Een verdrinking met dodelijke afloop is landelijk nieuws. Het staat duidelijk in de krant, vooral in deze warme zomer. Deels ook als waarschuwing: houd je kinderen in de gaten. Diabetes type 2 is als langzaam verdrinken.

In 2016 zijn 86 mensen overleden door verdrinking

Dat staat in de open data van het CBS. Een verdrinkingsdood is tragisch en onverwacht. Toch worden door meerdere instanties tips gegeven om een verdrinkingsdood te voorkomen.

  • Houd kleine kinderen uit de buurt van water, een klein laagje kan hen al fataal worden. Blijf bij je kind als deze in het water of in een ligbad zit.
  • Leer zwemmen.
  • Ga met een goede conditie het water in. Blijf uit het water als je onder invloed van alcohol of drugs bent.
  • Zwem op veilige plekken, zonder stroming, zonder eb.
  • Leer verdrinkingsnood te herkennen, zodat je een ander kunt redden. Iemand die verdrinkt, kan niet meer om hulp schreeuwen, maar is wel te herkennen.

In 2016 zijn 2891 mensen overleden aan suikerziekte

Dat is 33x zoveel als aan verdrinkingsdood. Het staat echter minder vaak in de krant, maar is niet minder ernstig of tragisch. Gelukkig kun je er zelf veel aan doen.

Diabetes type 2 is langzaam verdrinken. Als je het op tijd herkent, kun je actie ondernemen. Vaak zijn al 15 jaar voorbij gegaan voor de diagnose wordt gesteld. Dat is het moment waarop de symptomen meetbaar worden, zoals een verhoogde bloedsuikerspiegel.

Leer het voorstadium van diabetes type 2 herkennen:

  • Overgewicht (niet iedereen met overgewicht heeft diabetes type 2 en niet iedereen met diabetes type 2 heeft overgewicht, maar overgewicht verhoogt de kans op diabetes 2).
  • Een bolle buik, in andere woorden: het ontbreken van een taille. Vooral bij vrouwen is een buikomvang meer dan 80 cm en bij mannen meer dan 92 cm een hoger risico op diabetes 2.
  • Minder beweging dan 30 minuten per dag matig intensief bewegen.
  • Veel stilzitten (bureauwerk) in plaats van wandelen, staan.

Als je eenmaal diabetes 2 hebt, leer zwemmen

  • Leer welke voedingsmiddelen alleen maar energiebommen zijn en niet bijdragen aan jouw gezondheid.
  • Leer welke voedingsmiddelen goed zijn om je gewicht en/of je bloedsuiker te laten dalen.
  • Ervaar welke manier van bewegen bij jou past en doe dat vaker.
  • Kom uit die stoel, ga eventueel staand werken.

bruin vet kweken door te zwemmen

Als je eenmaal diabetes type 2 hebt, realiseer je dat een drijfmiddel je slechts tijdelijk helpt. Medicatie tegen diabetes type 2 geneest niet, maar houdt je wat langer aan het wateroppervlak. Als je dan wind tegen hebt, waai je alsnog naar open zee. In andere woorden: als je ongezond blijft eten, heb je steeds meer medicatie nodig en kun je alsnog langzaam verdrinken in de diabetes type 2. Daarom is het van belang om je omgeving mee te hebben:

  • Je gezin vragen mee te doen met gezond eten, zoals veel groenten en geen gesuikerde toetjes.
  • De gezondere keuzes in het restaurant op het werk.
  • De gezondere keuzes in de supermarkt.

diabetes type 2 is langzaam verdrinken

Blijf altijd oog houden voor gevaarlijk zwemwater: weinig beweging, weinig slaap, mogelijk stress die je raakt. Zorg dat je daar zo snel mogelijk weer uit raakt:

  • Ga bewegen door langzaam je conditie op te bouwen.
  • Probeer 8 uur slaap per dag te halen, in een vast ritme.
  • Kijk welke stress je vandaag nog kunt wegwerken door actie te ondernemen. Loslaten is ook een actie.

Help, waar moet ik beginnen met het verminderen van mijn diabetes?

Beweeg je al voldoende, kijk dan eens naar voeding, slaap of stress.
Eet je al veel groenten en vooral onbewerkte voeding, kijk dan eens naar beweging of ontspanning.

Wil je liever stap voor stap aan de slag en je voortgang per stap vieren, doe dan de online cursus Diabetesvrij leven. Die is speciaal geschreven voor de mensen die een hoog risico hebben op diabetes type 2 of die al gebruik maken van medicatie (die geen hypo’s kan veroorzaken). Ik help je daarbij met online persoonlijk advies.

Wil je iemand anders met diabetes 2 een reddingsboei toewerpen? Attendeer hen dan op deze pagina. Delen mag.

Share Button

2 reacties

  1. yvonne op 7 september 2018 om 23:10

    Ja, zo voelt het, langzaam verdrinken. Je geen raad meer weten met je zware lichaam en te moe om te sporten. Zeker weten dat het anders kan, mar niet weten hoe. Ik ben hier heel verdrietig van.

    • Marian op 8 september 2018 om 14:07

      Goed dat je reageert Yvonne, want er is wat aan te doen.
      Vaak is de eerste stap de voeding aanpassen, dan komt er meer energie en kun je weer conditie gaan opbouwen. Hier op het openbare deel van het blog gaat het te ver om te vragen wat je al aan je voeding hebt aangepast, vandaar wat algemene tips.

      Vermijd de grootste suikerbommen: van zoet brood beleg en ontbijtkoek tot gesuikerde frisdranken en vruchtensap. Kijk waar je dat kunt vervangen door de hartige varianten, door echte voeding zoals fruit, noten of eieren. Vervang je drinken door water, thee en koffie.

      De tweede stap is: voldoende groenten eten. Als je al 250 gram groenten per dag haalt, kijk eens of je de 500 gram per dag kunt halen. In groenten zitten meerdere stoffen die je kunnen helpen om energie te krijgen. Van vezels voor een goede stoelgang tot antioxidanten om sluimerende ontstekingen tegen te gaan.

      Voor bewegen is de eerste stap: sta wat vaker op uit je stoel, ga staand strijken of staand tv kijken. Parkeer de auto wat verder weg als je boodschappen gaat doen. Loop in huis spontaan 3x per dag de trap op en neer. Alles wat je aan beweging kunt pakken nu, is meegenomen. Het gaat vanzelf makkelijker. Dan ga je over naar meedoen met Nederland in beweging of elke avond voor het eten een blokje om.

      Als je alleen Metformine gebruikt en geen medicijnen die een hypo kunnen veroorzaken, kijk dan eens bij mijn e-book.
      https://diabetesvrijleven.nl/ebook

      Heb je het e-book uit en wil je verder, dan heb je de keuze tussen mijn online cursus of online coaching.
      Je mag me daar ook over bellen tijdens kantooruren 0618715310.
      Groet, Marian

Laat een reactie achter