Zorgen maken over of zorgzaam zijn voor, dat is een verschil

Je zorgen maken over iets, kost energie. Gezonder is zorgzaam zijn. Daar krijg je energie van. En dat is beter, vooral als je diabeet bent.

Zorgen maken over

Dat is een activiteit die je vaak in je eentje doet, het is tobben, nadenken over doemscenario’s, hopen dat iets niet gebeurt. Het is vaak ronddraaien in kringetjes, dat zorgen maken over. Het kost veel energie en zorgt er niet voor dat het probleem verdwijnt.

Zorgen delen met een ander

Als jij je zorgen maakt en je bespreekt dat met een ander, dan kan het in de tobberige sfeer blijven. Maar het kan er ook voor zorgen dat jullie samen oplossingen gaan bedenken. Dat is al beter. Dat is positieve energie. Samen kun je tot meer creatieve oplossingen komen dan jij in je eentje.

Een wonderlijke zin is dan: “Weet jij daar een oplossing bij?” Dat geeft de ander ook de mogelijkheid om oplossingen aan te dragen.

Groots denken: natuurlijke gezondheid door natuurlijk eten

Zorgzaam zijn voor een ander

Dit is het loslaten van je zorgen maken over een ander. Dit is puur luisteren wat de ander nodig heeft en dat doen. Zorgen dat iemand een warm kopje thee krijgt, zorgen dat jullie samen boodschappen gaan doen, zorgen dat de ander de informatie krijgt die hij nodig heeft of zorgen dat je daar regelmatig komt voor de gezelligheid en de aanspraak. Dat is zorgzaam zijn.

Natuurlijk is het niet dansen naar de pijpen van de ander. Ik ken mensen die hebben eerst een kopje thee nodig en daarna vragen ze om een gevulde koek en daarna om een pakje sigaretten en als het kan ook nog een paar ton op de bankrekening. Wees wel realistisch. Kijk voorbij de vraag naar het belang van de ander. Als het in het belang van de ander is dat die zelf naar de keuken loopt om thee in te schenken, dan moet je dat vooral niet voor de ander doen. En dat ook rustig zeggen.

Zorgzaam zijn voor jezelf

Tobben over je hogere bloedsuikerwaarden heeft geen zin. Actie ondernemen wel. Ga nog even een rondje wandelen voor de lunch of maak een lijstje met de boodschappen die bijdragen aan jouw gezondheid. Soms ben ik in gesprek met diabeten en vraag hen wat ze nu kunnen doen (of op het boodschappenlijstje zetten) wat vandaag nog gaat bijdragen aan hun gezondheid. Vaak weten ze dat prima. Dan is het: stoppen met tobben en doen!

Een andere manier is loslaten. Laat het tobben eens los. Laat het probleem los, wellicht valt het onder die 80% van de problemen die zichzelf oplost. Op Facebook kwam ik daar een leuk gedicht over tegen. Wanneer het als zand door je vingers glipt. Voor wie geen Facebook heeft: als het zand door je vingers glipt, laat het dan los. Maar blijf zelf stevig staan.

Blijheid overwint stress

Diabetes type 2 is gebaat bij positieve energie

Ik kan hier moeilijke termen gaan gebruiken als neurotransmitters, stresshormonen en cortisol, maar dat doe ik bewust niet. Het belangrijkste is dat jij weet dat je met positieve energie makkelijker je diabetes kunt verminderen. Dus ben je ergens over aan het tobben, maak jij je zorgen? Kijk dan eens heel realistisch naar het onderwerp en kijk of je zorgzaam kunt zijn. Tob je over jezelf of over jouw gezondheid, zoek daar dan de oplossing bij. Ken je de oplossing al, pas die dan toe!

Doen is de oplossing voor veel problemen.

Weet je niet hoe? Neem dan contact met mij op, ik weet meerdere oplossingen bij diabetes type 2.

Share Button

2 reacties

  1. Judith op 2 oktober 2017 om 16:10

    Ik wist niet dat 80% van de problemen zichzelf wel oplost. Dat is goed om te weten! Wel weet ik dat je een probleem in tijdsperspectief moet plaatsen: is het over drie maanden of een jaar nog belangrijk of lach ik er dan om?

    • Marian op 2 oktober 2017 om 16:47

      Ik heb even gegoogled en je hebt gelijk, het is een uitspraak van iemand die in mijn hoofd is blijven zitten. Niet iets dat ik kan onderbouwen: 80% van de problemen lost zichzelf op. Het is zaak vooral die problemen aan te pakken die je kunt aanpakken. En dat blijkt veel voldoening te geven.

      Dat tijdsperspectief is ook mooi. Ook een goed handvat om ermee om te gaan.

Laat een reactie achter