Het vastentrommeltje is een begrip uit de Katholieke traditie in de veertig dagen voor Pasen. Het zou bij diabetes type 2 heel goed kunnen werken om gezonder te worden.

Vasten bij de Katholieken

In de veertig dagen voor Pasen wordt er traditioneel gevast bij de Katholieken. Dat betekent dat zij, naar eigen inzicht, minder eten of minder luxe eten. Daarbij wordt vaak ook de vrijdag als vasten- en onthoudingsdag gezien. Bij een onthoudingsdag worden de regels wat scherper: geen alcohol, sex of luxe zoals internet of tv, bovendien op vrijdag geen rood vlees om de sterfdag van Jezus te herdenken.

Jongeren en ouderen

Jongeren onder de 14 en ouderen boven de 60 hoeven volgens de regels niet te vasten. Menig gezin geeft daar een creatieve wending aan.

Je kunt kinderen onder de 14 namelijk ook bewust anders laten eten. Bewust dat het gaat om voeding en niet om de luxe zoals zoet beleg en een toetje. Zo kun je bijvoorbeeld de eerste boterham zonder beleg eten, daarna een met hartig beleg en als je dan nog trek hebt een met zoet beleg.

Of je eet in de vastentijd geen toetjes meer. De gewone maaltijd moet voldoende zijn.

Het vastentrommeltje

Dit is een voorbeeld van hoe je kinderen en jongeren bewust kunt maken van luxe. In dit trommeltje of blikje gaan gedurende de vastentijd de snoepjes en traktaties. Alleen op zondag of pas met Pasen werd dit trommeltje geopend en mocht het luxe weer gegeten worden.

Zo'n vastentrommeltje geeft een stuk bewustzijn. De luxe wordt bewust uitgesteld en pas bij het feest van Pasen kan er van worden genoten.

Het vastentrommeltje bij diabetes type 2

Je zou als diabeet een aantal van deze creatieve regels kunnen toepassen, ook al doe je niet mee aan het Katholieke vasten. Voer bijvoorbeeld het vastentrommeltje in en neem die mee waar je gaat. Iedere keer als je in de verleiding komt voor bijvoorbeeld een van de vele paaseitjes die nu overal aangeboden worden, dan kun je de gever van harte bedanken en vragen of je het eitje mag bewaren tot later. Dan doe je het eitje in het blikje (of modern: kunststof bakje) en neem je hem mee naar huis.

We zijn namelijk niet allemaal zo sterk dat we altijd en overal de traktaties afslaan. Als je dat wel kunt: heel goed, behoud het.

Ik heb even gezocht naar een plaatje voor een meeneemtrommeltje en kwam hier uit. Er zijn ook kleinere doosjes, ter grootte van een ei, in het vierkant. Het is even zoeken.

Tussendoortjes zoals paaseitjes geven een behoorlijke bloedsuikerpiek en die wil je voorkomen. Als je een paaseitje echter eet bij de hoofdmaaltijd, waarin voldoende groenten zitten (vezels dempen de bloedsuikerpiek) en voldoende eiwitten (eiwitten dempen de bloedsuikerpiek), dan kun je veel veiliger dat paaseitje eten.

Meer rust tussen de maaltijden

Wie geen zware arbeid verricht, kan snel overschakelen naar geen tussendoortjes meer. Dat betekent geen koekjes, chocolaatjes en fruit tussendoor. Gewoon rust is beter.

Elke keer als je wat eet, wordt je immuunsysteem namelijk ingeschakeld en dat kost energie. Die energie die je liever besteedt aan leven, bewegen, dingen doen die je leuk vindt. Probeer maar eens een paar dagen, zonder zoet tussendoortje krijgen de meeste mensen meer energie.

Elke keer als je iets zoets eet, wordt er insuline in de bloedbaan gebracht. Hoe vaker de insuline wordt ingeschakeld, hoe meer insulineresistentie, de oorzaak achter diabetes type 2, wordt verhoogd. Beperk het aantal zoete momenten en je zult zien dat de insulineresistentie daalt en je diabetes verbetert.

Wat is jouw tip om meer rust te krijgen tussen de maaltijden?

Wellicht heb jij een goede tip om te delen, zet die gerust in de reactie hieronder.

Wil je meer van dit soort tips? Abonneer jezelf dan op de nieuwsbrief, zodat je de blogs ook per e-mail ontvangt of kijk bij de cursus Diabetesvrij leven. De cursus bestaat voornamelijk uit praktische tips met veel keuzevrijheid voor jou als diabeet.

Share Button

6 reacties

  1. Monique op 15 maart 2017 om 16:28

    Leuke tip van het trommeltje, al zie ik volwassenen niet snel met een trommeltje rondlopen. Gewoon het aangeboden zoet weigeren, lijkt mij het beste. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik diabetici ken die zeggen niet van de ziekte af te willen. Goed om te weten, ook voor niet-diabetici, dat het beter is als je dan toch iets zoets eet, dat te combineren met groente en eiwitten omdat dit de bloedsuikerpiek dempt. Die ga ik onthouden!

    • Marian op 15 maart 2017 om 17:46

      Dank voor jouw reactie Monique. Ik krijg zelf altijd behoorlijk trek na 1 koekje of 1 bonbonnetje en kijk met bewondering hoe anderen zich kunnen inhouden na de eerste. Voor mij is het veel makkelijker om te zeggen: “Die bewaar ik voor later, als toetje.” En dan geniet ik er ook extra lang van. Zowel de voorpret, omdat ik weet dat ik hem bij me heb, als tijdens het rustige moment na het eten. Vooral bij traktaties op het werk is dat een goed idee. Als ik ergens voor het eerst op bezoek ben, zal ik dat niet zo snel doen, dan sla ik het netjes af.

  2. Tineke op 15 maart 2017 om 21:05

    Wat leuk dat je de vastenperiode aangrijpt om tips te geven aan mensen met diabetes type 2. Bij mij thuis werd vroeger op vrijdag voor zover ik me dat nog herinner, nooit vlees gegeten. Meestal aten we dan vis bij de maaltijd want dat mocht dan weer wel. Als kind heb ik daadwerkelijk snoep bewaard in een trommeltje 🙂 terwijl de snoepmomenten bij ons thuis al erg beperkt waren!

    • Marian op 16 maart 2017 om 17:15

      Ja, ik vind het leuk om te leren van tradities. Die waren nog niet zo gek.

  3. Karijodiwongso op 8 mei 2018 om 22:07

    Waw,leuke tips
    Zal zeker gebruik van maken.

    Groetjes uit Suriname

    • Marian op 18 mei 2018 om 12:46

      Fijn om te horen dat het een leuke tip was. Ik ben dol op het verzinnen van dit soort praktische tips.

Laat een reactie achter