Asperges eten bij diabetes type 2

Asperges, wit en groen, zijn mooie groenten. Sierlijk liggen ze op je bord. Hoe gezond zijn deze voor mensen met diabetes type 2? Hoe kunnen ze helpen om diabetes 2 te verminderen?

Asperges het witte goud

Ik ben dol op asperges. In het voorjaar, als de bomen weer uitlopen, mijn tuin weer groen wordt, schieten ook de jonge aspergescheuten omhoog. En vooral na een paar warme dagen daalt de prijs van asperges, zodat ik er ruim van kan genieten. Ik haal voor twee personen dan een kilo, schil ze en kook ze beetgaar in mijn grote braadpan. Ik eet ze graag als maaltijd, met eieren, rookvlees en een lik echte mayonaise. Een feestje op mijn bord.

Asperges bij diabetes type 2

Er zijn meerdere planten in de wereld met de naam Asperge. Zo wordt er op Sri Lanka bij diabetes 2 een aspergesoort gebruikt, maar dan alleen het blad. Dat maakte de zoektocht naar het effect van asperge op de bloedsuikerspiegel niet eenvoudig. Dierstudies vind ik weinig geschikt om daar conclusies voor mensen uit te trekken. En de studies waarbij metingen zijn gedaan bij mensen, betroffen allemaal andere aspergesoorten dan onze witte asperges.

Belangrijker is, hoe je ze eet. In combinatie met welke andere voedingsmiddelen op je bord.

Witte asperges op je bord

Asperges zijn van nature laag in koolhydraten. Ze passen zowel in een koolhydraatarme al in een koolhydraatbeperkte maaltijd. Bovendien scoren ze laag op de glycemische index, dus ideaal voor mensen die hun bloedsuikers stabiel willen houden.

Eet je ze graag met aardappelen, zorg dan dat je meer asperge dan aardappel op je bord hebt. Een combinatie met witmeel raad ik af. Dus geen asperges op toast, stokbrood, wit- of bruinbrood. Ook dat lekkere kant-en-klaar sausje uit een pakje kun je beter achterwege laten.

witte asperge

Eet ze gerust met een eiwitbron: ham, gerookte zalm of rookvlees in combinatie met een gekookt of gepocheerd ei. Ik heb ook mooie combinaties gezien met biefstuk of gepocheerde zalm. Of in dit voorbeeld met garnalen.

Wees niet bang voor een lik echte mayonaise erbij of een paar eetlepels gesmolten grasboter erover. Zoals in deze zomerse salade met ham.

Ter garnering zijn verse groene kruiden zoals peterselie ook heel fijn om wat kleur op het bord te brengen. Bijvoorbeeld dit recept met kappertjes en vinaigrette.

Groene asperges op je bord

Zo rond 21 juni stoppen de aspergeboeren met het steken van de asperges. Dan mag de plant groeien, boven de grond komen, het blad gaan vormen om zonlicht te vangen en de energie weer in de grond te bewaren. Met die energie kan de plant dan het volgende jaar verse asperges maken. Na 21 juni zie je dan ook nog maar zelden een verse witte asperge. Maar groene asperges des te meer.

Groene asperges worden net anders gekweekt, waardoor ze wel het hele jaar door beschikbaar zijn. Ze staan goed in salades, bij gegrilde of verse tomaten.

Gevoelig voor koolhydraten, eet meer eiwitten

Vermijd de combinaties met witmeel, zoals in pastasalades met penne of in een hartige taart met een taartbodem van (blader)deeg of op toast of brood. Wil je toch in een taartvorm, vervang dan in dit recept de broccoli door asperges (en vervang de room door een extra ei).

Je kunt de groene asperges gekookt maar ook gegrild eten. Dat geeft een leuk effect in de salade met andere gegrilde groenten. Een voorbeeldrecept met gegrilde groene asperges. Of gegrilde groene asperges met zalm.

Asperges passen prima in een leefstijl om diabetes 2 te verminderen

Geniet volop van asperges, leg je bord er vol mee. Een halve kilo per persoon is een goed idee voor een gemiddelde eter. En dat mag je gerust elke week eten, ter afwisseling.

Ben je nog lang niet uitgelezen over asperges, dan is Het aspergeboek wellicht een aanrader.

Welke asperge vind jij het lekkerst, de groene of de witte?
Wil je jouw reactie hieronder delen?

Share Button

Laat een reactie achter