Een kroket is geen groente

Een kroket is geen groente, maar een vleesvervanger is het ook niet. Je kunt het, als je diabetes 2 hebt, beter beschouwen als een boterham, want het bevat ruim koolhydraten.

Het is lekker warm weer, de sfeer van vakantie hangt in de lucht

Dan is het voor mij al snel dat ik wat makkelijker wil koken. Niet te lang in de keuken staan, maar even snel wat in elkaar draaien. De reclamefolder van de lokale supermarkt wil me daar graag bij helpen en de eerste aanbieding in de folder gaat over gepaneerde vleesproducten. Denk aan boomstammetjes, maar ook cordon bleu. Verderop kom ik de kipkorn ook tegen. De ultieme versie van gepaneerde voeding is voor mij de kroket: koolhydraten omhuld met koolhydraten. En ook daar doen de fabrikanten hun best, ik mocht recent een glutenvrij versie proeven. Maar is een kroket wel handig, voor wie van plan is om zijn diabetes 2 te verminderen?

Diabetes type 2 verminderen: Neem groente als basis

Mensen met diabetes type 2 kunnen over het algemeen snel opknappen als ze meer groenten gaan eten. Minimaal de geadviseerde 250 gram per dag voor gezonde mensen en het liefst meer. Van groente mag je  gerust 500 tot 1000 gram per dag eten. Dat noemen ze ook wel een plant based manier van eten: de planten zijn de basis.

Voor een goede balans horen daar voldoende vetten en eiwitten bij. En die haal je makkelijk uit vis, gevogelte, vlees, eieren en noten.

Vandaag kwam ik langs deze video op youtube over groenten en vis en gevogelte bij diabetes 2. De video duurt 10,5 minuut.

Een kroket is geen groente

Een rundvleeskroket bevat geen vitamine C, een aardappelkroket een klein beetje en een groentekroket amper meer dan een klein beetje (bronnen NEVO en Voedingswaardetabel). Volwassen mannen en vrouwen hebben minimaal 75 milligram nodig (bron Voedingscentrum), dus naast deze kroketten moet je serieus nog groenten gaan eten.

Qua vezels is het ook al triest, ergens tussen 1 en 2 gram per 100 gram. Als je weet dat je ergens tussen 30 en 40 gram voedingsvezel moet eten als je gezond bent en meer als je diabetes 2 hebt, dan redt je het niet in een maaltijd met 2 kroketten. Dan zit je pas rond de 4 gram.

Een kroket is een magere bron van eiwitten

Een kroket weegt ongeveer 80 gram. Eenzelfde gewicht aan gerookte makreel levert 16,8 gram eiwit. Een aardappelkroket 2,7 gram, een groentekroket 4,1 gram en een gewone kroket 7,1 gram eiwit. Veel te weinig dus om een goede verzadiging te krijgen en voldoende eiwitten om het herstel in jouw lichaam te helpen.

Een ding kan ik wel zeggen: een kroket bevat vaak vlees van allerlei onderdelen van het dier dat we anders niet zouden eten. Daarmee verklein je wel de CO2 footprint op deze aarde, omdat er geen onderdelen worden weggegooid. Bovendien bevatten die onderdelen vaak andere mineralen en aminozuren dan als je een kipfilet eet. Gunstig dus voor de variatie.

Een kroket is een ruime bron van koolhydraten

Daar is het woord koolhydraten weer. Van koolhydraten maakt het lichaam glucose, waardoor de bloedsuikerspiegel kan stijgen. Daarom wil je de hoeveelheid koolhydraten beperken bij diabetes type 2. Zeker als het gaat om de koolhydraten waar het lichaam snel glucose van kan maken, zoals tarwebloem en witte paneermeel. En dat zijn twee belangrijke ingrediënten van de kroket. De groentekroket bevat zelfs nog meer koolhydraten.

Hoe zorg je nu dat je een maaltijd goed in balans maakt, als je trek hebt in kroket?

  1. Geen kroket eten. Gezien de snelle koolhydraten die erin zitten is dit gewoon voedsel dat af te raden is. Een redelijk alternatief, als je toch naar de snackbar wilt, is patat. Dat is minder bewerkt voedsel en bevat meer vezels.
  2. Beschouw de kroket niet als vlees of vleesvervanger, maar beschouw het als een boterham. Een volkoren boterham bevat 13 gram koolhydraten, een gewone kroket 21 gram koolhydraten. Dus 1 kroket staat gelijk aan 1,5 volkoren boterham, als je naar de koolhydraten kijkt. Dan weet je dat je daar geen broodje bij kunt doen, als een broodje kroket, want dat is dan makkelijk een verdubbeling van de hoeveelheid koolhydraten. Een maaltijd in balans met kroket is met een stevig bord groenten en nog een bron van eiwit erbij. Denk aan een grote salade van groene blaadjes en andere groenten met stevig wat makreel of tonijn erin. Of een grote portie gekookte broccoli en daarbij kipfilet.
    Ik weet niet hoe het jou vergaat, maar als ik ter compensatie van mijn geurige, warme, zachte kroket een groot bord sla moet eten, dan laat ik hem liever liggen en ga puur voor de grote salade.
  3. En stop met polderen. Voor iemand met diabetes type 2 is alles waar tarwebloem, of rijstebloem of maisbloem in grote hoeveelheden in zit, geen goed idee. Dus schrappen, geen kroket meer. Ga voor echt eten.

kroket met brood, dubbelop koolhydraten

Een snelle maaltijd met dit warme weer

Kook de broccoli en laat hem afkoelen. Koop gerookte kipfilet of bak zelf kipfilet gaar en snijd dat in reepjes. Meng een klein blikje linzen (Bonduelle) met de broccoli en de kip. Doe daar overheen een echte vinaigrette en garneer met extra tuinkruiden naar smaak.

Kook voldoende broccoli voor twee keer. Dan eet je hem de keer erop met tonijn, aangemaakt met een beetje mayo en voldoende kappertjes. En een schaaltje bramen als toetje.

Braad een grote pan vol kippenpootjes. Een koud kippenpootje laat zich goed combineren met een salade van sperziebonen, gesnipperd ui, wat augurken in blokjes en wat tomaat.

Er zijn nog kippenpootjes over? De dag erna barbecue, even de kip weer opwarmen op de barbecue, repen courgette insmeren met olie en snel bakken aan beide zijden. Een mooie tomaten met basilicumsalade erbij met een drupje balsamico azijn erover.

Ook met bloemkool, rauw, zijn mooie salades te maken van harde groenten: radijs, rettich, komkommer. Een blikje tonijn, wat zilveruitjes en je bent klaar. Liever wat gebakken onderdelen erin? Vervang de tonijn door garnalen die je bakt in olie. Of vervang de zilveruitjes door gefruite uitjes.

salade met vis

Zo moet het toch wel lukken de komende dagen?

Kan jij de kroket al laten liggen?
Wil jij jouw reactie hieronder delen?

Share Button

Laat een reactie achter