Neem contact op als je meer details zoekt, zoals publicaties.

Doelgroep Diabetesvrij leven

Primair is de cursus ontwikkeld voor mensen met insulineresistentie, vaak in de vorm van:

  • Prediabetes
  • Diabetes type 2
  • PCOS
  • Diabetes type 1 met duidelijk overgewicht (advies: niet de cursus volgen maar een gesprek aanvragen, vooral bij diabeten type 1 is het principe eenvoudig uit te leggen)

De cursus is ook geschikt voor mensen die willen afvallen op een natuurlijke manier, dat wil zeggen met herkenbare voedingsmiddelen zoals groenten, fruit, ei, vis, kip en noten.

Aanpak beweging

Bij insulineresistentie wordt vaak bewegingsarmoede gezien. Beweging en vooral HIIT verlaagt de insulineresistentie.

De cursus start met eenvoudige bewegingsoefeningen in huis, waarbij een deurstijl, keukenstoel of aanrecht steun kan bieden. In enkele lessen wordt het opgebouwd tot een speelse vorm van HIIT, zoals tikkertje doen met de (klein)kinderen.

Contact vooraf met de huisarts is van belang bij: gevoelige gewrichten, beweegbeperking of sommige hartpatiënten.

Aanpak stress

Stress verhoogt de bloedsuikers, ontspanning verlaagt deze weer. In de cursus is aandacht voor:

  • Genieten
  • Ontspannen
  • Bewegen in de buitenlucht

Aanpak nachtrust

Een gestoorde nachtrust kan de insulineresistentie hoog houden. Daarom is er aandacht voor nachtrust:

  • Slaapomgeving
  • Het ritueel dat het inslapen bevordert
  • Ontspanningsoefeningen in bed die het hoofd rustig maken
  • Powernaps overdag
  • Overdag bewegen in het zonlicht

Aanpak voeding

Dit is het grootste deel van de cursus en bestaat uit kennis uit meerdere publicaties (99% Pubmed, 1% uit andere bronnen) die een positief effect hebben op:

  • Het verlagen van de nuchtere bloedsuiker
  • Het verlagen van de HbA1c
  • Het voorkomen van bloedsuikerpieken
  • Het verminderen van de insulineresistentie (OGTT)

Mijn visie op voeding is dat natuurlijk onbewerkt voedsel beter is omdat daar van nature meer vezels en micronutriënten in zitten. Ik probeer deze pagina kort te houden, anders zou hier de nuance staan over zuurkool als voorbeeld van bewerkt en gezond voedsel en worst als voorbeeld van bewerkt en ongezond voedsel.

De waarschuwing om vooraf contact op te nemen met de huisarts heeft te maken met de interactie van mogelijke medicatie met de adviezen uit de cursus.

  • Bloedsuikerverlagende middelen kunnen samen met een verlaging van de hoeveelheid koolhydraten uit de voeding voor hypo's zorgen tot aan coma toe. Een helder schema welke insuline als eerste afgebouwd kan worden bij welke bloedsuikerwaarden is dan een noodzaak voor de cursist.
  • Bij tabletmedicatie is het van belang dat verhoging of verlaging van de medicatie niet op basis van de nuchtere bloedsuiker wordt bepaald, maar op basis van de HbA1c. Dit komt doordat met een koolhydraatbeperkte methode de HbA1c heel goed aangeeft wat de bloedsuikers gedurende de dag doen en de nuchtere bloedsuiker (niet gemeten op de rand van het bed) een stevige vertekening geeft.
  • Ook zou de suppletie van vitamine A bij enkele huidziekten samen met kleurrijke groenten en fruit (pompoen, wortel, sinaasappel) samen met de donkergroene groenten (boerenkool, broccoli) en soms lever een te hoog gehalte kunnen opleveren.

Opbouw van het voedingsdeel van de cursus

  • Voorkomen bloedsuikerpieken
  • Vergroten van de periodes waarin geen koolhydraten gegeten worden
  • Toevoegen meer vezelrijke voeding (groenten, fruit, zaden, noten, pitten)
  • Toevoegen van specifieke groentegroepen die een positief effect hebben op de bloedsuiker.

Tegenargumenten weerlegd

  • Koolhydraatarm eten werkt niet tegen insulineresistentie, je maskeert alleen de symptomen.
    > In de eerste periode zorgt inderdaad het koolhydraatarm of koolhydraatbeperkt eten voor een directe daling van de bloedsuikers. Worden de koolhydraten weer toegevoegd, mag een stijging van de bloedsuikers worden verwacht.
    Echter, door de samenstelling van de voeding (vezelrijk, micronutriëntenrijk) kunnen veel mensen ook makkelijk afvallen. En afvallen heeft zoals bekend een positief effect op de insulineresistentie.
    Daarnaast wordt bewegen gestimuleerd. Zodra de bloedsuikerpieken worden voorkomen, blijkt bewegen makkelijker te gaan. En beweging zorgt weer voor een lagere insulineresistentie.
  • Koolhydraat-arm eten is ongezond op de lange termijn.
    > Dat is waar, daarom is niet gekozen voor een extreme koolhydraat-arme methode rond 20 of 30 gram koolhydraten per dag, maar voor koolhydraat-beperking wwarbij één maaltijd per dag ruimte heeft voor complexe koolhydraten en fruit.
  • De cursus geeft adviezen die niet in lijn zijn met de landelijke richtlijnen voor diabetici of voor hoog risico op metabool syndroom.
    > Dat is correct. De wet BIG artikel 40 lid 2 geeft aan dat de zorgverlener zijn zorg moet evalueren en bijstellen. Als op basis van nieuwe informatie blijkt dat een landelijke richtlijn verouderd is of bij deze patiënt niet werkt, moet de zorgverlener afwijken van de richtlijn.
    Een voorbeeld: Als de regel van het verspreiden van de koolhydraten over de dag betekent dat er totaal meer koolhydraten gegeten worden, dan moet er afgeweken worden van de regel. Er is in mijn visie ruimte voor deze cursus naast de landelijke richtlijnen voor diabetes type 2, juist voor die groep die wel wil, maar zich niet thuisvoelt bij de adviezen van de landelijke richtlijnen of daar te weinig resultaat behaalt.

Nog vragen? Neem contact op

Ik beantwoord vragen graag per e-mail of telefoon of kom bij jou langs.
Mijn contactgegevens staan onderaan de pagina.