Tabata volhouden blijkt dagelijks weer een uitdaging, het gewone leven komt er tussendoor. Daarom een aantal tips om toch bij jouw doel te blijven.

Tabata is gezond en op elk niveau te doen

In eerdere blogs schreef ik over de gezondheidsvoordelen van Tabata en hoe je eenvoudig kunt beginnen met Tabata. Nu is het drie weken later en ik merk dat Tabata al weer uit mijn routine is verdwenen. Bij jou ook? Daarom hieronder de tips en trucs.

Volhouden klinkt zwaar

Bij het woord volhouden zie ik iets zwaars voor me, ik moet het volhouden, het kost met kracht en inspanning, ik krijg er zweet van op mijn voorhoofd. Het is zwaar. Geheel in de stijl van Diabetesvrij leven, maken we het leven leuk en lichter en verwijderen wat zwaar is. We stoppen met volhouden.

Volhouden is zwaar

Volhouden is niet realistisch

Er zijn dagen dat het leven in alle heftigheid door jouw planning rolt. Je hebt een dag een erg vroege afspraak of een van de huisdieren heeft een ongelukje veroorzaakt of je wordt ziek of je hebt spierpijn van een leuke maar zware inspanning of de badkamer is geblokkeerd door iets onzinnigs. Dat is het leven en dat is realistisch. Totaal onplanbaar, maar realistisch. Volhouden alle dagen is daarmee onrealistisch. Als je dat erkent, zijn we al halverwege.

Ik wil wel mijn doel bereiken

Ik ben begonnen met Tabata om mijn conditie te verbeteren en sterker te worden. En daar heb ik het effect al van gezien. Daarnaast merk ik dat ook mijn coördinatie beter wordt. Dat wil ik niet kwijt, dus ik ga vandaag weer beginnen.

Terug op het juiste pad

Elke dag is een nieuwe start, elke dag kun je weer terug op het juiste pad. Sterker nog, dat kan zelfs midden op de dag of ‘s avonds laat. Het is gewoon een kwestie van nu besluiten om terug op het juiste pad te gaan.

Terug op het juiste pad is eenvoudig

En dat is het leuke: fouten maken mag

Als je weet waar het pad is, kun je altijd weer terug. Ook al struikel je een paar keer of heb je er soms helemaal geen zin meer in: Als je weet waar het pad is, kun je elk moment weer terug.

Heb je al een besluit genomen?

Deze tip over mogen struikelen en dan weer terug het juiste pad op, kun je op van alles toepassen. Dat maakt dat je woorden als “falen” fout” “straffen” achter je kunt laten en je meer kunt focussen op wat je wilt. Op wat je wilt bereiken.

Dat maakt het leven een stuk makkelijker. Minder stress is namelijk ook een goede factor om je bloedsuikers te laten dalen.

Veel plezier morgenochtend bij de Tabata!

Share Button

3 reacties

  1. Tineke op 16 juni 2016 om 20:22

    Iets moeten volhouden klinkt inderdaad ontzettend zwaar. Je geeft op een luchtige manier aan dat je de zwaarte er af kan halen door te accepteren dat het niet altijd lukt om je plannen uit te voeren, in dit geval om Tabata te doen. Maar als je bedenkt wat het je oplevert, is het veel gemakkelijker om de draad weer op te pakken als je een keertje hebt overgeslagen.

    • Marian op 17 juni 2016 om 08:32

      Ja, exact! Zelfs al zit er een hele week tussen, je kunt de draad zo weer oppakken.

  2. Monique op 18 juni 2016 om 17:23

    Het mooie is, als je een periode (ong. 40-60 dagen) een goede gewoonte vol houdt, dan voel je de effecten ervan. Schuldgevoelens helpen niet, nooit. Gewoon weer opnieuw beginnen wel, zoals je hebt gemerkt. Goede tips, Marian!

Laat een reactie achter