De magische grens van 100kg doorbreken

Ik ben al weken bezig met een opdracht die blijft steken bij een magische grens. Dat is een grens waar je maar niet over heen geraakt. Je gaat er net overheen en valt weer terug, je blijft een paar dagen voor de grens steken terwijl je alle zeilen bij zet, het lukt maar niet om duidelijk over die grens te gaan die je als doel gesteld hebt en dan door te zetten om er ver voorbij te raken.

Dat doet me denken aan afvallen en de magische grens van 100kg waar veel mensen last van hebben.

Afvallen met het doel minder dan 100kg te wegen

Blijkbaar is 100kg ook zo’n magische grens, vooral voor wie ruim daarboven heeft gewogen. Je doet je best, je volgt de richtlijnen en dan bij 100kg blijf je steken. Hoe frustrerend.

Gelukkig heb ik daar meerdere tips voor. Ik geef er enkele.
* Neem vakantie van je doel.
* Ga anders meten.
* Focus op wat je doet, niet op het resultaat.
* Verleg je doel.

Neem vakantie van je doel

Soms levert de focus op het afvallen zoveel stress op, dat je niet meer afvalt. Als je hormonen inschakelt die nodig zijn voor de stressreactie, dan is het lastiger om af te vallen. Daarom de tip: Neem vakantie van je doel.

Laat je doel eens los gedurende een vakantie van twee weken. Niet meer aan je doel denken, gewoon lekker genieten van de dagen, het eten, buiten zijn, de rust die je zelf inbouwt. Vooral als je van die kleine rustmomenten neemt, zoals bij het boodschappen doen, even blijven staan op dat bruggetje in het park om de eenden te zien zwemmen. Of een kwartiertje pauze voor je eten gaat koken, lekker in de zon zitten met de warmte op je gezicht. Voel je de rust al komen?

Ik zeg dan niet dat je je gekozen leefstijl of dieet los moet laten. Ik zeg enkel dat de weegschaal twee weken de kast in mag. Niet meer wegen, even vakantie. In de tussentijd blijf je op het pad van jouw leefstijl.

Ga anders meten

Als je toch een vorm van controle wilt houden, dan is anders meten zeer geschikt voor jou. Laat de weegschaal achterwege en ga over op centimeterband. De minimale versie is het meten van de taille-omvang, de uitgebreidere versie neemt ook heupomvang, kuiten en bovenarmen mee. Belangrijk is, dat je steeds op dezelfde manier meet. Noteer dus voor jezelf waar je de taille meet, over de navel of 1cm boven het heupbot of volgens de buikomvangmeting van de Hartstichting. Er is geen goed of fout, als je maar steeds op dezelfde manier meet.

Het voordeel van deze manier van meten is, dat je vooruitgang kunt zien, zonder last te hebben van die magische grens. Je wordt gemotiveerd door de vooruitgang.

zonder honger afvallen vooral op je taille

Er zijn nog andere manieren te vinden om gewichtsverlies te meten, die passen niet allemaal in dit blog, neem contact met mij op, als je die wilt weten.

Focus op wat je doet, niet op het resultaat

Wat ik vaak zie, is dat iemand met een halve kilo per week wil afvallen en die halve kilo dan ook wekelijks op de weegschaal wil zien verdwijnen. Dat is het resultaat, maar de stap daarvoor is belangrijker: bewandel de weg, doe wat je moet doen. Daarbij hoort een andere focus en voor wie wil, een andere manier van meten.

Als de leefstijl die je hebt gekozen je heeft geholpen van bijvoorbeeld 125kg naar 100kg, dan kan die je ook helpen van 100kg naar 80kg (uitzonderingen daargelaten zoals gewijzigde privéomstandigheden). Dus focus op wat je doet.

Controleer of je nog steeds aan de richtlijnen voldoet, met de ogen alsof je net nieuw aan deze leefstijl begint. Heb je nog voldoende variatie in groenten? Eet je ook de seizoensgroenten? Heb je nog voldoende variatie in je vezelbronnen? Eet je voldoende? Varieer je ook met eetmomenten, zoals lunch en ontbijt omdraaien? Heb je voldoende in het vooruit gekookt, om plotselinge agendawijzigingen op te kunnen vangen met een lunch of diner uit de vriezer? Beweeg je nog steeds voldoende en is dat aangepast op jouw afgenomen gewicht? Neem je nog de rust? En eventueel de supplementen die erbij horen?

Focus even op de weg. Door te kijken naar de richtlijnen, maar ook door te kijken welke recepten of oefeningen je nog niet hebt gedaan en die de komende twee weken in te plannen. Zo kwam ik zelf achter een recept dat superlekker is, ook voor gasten aan mijn tafel, omdat ik mezelf dwong een bladzijde verder in het kookboek te gaan.

Verleg je doel naar een minder magische grens

Als je door de magische grens van 100 wilt breken, dan doet dat iets met je motivatie als je 98 of 99 kg weegt. Dus is het simpel: Verleg je doel. Kijk wat haalbaar voor jou is, of dat 80 of 90 moet zijn. Maar stel een nieuw doel, breek dat op in kleinere stappen en ga met volle energie voor dat nieuwe doel.

Vooral als je dat combineert met een van de andere tips hierboven, is de kans van slagen groter dat je door die magische grens van 100kg geraakt.

Er zijn altijd uitzonderingen op de regel

Ik heb hierboven wat algemene tips gegeven, maar niet iedereen verkeert in dezelfde situatie. Er zijn veel factoren die ervoor kunnen zorgen dat je (tijdelijk) niet afvalt. Ik kan je helpen om die te achterhalen, waarbij ik ook kijk naar hormonen, onbewuste stress en meer.

En ja, niet ieder mens met diabetes type 2 hoeft af te vallen, er zijn ook slanke mensen met type 2, die komen in een ander blog weer aan de orde. Want ook bij hen kan een aanpassing in de voeding zorgen dat je niet afvalt, maar toch gezondere bloedsuikerwaarden krijgt.

Heb je hulp nodig bij het doorbreken van een magische grens om af te vallen of lukt het je niet om af te vallen wat je ook probeert, neem dan contact op. Na een oriëntatie plannen we dan een uitgebreide intake in, om de oorzaken te achterhalen.

Contact kan telefonisch, per e-mail of contactformulier.

Share Button

Laat een reactie achter