Soep is een prima start van de dag voor wie wil ontbijten en zijn bloedsuiker stabiel wil houden. Een kommetje vol start de dag lekker warm.

Hoe ziet een gemiddeld ontbijt eruit?

Boterhammen met jam en een glas sinaasappelsap, havermoutpap gemaakt met suiker en fruit, ontbijtgranen in melk, een smoothie met fruit of yoghurt(drank) met verborgen suikers als vruchtensap en fruit.

Al deze ontbijtjes verhogen de bloedsuikerspiegel en dat is nu niet de bedoeling bij diabeten die gezonder willen worden.

Ik krijg geen hap door mijn keel in de ochtend

Dat hoor ik vaak van klanten en dan stel ik voor om een vriendelijker ontbijt te zoeken. Het liefst iets dat warm is en makkelijk naar binnen glijdt, zoals soep of roerei.

Jazeker, soep als ontbijt

Een lekker warm, dampend kommetje staat voor me als ontbijt. Kleine zachte stukjes vlees tussen gare groenten. Ik moet nog wel een beetje kauwen, maar daarna glijdt het makkelijk naar binnen. Een mooi opwarmertje in de vroege ochtend.

Ongemerkt eet ik daarmee makkelijk 200 gram groenten naar binnen, een mooie start, vooral als je het lastig vindt om voldoende groente te eten op een dag. Ook eet ik daarmee mijn eerste eiwitten en die geven de verzadiging zodat ik de lunch kan halen.

groentesoep voor een gezond 2016

Groentesoep

Eerlijk en zelfgemaakt

Wat je zoveel mogelijk wilt vermijden is soep uit blik (hoog in suiker, hoog in zout) en uit pakjes (amper eiwit en groenten). Ook de meeste bouillonblokjes leveren vooral zout en smaakversterker in plaats van eiwitten, vetten en kruiden.

Maak je eigen bouillon door soep te trekken van botten, schenkel of kipkarkassen. Een mooi recept is bijvoorbeeld die voor bottenbouillon. Ik laat hem zelfs ‘s nachts nog trekken, in de oven op de laagste stand.

Aan de bouillon voeg je daarna per liter 200 gram vlees, vis of gevogelte toe en 400 gram groenten. Ik gebruik een halve liter soep per keer in de ochtend. Op de foto zie je soep met taugé, dat is ook een goed idee, kies eens voor een nasi- of bamigroentenpakket in plaats van soepgroenten.

Voor de liefhebbers van een gevulde, romige soep

Steviger groenten geven een steviger soep, zoals deze combinatie van pompoen en champignons. Persoonlijk zou ik daar nog wat stukjes gaar kippenvlees aan toevoegen, aan het einde.

Ook prei geeft een stevige soep die best wat contrast kan gebruiken van ham of gerookte kip.

Een broccoli laat zich heerlijk verwerken tot soep, hoewel dit recept puur voor het smaak idee is. De broccoli na het koken in de bottenbouillon met de staafmixer fijnmalen en daarna de noten en sesamzaad erover.

Een voorbeeld met bloemkool is te zien in deze film. Ik zou aan het einde de melk niet toevoegen, omdat de soep dat helemaal niet nodig heeft.

Snel opwarmen in de ochtend

Maak de soep in een grotere hoeveelheid, ik gebruik mijn 5 liter pan hiervoor, dan heb je meteen voor meerdere ochtenden soep. Die vries ik per liter in, zodat ik steeds twee porties uit de vriezer kan halen. Als je die ‘s avonds uit de vriezer haalt, is het de volgende ochtend ontdooid en kan snel in een pannetje worden opgewarmd. Vergeet je de tijd wel eens onder de douche of met anderen in de buurt, dan is opwarmen in de oven wellicht veiliger voor je. Soep in een soepbord in de oven, dan douchen en je ontbijt is warm.

Ik wens je veel plezier met de ochtendsoep. Ben je hier nog niet aan toe, probeer het dan eens op een ochtend dat je wat later uit bed bent en eigenlijk wel een brunch zou lusten.

Meer recepten voor soep en hoe je bottenbouillon maakt, zij toegankelijk voor cursisten van Diabetesvrij leven. Probeer het startpakket als je eerst eens kennis wilt maken met de eerste vier lessen.

Share Button

6 reacties

  1. Eli op 27 februari 2017 om 14:01

    Inderdaad heel lekker een soepje om de dag mee te beginnen, of eerst met de hond naar buiten en daarna ‘ontbijten’ met soep, ook heel lekker 🙂

    • Marian op 27 februari 2017 om 14:14

      Dat is ook een prima volgorde. Na beweging heb je meer trek en verwerkt het lichaam het beter dan als je na het ontbijt gaat bewegen.

  2. Monique op 27 februari 2017 om 17:49

    Ik vind dat je weer mooie tips en recepten geeft! Zelf trekt soep als ontbijt mij niet aan. Jarenlang heb ik alleen brood met kaas als ontbijt gegeten, nu eet ik ongebrande en ongezouten noten met yoghurt. En voel ik mij daar goed bij. Het is lekker vullend. Als kind at ik nooit soep, sinds ik zelf kinderen heb, ben ik er dol op. Maar dan als lunch of voorgerecht.

    • Marian op 27 februari 2017 om 19:34

      De yoghurt met ongebrande noten zou ook een goed idee zijn voor mensen met diabetes die gezonder willen worden. De noten geven mooie vetten, vooral als je gemengde noten neemt, van alles een beetje.
      En de soep is dan voor de liefhebber.

  3. Tineke op 27 februari 2017 om 18:40

    Hoewel het idee van soep bij het ontbijt me niet aanspreekt, vind ik dat je op een leuke manier uitlegt waarom dit een goed begin van de dag kan zijn. Mijn ontbijt bestaat uit geweekte havervlokken, lijnzaad, goijbessen, cranberriebessen, vijgen met wat yoghurt en sesamzaad. De zoete smaak van de bessen en vijgen moet zeker niet overheersen.

    • Marian op 27 februari 2017 om 19:39

      Ik word elke ochtend wakker in een geur van kippensoep, omdat mijn man ermee ontbijt. Het is al een heel vertrouwde geur geworden in de ochtend.
      Jij hebt een prima gezond ontbijt, gluten- en suikervrij, gewoon van blijven genieten. Enkel voor een diabeet is de combinatie graan en fruit in de ochtend te heftig omdat de diabeet een verstoord suikermetabolisme heeft. Vandaar een lekker hartig ontbijt om de diabetes te verminderen. Dank voor je reactie.

Laat een reactie achter