Speculaas, chocoladeletters en schuldgevoel

Schuldgevoel is een logisch gevolg na een teveel aan speculaas en chocoladeletters. Maar het gaat jou niet helpen om jouw bloedsuiker te verlagen. Deze tips wel.

Sinterklaas is uitgezwaaid

De lieve man heeft Nederland weer achtergelaten vol chocoladeletters en restjes speculaas. Allemaal lekkers die niet meehelpen als je strijdt tegen de kilo’s of de hoge bloedsuikers. Ik hoor om me heen dat december een verloren maand is. Maar dat hoeft niet.

De eerste weging is te hoog

De eerste keer op de weegschaal na het verstrek van Sinterklaas geeft vaak een hoog getal aan. Vooral als je lekker hebt genoten van het Heerlijke avondje en het snoepgoed. Deze kilo’s op de weegschaal hoeven echter geen kilo’s lichaamsgewicht te zijn. Nog niet.

Het lichaam houdt namelijk vocht vast als je veel suikers eet. Marsepein, gevulde speculaas, banketstaven en het suikergoed is rijk aan suikers. Weeg over drie dagen nog eens, je zult zien dat het meevalt ten opzichte van de meting direct na het eten van al dat zoetigheid.

Speculaasjes als bron van schuldgevoel

Speculaas

Als je gestopt bent met de zoetigheid

Heb jij nog een voorraad pepernoten, strooigoed, marsepein of speculaas? Zie het zo snel mogelijk kwijt te raken aan anderen. Deel het uit, geef het weg, trakteer. Of gooi het weg. Ik schrijf dit blog voor mensen die hun bloedsuiker stabiel willen krijgen. Juist voor hen is het heel belangrijk dat er geen zoete verleidingen in huis zijn. Dus ruim lekker op.

En jouw lichaam is weer aan de vezels

Na zoveel zoetigheid kun je last blijven houden van een trek naar zoetigheid. Dat is heel normaal. Daarom moet je jouw lichaam even een handje helpen. Eet een dag lang vooral groenten en iets van ei, vis, kip, vlees erbij. Deze groenten helpen jouw darmen om zich even op te schonen.

Kom groentesoep met ballen

Zelfgemaakte groentesoep met ballen

Denk aan een ontbijt van een groenten omelet, tussen de middag een groentesoep met ballen en als diner rode bieten frieten met broccoli en een kipfiletje. Zorg dat de portie groot genoeg is dat je er de volgende maaltijd mee haalt. Krijg je tussendoor trek, neem dan nog een portie soep of knabbel op wat groenten.

Van schuldgevoel word je niet slanker

Schuldgevoel is een heel slechte voor je gezondheid. Laat het zo snel mogelijk achter je en bedenk wat je aan de situatie kunt doen. Nog meer dan 14 dagen te gaan voor de kerst. Maak er een goede 14 dagen van!

Wil je nog dit jaar starten met meer tips en trucs om jouw bloedsuiker stabiel te krijgen? Geef jezelf dan een Sinterklaaskado.

 

Share Button

Laat een reactie achter