Waarom je beweging meet bij diabetes type 2

Bewegen is gezond voor iedereen. Bewegen is belangrijk bij diabetes type 2 omdat het je helpt om gezonder te worden, diabetesvrij te worden. Als je daarbij je beweging meet, kan dat extra leuk zijn.

Ik vind het leuk om mijn wandeling terug te kijken

De laatste maanden wandel ik meer dan dat ik fiets. Ik kom nu op heel andere plekken, door natuurgebieden en langs koeienweides. Ik heb dan geen idee hoeveel ik gewandeld heb en waar ik langs ben gegaan, vooral als ik de genummerde routes loop. Daarom wandel ik met een app op mijn telefoon die bijhoudt waar ik wandel, welke route en hoe snel. Hij is zelfs zo slim dat als ik pauzeer dat hij dan ook automatisch de tijd stopzet. De app die ik gebruik zit op mijn smartphone en heet Strava. Ik heb hem vanuit de app store van mijn telefoon geïnstalleerd. En het levert leuke plaatjes van mijn route op.

Strava wandeling 12,4km

Redenen om je beweging te meten

  1. Motivatie
    Het motiveert mij enorm als ik meet hoeveel ik heb gewandeld of tel hoeveel banen ik heb gezwommen. Dan wil ik er de volgende keer meer doen.
  2. Inzicht
    Het kan ook verklaren waarom ik minder kilometers heb gelopen of gefietst. Als er veel hoogteverschillen in de route zitten, dan is het traject zwaarder geweest. Dan heb ik meer gedaan in minder kilometers of minder tijd. En dat is ook waardevol.

Wat kun je meten?

  1. Zelf tellen
    Denk aan aantal lantaarnpalen op een route met lantaarnpalen, aantal buikspieroefeningen, aantal baantjes gezwommen. In de trainingszaal bij de fysiotherapeut of bij de sportschool had ik per apparaat of oefening een mogelijkheid om de datum en het aantal in te vullen.
  2. Alleen de stappen
    Met behulp van een eenvoudige stappenteller die je met een clip vastmaakt aan de boord van je broek. Ze zijn er al vanaf vijf euro. De goedkoopste versies tellen letterlijk alleen de stappen. In de wat duurdere kun je ook de lengte van je stap invullen, zodat je ook het totaal aantal meters kunt aflezen. Mensen verschillen nogal in paslengte.
  3. Tijd, snelheid, afstand
    Met behulp van een app op je smartphone. Afhankelijk van welke app en de gratis of betaalde versie kun je er voldoende of veel mee. In mijn gratis Strava kan ik mijn route en mijn snelheid bijhouden, in de betaalde versie zou ik hem zelfs online kunnen delen met mijn man of buurvrouw, zodat ze weten waar ik ben.
  4. Tijd, afstand, verbruikte calorieën, slaapgedrag, soms ook hoogte en/of hartslag
    Met behulp van een sporthorloge of activity tracker. Dit is echt waar je je hart kunt ophalen aan techniek van 100 tot 400 euro. Een sporthorloge dat waterdicht is bijvoorbeeld, zodat je ook baantjes kunt zwemmen, waar muziek op staat, dat van alles bijhoudt en dat ook weer kan delen met jouw computer.

Veel belangrijker dan meten is dat je beweegt

Elk moment dat je niet zit, telt al mee voor je gezondheid. Denk aan staan, wandelen, het huishouden doen, dansen, sporten, sprinten en krachttraining, alles telt mee, doe een 1 op 1 overleg eens wandelend. Belangrijk is dat je beweegt. Kies daarom vooral de dagelijkse beweging: fiets naar je werk, neem de trap in plaats van de lift. En daarnaast de beweging die je leuk vindt, waar je energie van krijgt en plezier in hebt. Het meten van de beweging gebruik je dan puur om jezelf te motiveren. En dat kan ook heel leuk zijn.

Wat meet jij aan jouw beweging?
Deel het in een reactie hieronder.

Share Button

Laat een reactie achter