“Don’t eat whites” staat er in het boek van Timothy Ferriss. Mijn vertaling: eet geen witte koolhydraten. Ik zal je uitleggen wat dat zijn en waarom je die beter niet kunt eten, als je gezond bent en gezond wil blijven of diabetes 2 hebt en gezond wilt worden.

Suikerziekte is meer dan een probleem van de bloedsuikerspiegel

De oorzaak van een verhoogde bloedsuikerspiegel is niet de bloedsuiker zelf. Dat is meer een symptoom. De oorzaak van diabetes type 2 is insulineresistentie. Insuline is de sleutel die op het slot van de cel past, zodat glucose de cel in kan. Insulineresistentie zorgt er voor dat er minder sloten beschikbaar zijn. De glucose blijft dan in het bloed circuleren en is meetbaar als hogere bloedsuikerspiegel. En dat levert schade op aan het lichaam.

De oplossingen bij insulineresistentie

  1. Meer bewegen. Beweging maakt de spieren gevoeliger voor insuline. In andere woorden, er ontstaan meer sloten. En er ontstaan meer energiefabrieken in de cellen, die glucose kunnen omzetten in energie. Je gaat je steeds fitter voelen, je krijgt steeds meer energie als je meer conditie opbouwt.
  2. Meer voeding eten die helpt om diabetes 2 te verminderen: meer groenten voor vezels en vitaminen, meer omega 3 bijvoorbeeld uit vette vis en walnoten. Dit lijstje is nog niet compleet, maar geeft een inzicht.
  3. Eet geen witte koolhydraten. Voor wie goed leest: niet alle koolhydraten hoef je te schrappen, enkel de witte.

Eet geen witte koolhydraten

In de natuur komt weinig echt witte groente voor. Champignons, witlof, rettich en asperges worden in het donker geteeld (in of onder de grond). Bloemkool wordt ook afgedekt (liefst met eigen bladeren) om ervoor te zorgen dat deze wit in plaats van geel wordt. In de natuur is het veel logischer om groen te zijn of geel, rood, oranje, paars, bruin, zwart, bijna alle kleuren van de regenboog en meer.

In de winkel komen we veel meer witte voeding tegen en dat is een teken dat de voeding geraffineerd is. Vaak is niet alleen het water eruit gehaald, maar ook de vezels en de vitaminen. Doordat ze kristalzuiver zijn, zijn ze wit van kleur, denk aan kristalsuiker. Soms zijn ze zelfs gebleekt om zo hagelwit te zijn. Drie nadelen van witte koolhydraten:

  1. Hoog energetisch. Dat is een ander woord voor calorierijk. Geen goed idee voor wie overgewicht heeft.
  2. Hoog in acellulaire koolhydraten. Die geven een snelle bloedsuikerpiek en die roept weer een grote insulinerespons op. En dat gaat niet helpen om de insulineresistentie te verminderen. Geen goed idee voor iedereen die in de gevarenzone zit voor diabetes type 2 of dat al heeft.
  3. Bevatten amper tot geen vitaminen en vezels. En juist die heb je dagelijks nodig om gezond te blijven. Of je nu diabetes 2 hebt of niet.

Waar zitten witte koolhydraten in?

  • Kristalsuiker en de gemalen versie poedersuiker en de vloeibare versie glucosestroop. En alles wat zoet gemaakt is met suiker of glucose: frisdrank, toetjes, snoep, koekjes.
  • Witmeel, zoals tarwebloem, rijstebloem, maizena, allesbinder. Kijk maar eens in de pakjes in de keuken, er is veel gemaakt van witte poeder of er zit bindmiddel in. Bijvoorbeeld: pasta, pizza, witbrood, bruinbrood (de helft van het meel is witte tarwebloem), koekjes, glutenvrije koekjes en sauzen.
  • Witte rijst, van snelkookrijst tot rijstwafels.

Welke voeding bevat geen witte koolhydraten?

Alles bij de groenteboer dat zo van de plant komt en in alle kleuren van de regenboog beschikbaar is. Rode tomaten, oranje sinaasappels, gele courgette, groene kool, bruine kastanjechampignons om maar een paar voorbeelden te noemen.

Hoe vervang je:

> Een broodmaaltijd door een andere lunch?
> Witte rijst in je warme maaltijd door iets anders dan zilvervliesrijst?
> Patat met kroketten door patat met iets gezonders?

Dat staat in het e-book dat ik heb geschreven voor mensen met diabetes type 2 (die alleen Metformine gebruiken om hun bloedsuikers goed te houden). Dit boek is ook zeer geschikt voor mensen die in de gevarenzone zitten voor diabetes type 2.

naar de pagina over het e-book

 

Twijfel je of een voedingsmiddel witte koolhydraten bevat?
Deel jouw voedingsmiddel hieronder, dan zoek ik hem op en vertel je of het witte koolhydraten bevat.

 

 

Share Button

12 reacties

  1. Marieke Flikweert op 23 juli 2018 om 17:19

    wat mij nu nog niet helemaal duidelijk is uit dit artikel is of je nu wel of niet de witte groenten moet vermijden zoals champignons? #gekopchampignons #gekopasperges

    • Marian op 25 juli 2018 om 11:42

      Een heel goede vraag Marieke. In dit artikel gaat het puur over de witte koolhydraten, dus suiker, tarwebloem en wat je verder in pakjes en zakjes tegenkomt dat sterk bewerkt is. Die sterk bewerkte producten zijn hoog energetisch, rijk aan koolhydraten en daarmee niet geschikt voor mensen met diabetes type 2.

      Kijk ik naar de natuur, dan is kleur zoveel logischer. En kleur betekent vaak ook vitaminen en antioxidanten als het gaat om groenten en fruit. Prima voedsel dus. De uitzonderingen zijn witte groenten, die in het donker groeien. En dan kan de verwarring ontstaan: wel wit en toch goed? Ja, toch goed. Je mag er zeker mee variëren in je weekmenu. Deze witte groenten leveren namelijk weer heel andere voedingsstoffen en vitaminen die goed voor je zijn.

      Hoe zie je nu makkelijk het verschil tussen witte koolhydraten (niet goed) en witte groenten (wel goed)? Het verschil is het makkelijkst te zien: heeft het een etiket of niet. Zonder etiket = groente = goed. Met etiket = bewerkt = niet goed. Suiker zit in een verpakking met etiket, ontbijtkoek ook, brood ook. Groente kan een etiket hebben, maar daar zit geen ingrediëntenlijst op.

      En om je helemaal te motiveren, ik schreef al eerder een blogartikel over de champignon en over asperges.

      • Arnold op 29 september 2018 om 10:31

        Erg verwarrend allemaal, mogen de genoemde groenten nou wel of niet.
        Of is het “mag wel maar liever niet”
        Heb altijd gedacht dat groenten altijd gezond waren.

        • Marian op 3 oktober 2018 om 14:17

          Ja, groenten zijn gezond. Alle groenten zijn gezond. Het heeft de voorkeur om alle kleuren van de regenboog te eten en daarbij horen ook de witte groenten. Hoe meer variatie hoe beter.

          De kern van het verhaal is, dat “Don’t eat whites” slaat op alles wat als wit poeder of witte kristallen uit de winkel of de fabriek komt: witte suiker, witte tarwebloem en alles wat daarvan is gemaakt: koekjes, witbrood, croissants, snoep, pasta, pizza, kroketten. Die zijn niet gezond, omdat ze geen of weinig voedingsstoffen met zich meebrengen en wel veel energie geven (je wordt er makkelijk dik van) en snelle bloedsuikerpieken geven (ongezond).

          Dus eet met plezier champignons, venkel, witlof, witte kool, Chinese kool, rettich en al die andere versies van witte groenten.

  2. Nadia op 30 januari 2019 om 11:12

    Ik kreeg diabetes type 2 toen ik 27 was, en probeer er al 2 jaar vanaf te komen. Nu zijn mijn waardes steeds beter gelukkig, en al die ‘whites’ vermijden helpt wel degelijk. Zeker voor mijn energie! Ik blog zelf ook over wat ik meemaak met diabetes type 2 en hoe ik het aanpak.

    • Marian op 30 januari 2019 om 15:27

      Dank je wel voor jouw reactie Nadia. Wat goed dat je er openlijk over durft te praten dat je actief je diabetes 2 wilt verminderen. Ik zie dat je dat doet door middel van koolhydraatarm eten. Dat is een methode die meteen de bloedsuikers stabiliseert en daarbij kan helpen bij het afvallen. En afvallen is weer gunstig omdat het lichaam dan weer gevoeliger wordt voor de insuline die het zelf maakt.

      Mocht dat niet voldoende zijn om jouw diabetes 2 om te keren, dan kan ik je helpen met andere methoden. Ik kijk namelijk ook naar de werking van de alvleesklier en van de lever. Beide organen hebben een belangrijke rol in het stabiel houden van de bloedsuiker. Als afvallen alleen jou niet helpt, dan kan dat zijn omdat de lever of de pancreas vervet is. Daar heb ik aparte werkwijzen voor om die weer gezond en vitaal te krijgen. Alles gebaseerd op Pubmed publicaties die de werkzaamheid aantonen.

      Laat het nog eens weten, over een jaar hoe het gaat.

      • Nadia op 14 maart 2020 om 12:19

        Heel toevallig kwam ik deze reactie weer tegen in mijn mailbox en dacht: ‘hé, het is al een jaar later!’. Inmiddels doe ik mee aan het diabetes type 2 omkeerprogramma en dat vergaat me super goed! Vooral in de taille veel centimeters kwijt en veel geleerd over, wat jij ook zegt, de lever en alvleesklier. Hopelijk kan ik binnenkort medicijnvrij zijn 😀

        • Marian op 15 maart 2020 om 09:14

          Hallo Nadia,

          Fijn om te lezen. Ga er voor en gebruik de kracht van de groep waar je nu in zit.
          Heel veel succes om medicatievrij te behalen en te behouden.

          Groet, Marian

  3. Jo op 7 juli 2020 om 19:38

    Mag je bij diabetes 2 gebakken vis eten ben net suikerpatient en kan iemand die het ook heeft mij een dieet aanraden.
    Jo

    • Marian op 8 juli 2020 om 09:21

      Beste Jo,
      Ik heb je een e-mail gestuurd met een antwoord. Ja, gebakken vis mag, maar variatie in vis is beter. Elke week een gebakken visje is prima, daarbij twee keer per week vette vis zoals haring, makreel, zalm of sardine. Als je de vis bakt, liever zelf doen, zodat je geen beslagjasje krijgt van de visboer. Vragen om een lekkerbek rauw en thuis in de pan voorzichtig garen in echte boter. Beetje zout eroverheen en een drupje citroen en je hebt een heerlijk visje.

      Ik kan je helpen met maatwerk advies voor het dieet. Diabetesvrij leven heeft namelijk meerdere cursussen die gaan over dieet, maar ook over bewegen, een goede nachtrust en stressvrij leven. Als je de e-mail beantwoordt, zorg ik voor een passend advies.

      Groet, Marian Bosma

  4. Declerck Daniel op 2 augustus 2020 om 19:39

    Ik ben vanaf heden prediabetis (6,4) daarom zou ik graag willen weten wat ik wel en niet mag eten en drinken. Kan ik mij dan ook een papieren versie aanschaffen van deze problematiek,al of niet tegen betaling??

    • Marian op 31 augustus 2020 om 10:41

      Beste Daniel,
      Prediabetes is een heel goede waarschuwing dat je nu aan de slag kunt met jouw gezondheid om diabetes type 2 te voorkomen. Deels kan dat door voeding, maar minstens zo belangrijk zijn voldoende beweging (spieropbouw), goede nachtrust en voldoende ontspanning.
      Speciaal voor mensen met prediabetes heb ik de cursus Diabetesvrij leven geschreven. Daarin komen eten, bewegen, slapen en ontspannen allemaal aan bod. Je vindt het aanbod van de cursus hier:
      https://diabetesvrijleven.nl/aanbod/cursus-diabetesvrij-leven/

      De cursus verwijst naar de recepten die ook in de cursusomgeving staan. Daarom is het niet handig om deze uit te draaien op papier. Enkel als het heel onhandig voor je is, zou ik kunnen kijken wat het kost om hem op papier te laten zetten.

Laat een reactie achter