Volkoren is de betere keuze bij diabetes type 2

Volkoren is de betere keuze bij diabetes type 2, niet het witte, bruine of meergranenbrood. Ook het niet eten van brood is een goede keuze.

Het verschil tussen wit, bruin, meergranen en volkoren

Het enige meel dat volkoren is, is volkoren meel. Bruin meel is half wit half volkoren en bij meergranen is een een wisselende mengeling. Dat wordt heel duidelijk uitgelegd in deze video van ongeveer 1 minuut.

Voor mensen met diabetes type 2 is alleen de volkoren versie goed

De volkoren versie bevat namelijk meer vezels en die zorgen voor meer verzadiging en blijken gunstig te werken bij diabetes. Daarbij maakt grof volkoren of fijn volkoren niet uit. Het donkere waldkorn of meergranen is vaak bijgekleurd, zodat het donkerder dus gezonder lijkt, maar dat is niet zo.

Andere volkoren mogelijkheden anders dan volkoren brood

Een overzichtje van verschillende granen of melen en hun vezelgehalte.

Voedingsmiddel Vezels per 100 gram
Donker roggebrood 9,0
Zuurdesem brood 7,7
Havermeel/Havermout 7,5
Volkorenbrood 6,9
Boekweitmeel 5,6
Tarwebloem 1,8

Zoals je in de tabel kunt zien, kun je ter afwisseling af en toe donker roggebrood eten of een mooie zuurdesem van de natuurvoedingswinkel. De foto bovenaan de pagina is van donker roggebrood.

Als je hartige pap lust, dan is havermout een goede. Gebruik er geen suiker in, je kunt het prima op smaak brengen door op het laatste moment wat geroosterde pitten of noten er door te doen.

Heb je zin in een hartige pannenkoek, kies dan voor boekweitmeel. Volg niet de suggestie van de verpakking om er bloem doorheen te doen, maak het van puur boekweitmeel of als je van een stevige pannenkoek houd met een beetje volkoren roggemeel erdoor.

Wat eet je dan niet meer, als je alleen volkoren eet?

  • stokbrood
  • hamburgerbroodje
  • pitabroodje
  • pizza
  • kaiserbroodje
  • croissant
  • beschuit
  • gepaneerde vleeswaren, zoals kroket, schnitzel
  • toastjes onder borrelhapjes
  • cream cracker
  • de meeste soorten knäckebröd
  • macaroni en spaghetti, de gewone
  • koekjes
  • ontbijtkoek
  • de meeste gebaksoorten
  • en deze lijst is nog veel langer, maar je begrijpt dat de wereld er dan anders uitziet.

Geen brood is ook een goede keuze voor een diabeet

Wat ik nu ga vertellen, mag je alleen toepassen na overleg met de behandelaar, de internist, de diabetesverpleegkundige, de praktijkondersteuner of de huisarts. Overleg dit met degene die jouw medicatie normaal naar boven of beneden bijstelt. Als je namelijk brood weglaat en je past je medicatie niet aan (insuline en sommige tabletten) dan is de kans groot dat je hypo’s krijgt en die zijn vervelend tot gevaarlijk.

Als je brood eet, krijg je een stijging van de bloedsuikerspiegel en daarom gebruik je medicatie om die piek niet te hoog te laten worden. Als je geen brood, pannenkoeken of granen eet, dan krijg je geen piek, dus kun je minder medicatie of wellicht op dat moment helemaal geen medicatie gebruiken (steeds in overleg met de behandelaar).

Alternatieven voor brood

Panpizza van tomaat, ui, restje broccoli, 2 eieren en kaas.

Panpizza van tomaat, ui, restje broccoli, 2 eieren en kaas.

Hoewel sommige mensen in de ochtend geen hap door de keel krijgen en prima een maaltijd kunnen overslaan, is het voor de meeste mensen beter om wel te ontbijten om snaaien later op de dag te voorkomen.

  • gekookt eitje eventueel met een lik mayonaise
  • groente-omelet, zoals een champignon-omelet of boeren-omelet
  • uitsmijter zonder brood
  • goed gevulde kippen-groentesoep
  • een restje eten van de vorige dag
  • een bordje met rauwkost en vleeswaren
  • of ontbijt als een koning, lunch als een handelaar en dineer als een arme sloeber en ga lekker de keuken in met kip, vlees of vis en 200 tot 300 gram groenten.

Alles wat je aan ontbijt op deze manier extra lijkt te eten, eet je minder gedurende de dag, omdat je beter verzadigd bent.

Wil je meer suggesties of tips op maat, neem dan eens vrijblijvend contact op. Ik begeleid zowel mensen die rustig willen starten met roggebrood en/of boekweit, als diabeten die hun ontbijt koolhydraat-arm willen eten.

Mijn contactgegevens staan onderaan deze pagina. Tot snel!

 

Share Button

4 reacties

  1. Silvana Lekatompessij op 12 december 2016 om 20:31

    Interessante blog! Nuttige informatie. Zeker het filmpje. Dank voor het delen.

    • Marian op 12 december 2016 om 21:34

      Ik was ook aangenaam verrast door het mooie filmpje, daarom heb ik hem met veel plezier gebruikt.

  2. Johne370 op 2 januari 2017 om 06:29

    Howdy! I basically would like to give a huge thumbs up for the good data you’ve got here on this post. I will probably be coming once again to your weblog for far more soon.

    • Marian op 2 januari 2017 om 09:06

      My pleasure. The Dutch language is not a barrier for you?

Laat een reactie achter