Vijf gedachten over speculaas, pepernoten en diabetes type 2, bestemd voor mensen die hun diabetes willen verminderen. Of voor hen die tijdens deze gezellige donkere avonden hun gewicht willen behouden of verminderen.

Speculaas en pepernoten horen bij Sinterklaas

Op 6 december is Sinterklaas jarig, dus vieren we de avond ervoor pakjesavond of een “heerlijk avondje”. Een feestelijke stemming waarbij lekkernijen horen zoals pepernoten, speculaasbrokken, gevulde speculaas, banket, borstplaat, marsepein, taaitaai en bisschopswijn. De reclame doet ons geloven dat we dat we dat vanaf september elke dag kunnen eten. Op veel kantoorwerkplekken verschijnen schaaltjes tot schalen vol met pepernoten.

Speculaasjes tussen dennengroen en appels

Speculaas

Gedachte 1: Speculaas is niet gezond voor een diabeet

Als ik de voedingsanalyse bekijk, bestaat speculaas voor 70 gram/100 gram uit koolhydraten, waarvan 35gram uit suiker. Hier krijg je een snelle bloedsuikerpiek van en dat wil een diabeet voorkomen. De bloedsuiker mag niet teveel pieken. De 1,5 gram voedingsvezel/100 gram gaat niet helpen om de suiker traag te laten opnemen.

Ter vergelijking:

  • Het zoetste niet gedroogde fruit is een verse dadel met 33 gram koolhydraten/100gram, minder dan de helft aan koolhydraten.
  • Speculaas bevat meer koolhydraten dan suikerbrood (54,4) of een gesuikerde donut (48,5).
  • Bij de koekjes staat speculaas bijna bovenaan met de meeste koolhydraten/100 gram van alle koekjes.

Wil je jouw bloedsuiker stabiel houden, kies dan niet voor speculaas op het heerlijke avondje.

Gedachte 2: Pepernoten dag, pepernoten week, pepernoten maanden

Vanaf september zie ik de eerste pepernoten verschijnen en half november, als de Sint in het land komt loopt het ineens storm met de hoeveelheid pepernoten en speculaas. Moet je meedoen aan die rage, elke dag weer? Of zou je het kunnen uitstellen tot het Heerlijke avondje? Dat je jezelf het die dag gunt, op die ene speciale avond in het jaar.

Dat je de pepernoten gewoon laat liggen, denkt aan je wens voor een slankere taille en jezelf een stuk fruit beloofd bij het avondeten. Geniet van dat fruit. Schil en snijd een appel in schijven, bak deze in roomboter tot er een mooie bruining verschijnt en serveer met een stevige snuf kaneel. Dat is voor mij ook een heerlijk herfstige traktatie (12 gram koolhydraten/100 gram). Of stoofperen in de schil gekookt zonder suiker (11 gram koolhydraten/100 gram).

Gedachte 3: Als het een echte traktatie is, kies dan voor het mooie banket van de bakker

Je kunt het gevoel van iets bijzonders verder benadrukken door te kiezen voor het mooie banket van de bakker. Dat is vers gebakken en daarom zitten er geen overbodige conserveringsmiddelen in en dat maakt het voor een diabeet ook gezonder.

Geachte 4: Kopen of zelf maken?

Dat ligt aan de hoeveelheid die je wilt eten en hoeveel koolhydraten er in zitten.

Speculaas 70
Pepernoten 68
Gevulde speculaas 50
Marsepein 50
Amandelletter 48

Zoals je ziet, zijn de producten die gevuld zijn met amandelen lager in koolhydraten. Dat maakt het makkelijker om een recept uit te zoeken zonder melen, met amandelen erin. Zoals deze pepernoten van amandelmeel. Ja, er zit nog wel een beetje koolhydraten in, vanuit de honing (of suiker als je dat handiger vindt), maar veel minder dan in speculaas.

Pepernoten recept met minder koolhydraten

of dit recept voor gevulde speculaas. Nu ben ik geen liefhebber van zoetstof, dus ik zou daar een beetje gewone suiker gebruiken. Het totaal aantal koolhydraten is drastisch lager dan in de gekochte gevulde speculaas. Zelfs met gewone suiker.

Gevulde speculaas recept met minder koolhydraten

Voor wie hier op het verkeerde been wordt gezet: Deze tips zijn voor diabeten die nog wel enige koolhydraten mogen hebben. Dit is niet voor de diabeten die compleet koolhydraatarm gaan. Mijn cursus maakt gebruik van nog enige koolhydraten per dag en bij zo’n bijzondere dag kan dat dus ook in de vorm van suiker in de gevulde speculaas zijn.

Gedachte 5: Geniet ook van ander lekkers die avond

Zet eens een schaaltje met fruit neer, in snackgrootte. Banaan in 4 stukken, partjes mandarijn, stukjes verse kokosnoot, partjes appel. Fruit dat snel bruin wordt, kun je even door een bakje citroensap halen tegen het verkleuren. Prikkertjes of servetjes ernaast.

Voor wat later op de avond: zelfgemaakte gehaktballetjes op soepbalformaat, eerder op de dag gebraden, nu in de oven weer opgewarmd.

Een trio van olijven, waarbij je kiest voor zwart, bruin of groen of nog lekkerder: gemarineerd. Zwarte olijven doen het heel goed met sinaasappelschil en groene olijven zijn dol op tuinkruiden of Italiaanse kruiden (basilicum, oregano, rozemarijn, salie).

20140125_173421

Gemarineerde en gebakken champignons zijn ook lekker warm te serveren.

Een schaaltje snoeptomaatjes, een schaaltje augurkjes uit het zuur en een schaaltje Amsterdamse uitjes is ook voor de kleine vingertjes lekker.

Het gaat vooral om het samenzijn, het genieten. Daar passen deze lekker groenten en fruit prima bij. En is iedereen om drie, vier uur ‘s middags al ongedurig, maak dan een heerlijke wandeling buiten, door park of bos. Ga paddenstoelen zoeken of lekker blaadjes jagen. Ik wens jou een heel fijn Heerlijk avondje.

Share Button

6 reacties

  1. Monique op 21 november 2016 om 15:33

    Leuk artikel Marian! Handige tips voor lekkere gezonde hapjes en 2 fijne recepten voor koolhydraatarme pepernoten en gevuld speculaas. Eyeopener voor mij: ik wist niet dat het mierzoete gevulde speculaas (de traditionele) minder koolhydraten bevat dan pepernoten!

    • Marian op 21 november 2016 om 16:19

      Voor mij was het ook een eyeopener, vooral om te zien dat er meer koolhydraten in zitten dan een donut of suikerbrood. Zelfs meer dan in een oliebol (zonder poedersuiker). Dat houdt dit werk leuk, steeds op zoek naar de gezondere versie. Zelfs als het gaat om een eenmalige feestavond.

  2. Tineke op 21 november 2016 om 17:34

    Dat speculaas zoveel koolhydraten bevat, wist ik niet. Nu eet ik het de laatste jaren nauwelijks meer omdat je blijft eten als je er aan begint. Wat ik me wel afvraag is of je met pepernoten de voor mij echte (taaie) pepernoten bedoelt. Daar ben ik namelijk verzot op en er gaat elke week wel een zak in het boodschappenmandje.

    • Marian op 21 november 2016 om 22:50

      Dank je wel voor jouw reactie.
      Het was lastig om de koolhydraten van pepernoten te achterhalen. Ze staan niet in de standaard tabellen die ik normaal gebruik voor voeding. Wat ik nu zie is:
      pepernoten 68,3 gram KH/100 gram
      bakkerspepernoten AH 74
      Oud Hollandse pepernoten (Bolletje) 77
      Bolletje Kruidnoten 78
      Bolletje Friese pepernoten 88

      Je ziet een grote variatie in koolhydraten. De verpakking vertelt je meestal meer dan ik hier uit tabellen kan halen. Ik kan me zelfs voorstellen dan met nieuwe producten het weer anders is. Zo kwam ik karamelnoten tegen, slechts 70 gram KH. Maar of dat nu een goede aanbeveling is, betwijfel ik.

  3. Thea Heijerman op 13 december 2016 om 09:04

    Met puur zoetigheid minderen heb ik steeds minder moeite. Wel neem ik af en toe een banaan en dan één die nog groenig is. Hij versuikerd namelijk hoe langer je hem laat liggen. Mijn ontdekking is dus: koop af en toe een groene banaan en laat hem 1 dag liggen voor je hem opeet. Het is gezond en echt lekker.

    • Marian op 13 december 2016 om 09:58

      Dat kan een goede oplossing zijn, als hij groen is bevat de banaan meer onverteerbare vezel en minder suiker. Niet elke diabeet reageert daar goed op, dus het blijft proberen per persoon.

Laat een reactie achter