Zuurkool is superfood en dat wisten onze voorouders al

Zuurkool is superfood, lekker en al gewaardeerd door onze voorouders. Je kunt het zelf maken, maar ook heel goed rauw kopen in de winkel.

Zuurkool is superfood voor diabetici

Het blijkt dat de bacteriën in de darmen een grote rol spelen bij onze gezondheid. Die darmbacteriën produceren de hele dag stofjes die effect hebben op hoe jij je voelt en hoeveel energie je hebt. Bij mensen met diabetes type 2 zijn er andere darmbacteriën aanwezig, dan bij gezonde, slanke mensen.

Gelukkig kun je dat een beetje bijsturen door voldoende vezels te eten. Vezels geven de darmbacteriën meer houvast en een aantal bacteriën kunnen de vezels afbreken tot gezonde stoffen. Deze vezels noemen we pre-biotica. Ook kun je je bacteriën bijsturen door regelmatig wat van die goede bacteriën te eten. Levende bacteriën van de goede soort vind je in gefermenteerde groenten. De meest bekende is: zuurkool. De kool zelf is dan weer pre-biotica, het zure vocht van de zuurkool bevat veel bacteriën, de probiotica.

Van koken gaan de bacteriën dood

En dat is jammer. Dus een stamppot zuurkool levert je alleen de kool, de vezels. Maar een plukje rauwe zuurkool dat je direct uit het pak eet, geeft je de gezonde bacteriën.

Nu heb ik altijd geleerd dat die pakjes zuurkool bij de supermarkt gepasteuriseerd zijn, daarom zijn ze zo lang houdbaar.  Check dus altijd de houdbaarheidsdatum, ook bij de biologische versies.

De biologische ongepasteuriseerde pakjes zuurkool:

  • zijn maar 3 maanden houdbaar
  • bevatten ongekookte verse zuurkool
  • bevatten nog levende bacteriën, de probiotica.

De pakjes zuurkool met gekookte of klaar-voor-gebruik zuurkool:

  • zijn 9 maanden houdbaar
  • bevatten gekookte zuurkool
  • bevatten geen levende bacteriën meer.

Beide versies zijn dus lekker en vezelrijk, maar alleen de ongekookte, ongepasteuriseerde zuurkool bevat de goede bacteriën.

Zuurkool uit het vat

Net zoals in de kleine verpakkingen, zijn er ook emmers zuurkool die vers zijn en emmers die gepasteuriseerd, dus gekookt zijn. “Uit het vat” is dus geen garantie dat de goede bacteriën nog aanwezig zijn. Je moet dan de tekst op de emmer gaan lezen om te zien of het gepasteuriseerd is of niet.

Hoe eet je rauwe zuurkool?

Ik ben er dol op, als smaakmaker bij de maaltijd, zoals je augurken zou gebruiken. Dit is een foto van mijn bord, met biefreepjes op een salade van groene blaadjes die ik op smaak gemaakt heb met wat olijfolie extra virgin.

Ik neem dan een plukje zuurkool ter grootte van een ei. Dat mag ook meer zijn, maar bouw in het begin rustig op. Laat je darmen wennen. Krijg je last van winderigheid, dan even de hoeveelheid halveren de komende dagen.

Ik eet het elke dag. Daarmee voorzie ik mijn darmen elke dag van de goede bacteriën. Een dag overslaan is niet erg, maar zo mogelijk elke dag is beter.

Je kunt het ook door de sla husselen. Trek het dan met twee vorken uit elkaar, zodat het luchtiger wordt.

Als zuurkoolsalade, samen met wat geraspte wortel, koolrabi of meiknol. Maak op smaak met een vinaigrette van azijn of zuurkoolsap met wat olijfolie. Garneer met geroosterde zaadjes of pitjes. En eventueel mooi op een bord  presenteren op een mooi gekleurd blad rode sla!

Als je dat liever wat normaler wilt zien, met bijvoorbeeld groene sla en tomaat, dan kun je het ook op deze manier klaarmaken.

En als afsluiter een filmpje van 5 minuten met Koken van Van Boven, een heerlijke zuurkoolsalade voor bij het pekelvlees. Tip: voor diabeten geen witbrood erbij.

Liever zelf zuurkool maken, dat kan ook!

Zuurkool is de meest makkelijke groente om te leren fermenteren. Ik heb het zelfs als practicum op de middelbare school gehad, dus dat moet thuis ook kunnen. Wijk niet teveel van het recept af in het begin, vooral de hoeveelheid zout dit genoemd staat is nodig. Het zout zorgt ervoor dat de goede bacteriën een voorsprong krijgen, zodat de kool niet bederft in plaat van fermenteert. De ultieme test: als het eruit ziet als zuurkool, ruikt als zuurkool en smaakt als zuurkool, dan is het ook zuurkool.

Eerst een filmpje van 2 minuten om te laten zien wat de stappen zijn. Je ziet hier allemaal materialen die je zou kunnen kopen in de speciaalzaak, maar een gewone schaaf kan ook.

Lees vooraf meerdere recepten, zodat je de fijne kneepjes uit de verschillende recepten haalt.

Recept groente fermenteren van metMSenvork.nl

Recept zuurkool maken van 24Kitchen

Of het recept met veel foto’s en details van De Hippe Vegetariër!

Ik wens je veel plezier met de recepten. En eet smakelijk!

Spreekt jouw dit soort tips om diabetes te verminderen aan en wil je begeleiding op maat? Neem dan contact met mij op, ik sta je graag te woord om te zien hoe ik jou kan helpen.

Share Button

7 reacties

  1. Tineke op 18 oktober 2017 om 14:23

    Echt rauwe zuurkool heb ik nog nooit gegeten, wel gekookt, gestoomd of in ovenschotels. Maar met deze informatie over de probiotica is het interessant om het te proberen. Ik hoop wel dat je dit ook in kleine hoeveelheden kan kopen.

    • Marian op 18 oktober 2017 om 15:06

      Bij een groentenboer die het ‘uit het vat’ verkoopt, kun je ook kleinere porties kopen. Zelf koop ik een zakje uit de supermarkt en doe die in een bakje in de koelkast. Elke dag een hoeveelheid ter grootte van een ei en aan het einde van de week is dat bakje leeg.

      Het heeft een lekker stevige bite, fris zuur, echt een smaakmaker.

  2. Mieke op 27 oktober 2017 om 14:20

    Gisteren heb ik deze blog ‘doorgespit’ 🙂 en ik weet nu niet meer waar ik het heb gelezen. Je zeg in een artikel dat je het beste kunt bakken in olijfolie voor bakken en braden.
    Maar op die flessen staat dat dat volledig geraffineerd is. Ik heb altijd gedacht dat je geraffineerde olijfolie moet mijden omdat met de raffeneer methode nogal veel gif gebruikt wordt. Hie zit dat?

    • Marian op 27 oktober 2017 om 21:19

      Beste Mieke,

      De voorkeur bij koude bereidingen heeft olijfolie extra virgin. Dat is een mooie olie van de eerste persing, weinig bewerkt. Maar als je gaat bakken en braden, dus hogere temperaturen gebruikt, dan kan het zijn dat je de olie te ver verhit, dat hij gaat walmen, dampen of zwarte of blauwe rook gaat geven. Dat is ongezond, dat zijn carcinoge = kankerverwekkende stoffen die bij die hitte worden geproduceerd.
      Daarom mag je niet bakken met olijfolie extra virgin. Tenzij je bij lage temperaturen gaart en de olie niet walmt, dan kan het prima.

      Waar mag je dan wel in bakken? Alles wat niet walmt. Ik merk dat roomboter al snel verkleurt en bruine korrels vertoont, dat is dan ook al te hoog verhit. Sommige mensen geven daarom de voorkeur aan ghee = geklaarde boter, dat kan tegen hogere temperaturen. Olijfolie voor bakken en braden is inderdaad verder bewerkt, maar daarom stabieler bij hogere temperaturen. Het zijn geen gevaarlijke chemicaliën voor zover ik nu gelezen heb. Je kunt ook kiezen voor rundvet of gevogeltevet, dat is beide ook bestand tegen behoorlijk hoge temperaturen. Ook kokosvet kan, maar als je daar voor de ongeraffineerde, geurende kiest, let dan op dat die niet gaat walmen, want die heeft ook een laag rookpunt.

      • Mieke op 28 oktober 2017 om 22:49

        Dankjewel voor je heldere antwoord.

  3. Denise op 26 oktober 2021 om 15:15

    Hoi,

    De link linkt naar de klantenservice van AH, maar niet naar een specifiek onderwerp. Welke info was hier te vinden? Als ik het goed begrijp zijn de pakjes zuurkool van AH die 3 maanden houdbaar zijn wel ongekookt en ongepastauriseerd, dus vol met goede bacterien? Ik heb trouwens een geweldige manier gevonden om zuurkool te eten. Ik maak er atjar tjampoer van. Ik bewaar het vocht van een pot suikervrije augurken (Kesbeke) en doe hier de zuurkool bij met wat geraspte wortel en kerriepoeder! Echt heeerlijk!

    • Marion Gulpers op 4 november 2021 om 13:17

      Dag Denise!
      Bedankt voor je melding: ik heb de link verwijderd. De pagina bij AH die over zuurkool ging, is blijkbaar verwijderd. En het is niet duidelijk of de bio zuurkool van AH ongepasteuriseerd is. Helaas geven ze daar geen informatie over. Maar de houdbaarheidsdatum geeft daar wel informatie over: als die 3 maanden of korter is, kun je er van uitgaan dat deze niet gepasteuriseerd is.
      En wat een goede tip: Zuurkool Atjar Tjampoer! Die ga ik uitproberen. Dank je wel!

Laat een reactie achter