Zorg eerst voor jezelf, dan pas voor een ander

Dat klinkt egoïstisch: Zorg eerst voor jezelf. Maar in veiligheidssituaties is dat wel regel één. Zowel bij brand, als bijvoorbeeld in het vliegtuig. Als jij niet jezelf in een veilige situatie kunt brengen, is de kans groot dat je een ander ook niet kunt helpen.

De instructie in het vliegtuig is dan ook: Doe eerst zelf je zuurstofmasker op en help daarna pas je kind of partner. Dat klinkt egoïstisch, maar dat is het niet. Het kind ziet een ouder met een zuurstofmasker op en is eerder geneigd om het goede voorbeeld te volgen. Of het kind is in paniek, in dat geval heb je als ouder alle zuurstof zelf nodig om het kind weer rustig te krijgen. Ben je zelf in ademnood, dan zul je geen rust uitstralen en is de kans op succes om jouw kind rustig te krijgen ook klein.

Ik zorg graag voor anderen

Ik ben goed bereikbaar per telefoon, overdag, in de avond en zelfs in het weekend neem ik de telefoon op om klanten te helpen. Dat vind ik leuk werk, daar krijg ik energie van. Maar het gaat wel ten koste van de rust die ik nodig heb om te herstellen van een werkdag of -week. In het afgelopen jaar ben ik net even te vaak over mijn grenzen gegaan en mede daardoor heb ik nu een half jaar rust moeten houden. Een half jaar zonder denken aan werk, zonder plannen maken voor het werk, zonder mensen te helpen. Een half jaar verplichte rust, omdat mijn lichaam het signaal gaf dat de energie op was.

Inmiddels heb ik een vervangster die op dezelfde manier werkt als ik en dus mijn klanten over kan nemen. Ook voor andere taken binnen mijn bedrijf heb ik oplossingen bedacht, zodat ik echt vakantie kan houden als ik aan vakantie toe ben. Op dit moment ben ik weer vol aan de slag, dus wees welkom met jouw vragen.

Rust en herstel is voor iedereen van belang

In sommige branches is de zorg voor rust goed geregeld. Denk aan piloten of vrachtwagenchauffeurs die verplichte rusttijden hebben. Verplicht, want het is zo makkelijk om even door te gaan. De verplichting zorgt voor meer rust en minder ongelukken op de weg en op het water.

Er zijn ook andere beroepen waar de rust goed geregeld is, of zou moeten zijn. Het is zo makkelijk om je boterham achter je bureau op te eten, het beeldscherm blijft aan, even Facebook, Linkedin en persoonlijke e-mail bekijken. Echt rust aan de ogen komt er dan niet. Even in beweging en de drukte letterlijk van je afschudden lukt dan niet. En dat is jammer, want een niet onderbroken stress kan verhoging van de bloedsuikerwaarden geven.

Zorg goed voor jezelf, neem rust

En rust zit in kleine dingen: van de pauzes overdag tot de vakanties in het jaar. Maak gebruik van de pauzes gedurende de dag om even het werk los te laten, neem die thee- en koffiepauze, ga lekker naar buiten in de lunchpauze, voel die zon of regen even op je gezicht.

Kijk ook goed naar de afronding van de week, vier het weekend of de vrije dagen tussendoor. Neem geen werk mee naar huis op regelmatige basis, maar laat los.

Let ook op vakanties, plan ze in, verheug je er op en vertraag. Het is zo belangrijk om regelmatig je goed te vervelen. Vervelen als in: Rust nemen, tot je helemaal uitgerust bent en vanuit die rust komt tot creatieve ideeën. Als ik mijn vakantie begin met drie dagen helemaal niets, slechts een tuinstoel in de achtertuin en een pot thee, dan ben ik eerder uitgerust dan als ik meteen de koffers moet pakken en op weg moet gaan naar de vakantiebestemming. Neem rust.

Zorg eerst voor jezelf, neem op tijd pauze

Zet jij jezelf wel eens op de eerste plaats?

In dit stukje neem ik je mee op een zoektocht of je goed voor jezelf zorgt, zonder egoïstisch te hoeven zijn.

  • Je bent met het gezin onderweg, iedereen wil patat, maar jij hebt zin in een salade met kip. Neem je dan ook patat, of kies je voor een restaurant waar ze zowel patat als salade met kip op het menu hebben staan?
  • Het is zondagmiddag (of zoals nu meivakantie) en het gezin wil naar de bioscoop. Het is mooi weer, jij wilt graag wandelen. Ga je dan alleen wandelen, ga je mee naar de bioscoop of stel je voor dat je wandelend naar de bioscoop gaat?
  • Als jouw collega’s elke dag hun lunch achter hun bureau eten, durf jij dan je lunch mee te nemen en naar buiten te gaan? Een stuk te wandelen en daar een bankje te zoeken waar je je lunch eet? Even een frisse neus te halen?
  • Als jij omvalt van de slaap en jouw partner wil graag de film nog even uitkijken, blijf je dan zitten? Of ga je alvast naar bed om heerlijk je rust te kunnen pakken en kijk je het restje film eventueel de volgende dag?

Dit zijn zomaar wat voorbeelden om te laten zien dat je prima voor jezelf kunt zorgen, zonder de ander tekort te doen. Dat het energie geeft om te kiezen voor jouw wensen. Dat je er gelukkiger en gezonder van wordt.

Kies voor jezelf, zorg voor jezelf

Het is even oefenen, maar je kunt er steeds beter in worden, in goed zorgen voor jezelf. Kom je er voor een bepaalde situatie niet uit, bespreek het dan eens met een goede vriend(in). Een frisse blik kan helpen om een oplossing te vinden.

Wil je met mij sparren over een los onderwerp, zoals het opkomen voor jezelf, dan ben je van harte welkom. Bij een losse coachingsvraag vervalt de uitgebreide intake en ben je ook voor een half uur of drie kwartier welkom. Neem contact op voor persoonlijke coaching.

Share Button

2 reacties

  1. Ineke op 30 april 2019 om 21:50

    Dag Marian
    Helemaal verrast dat ik een nieuw blog bericht van je zag staan!
    Maar ik schrok wel toen ik de reden las waarom je vanaf september geen blogs meer had geschreven.
    Hoop dat je nu weer de draad van het leven kan oppakken!
    Heel veel wijsheid en levensmoed gewenst voor jezelf maar ook voor je missie om mensen met hun diabetes bij te staan!
    Met een hartelijke groet, Ineke

    • Marian op 1 mei 2019 om 10:33

      Dank je wel Ineke voor jouw hartelijke wensen. Het kan iedereen overkomen, teveel hooi op de vork en dan vooral de mensen met een missie. Gelukkig ben ik weer in balans en voel nu veel beter aan wanneer ik even voor mijzelf en de rust moet kiezen. Ik ga er weer voor.

Laat een reactie achter