalige TEDtalk

Diabetes type 2 omkeren, in haar woorden

De spreekster is obesitas-arts, zij ziet dagelijks patiënten met overgewicht en zij weet dat het geen kwestie is van minder eten, je kunnen beheersen. Het is een hormonale kwestie.

De rol van insuline en insulineresistentie

Er zijn meerdere hormonen betrokken bij overgewicht en de belangrijkste is insuline. Insuline geeft problemen bij mensen met insulineresistentie. Want insuline helpt om de suiker uit de bloedbaan in de cellen te krijgen. Bij insulineresistentie lukt dat niet meer en gaat het lichaam meer en meer insuline aanmaken. Uiteindelijk is dat niet voldoende om de suikers uit het bloed te werken, dus stijgt de bloedsuiker en krijg je de diagnose diabetes type 2.

In de Verenigde Staten heeft 50% van de bevolking al diabetes of prediabetes. En voor alle slanke lezers: bij 16 tot 25% van mensen met een normaal gewicht is er ook sprake van insulineresistentie. Dus dit verhaal geldt voor heel veel mensen.

Insuline maakt ons hongerig omdat het helpt de glucose uit de bloedstroom te halen en op te slaan als: vet. Van de insuline krijgen we trek, we gaan meer koolhydraten eten, de bloedglucose stijgt, de hoeveelheid insuline stijgt en… we krijgen meer trek.

Minder koolhydraten zorgt dat er minder insuline vrij komt

Als we koolhydraten eten, komt de meeste insuline vrij, als we eiwitten eten is de hoeveelheid al gematigder en als we vet eten, komt er amper insuline vrij. Een mens heeft geen koolhydraten nodig om te overleven, we kunnen dat prima maken met gluconeogenese. Een hoeveelheid van 50% van je energie-inname is koolhydraten is niet nodig.

Insulineresistentie is verantwoordelijk voor 42% van het aantal hartaanvallen. Daarom werkt Susan Hallberg in haar kliniek met de methode: koolhydraten verminderen en vet toevoegen. Dat houdt de insulineniveaus laag. Daarbij geeft ze deze vijf tips:

1. Als het light, vetarm of vetvrij is, laat het dan in de winkel liggen. Want vet eruit betekent koolhydraten en chemicaliën erin.
2. Eet echt eten. Als het eruit ziet als eten, dan is het eten. Het hoeft geen etiket te hebben dat het ‘natuurlijk’ is.
3. Eet niets wat je niet lekker vindt.
4. Eet als je trek hebt, eet niet als je geen trek hebt. Kijk niet naar de klok.
5. Geen granen, aardappelen en suiker.

Minder koolhydraten gezonder voor iedereen

Volkoren is goed als je geen insulineresistentie hebt, maar voor wie wel insulineresistentie heeft is volkoren niet geschikt.

Kan iedereen op deze manier eten? Ja, tenzij je een zeldzame aandoening hebt, is het verminderen van koolhydraten goed voor je.

Er is steeds meer onderzoek dat dit onderbouwt en zelfs laat zien dat het ontstekingen vermindert. En wie roept dat het niet onderbouwt is, is vaak gesponsord. Zoals de mensen die in de commissies zitten om de richtlijnen te maken.

Minder koolhydraten en meer vet bespaart kosten, want insuline is duur. Ben je dan genezen van diabetes type 2 als je zo eet? Nee, maar je hebt geen diabetes type 2 meer, zolang je de oorzaak van je hoge bloedsuikers niet eet.

De lezing sluit af met de uitspraak van Hippocrates: “Laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding”.

Ik kan jou helpen je diabetes 2 om te keren

Ik geef graag ruimte aan artsen die geloven in het omkeren van diabetes 2. Want zoals zij zijn er meer artsen die dagelijks het effect zien van een andere leefstijl op de bloedglucose. In Brabant bijvoorbeeld in het dorp Leende.

Zelf ga ik nog een stapje verder en kijk welke organen insulineresistent zijn, zodat we die kunnen herstellen. Met low carb high fat (LCHF) kun je de medicijnen afbouwen in overleg met de arts, maar zul je altijd op je menu moeten letten. Door het lichaam minder insulineresistent te maken, kun je daadwerkelijk toe naar een situatie waarin je zonder medicijnen ook weer fruit, knolgroenten en peulvruchten kunt eten.

Kijk op mijn website bij Aanbod en neem contact met mij op om te zien wat ik voor jou kan doen.

Share Button

2 reacties

  1. Tineke op 7 november 2017 om 11:46

    Duidelijk verhaal! Ik heb geen diabetes, maar merk wel dat ik met minder koolhydraten mijn gewicht beter in balans kan houden. Nooit heb ik enige behoefte gevoeld om light producten te kopen. Volle yoghurt en roomboter smaken mij veel beter dan de alternatieven. Fijn om te lezen dat ik hiermee een gezonde keuze heb gemaakt.

    • Marian op 7 november 2017 om 19:01

      Dank je voor jouw reactie. Prima keuzes en lekker blijven eten!

Laat een reactie achter