Eet geen witte koolhydraten, vooral niet bij diabetes type 2

“Don’t eat whites” staat er in het boek van Timothy Ferriss. Mijn vertaling: eet geen witte koolhydraten. Ik zal je uitleggen wat dat zijn en waarom je die beter niet kunt eten, als je gezond bent en gezond wil blijven of diabetes 2 hebt en gezond wilt worden.

Suikerziekte is meer dan een probleem van de bloedsuikerspiegel

De oorzaak van een verhoogde bloedsuikerspiegel is niet de bloedsuiker zelf. Dat is meer een symptoom. De oorzaak van diabetes type 2 is insulineresistentie. Insuline is de sleutel die op het slot van de cel past, zodat glucose de cel in kan. Insulineresistentie zorgt er voor dat er minder sloten beschikbaar zijn. De glucose blijft dan in het bloed circuleren en is meetbaar als hogere bloedsuikerspiegel. En dat levert schade op aan het lichaam.

De oplossingen bij insulineresistentie

  1. Meer bewegen. Beweging maakt de spieren gevoeliger voor insuline. In andere woorden, er ontstaan meer sloten. En er ontstaan meer energiefabrieken in de cellen, die glucose kunnen omzetten in energie. Je gaat je steeds fitter voelen, je krijgt steeds meer energie als je meer conditie opbouwt.
  2. Meer voeding eten die helpt om diabetes 2 te verminderen: meer groenten voor vezels en vitaminen, meer omega 3 bijvoorbeeld uit vette vis en walnoten. Dit lijstje is nog niet compleet, maar geeft een inzicht.
  3. Eet geen witte koolhydraten. Voor wie goed leest: niet alle koolhydraten hoef je te schrappen, enkel de witte.

Eet geen witte koolhydraten

In de natuur komt weinig echt witte groente voor. Champignons, witlof, rettich en asperges worden in het donker geteeld (in of onder de grond). Bloemkool wordt ook afgedekt (liefst met eigen bladeren) om ervoor te zorgen dat deze wit in plaats van geel wordt. In de natuur is het veel logischer om groen te zijn of geel, rood, oranje, paars, bruin, zwart, bijna alle kleuren van de regenboog en meer.

In de winkel komen we veel meer witte voeding tegen en dat is een teken dat de voeding geraffineerd is. Vaak is niet alleen het water eruit gehaald, maar ook de vezels en de vitaminen. Doordat ze kristalzuiver zijn, zijn ze wit van kleur, denk aan kristalsuiker. Soms zijn ze zelfs gebleekt om zo hagelwit te zijn. Drie nadelen van witte koolhydraten:

  1. Hoog energetisch. Dat is een ander woord voor calorierijk. Geen goed idee voor wie overgewicht heeft.
  2. Hoog in acellulaire koolhydraten. Die geven een snelle bloedsuikerpiek en die roept weer een grote insulinerespons op. En dat gaat niet helpen om de insulineresistentie te verminderen. Geen goed idee voor iedereen die in de gevarenzone zit voor diabetes type 2 of dat al heeft.
  3. Bevatten amper tot geen vitaminen en vezels. En juist die heb je dagelijks nodig om gezond te blijven. Of je nu diabetes 2 hebt of niet.

Waar zitten witte koolhydraten in?

  • Kristalsuiker en de gemalen versie poedersuiker en de vloeibare versie glucosestroop. En alles wat zoet gemaakt is met suiker of glucose: frisdrank, toetjes, snoep, koekjes.
  • Witmeel, zoals tarwebloem, rijstebloem, maizena, allesbinder. Kijk maar eens in de pakjes in de keuken, er is veel gemaakt van witte poeder of er zit bindmiddel in. Bijvoorbeeld: pasta, pizza, witbrood, bruinbrood (de helft van het meel is witte tarwebloem), koekjes, glutenvrije koekjes en sauzen.
  • Witte rijst, van snelkookrijst tot rijstwafels.

Welke voeding bevat geen witte koolhydraten?

Alles bij de groenteboer dat zo van de plant komt en in alle kleuren van de regenboog beschikbaar is. Rode tomaten, oranje sinaasappels, gele courgette, groene kool, bruine kastanjechampignons om maar een paar voorbeelden te noemen.

Hoe vervang je:

> Een broodmaaltijd door een andere lunch?
> Witte rijst in je warme maaltijd door iets anders dan zilvervliesrijst?
> Patat met kroketten door patat met iets gezonders?

Dat staat in het e-book dat ik heb geschreven voor mensen met diabetes type 2 (die alleen Metformine gebruiken om hun bloedsuikers goed te houden). Dit boek is ook zeer geschikt voor mensen die in de gevarenzone zitten voor diabetes type 2.

naar de pagina over het e-book

 

Twijfel je of een voedingsmiddel witte koolhydraten bevat?
Deel jouw voedingsmiddel hieronder, dan zoek ik hem op en vertel je of het witte koolhydraten bevat.

 

 

Share Button

4 reacties

  1. Marieke Flikweert op 23 juli 2018 om 17:19

    wat mij nu nog niet helemaal duidelijk is uit dit artikel is of je nu wel of niet de witte groenten moet vermijden zoals champignons? #gekopchampignons #gekopasperges

    • Marian op 25 juli 2018 om 11:42

      Een heel goede vraag Marieke. In dit artikel gaat het puur over de witte koolhydraten, dus suiker, tarwebloem en wat je verder in pakjes en zakjes tegenkomt dat sterk bewerkt is. Die sterk bewerkte producten zijn hoog energetisch, rijk aan koolhydraten en daarmee niet geschikt voor mensen met diabetes type 2.

      Kijk ik naar de natuur, dan is kleur zoveel logischer. En kleur betekent vaak ook vitaminen en antioxidanten als het gaat om groenten en fruit. Prima voedsel dus. De uitzonderingen zijn witte groenten, die in het donker groeien. En dan kan de verwarring ontstaan: wel wit en toch goed? Ja, toch goed. Je mag er zeker mee variëren in je weekmenu. Deze witte groenten leveren namelijk weer heel andere voedingsstoffen en vitaminen die goed voor je zijn.

      Hoe zie je nu makkelijk het verschil tussen witte koolhydraten (niet goed) en witte groenten (wel goed)? Het verschil is het makkelijkst te zien: heeft het een etiket of niet. Zonder etiket = groente = goed. Met etiket = bewerkt = niet goed. Suiker zit in een verpakking met etiket, ontbijtkoek ook, brood ook. Groente kan een etiket hebben, maar daar zit geen ingrediëntenlijst op.

      En om je helemaal te motiveren, ik schreef al eerder een blogartikel over de champignon en over asperges.

      • Arnold op 29 september 2018 om 10:31

        Erg verwarrend allemaal, mogen de genoemde groenten nou wel of niet.
        Of is het “mag wel maar liever niet”
        Heb altijd gedacht dat groenten altijd gezond waren.

        • Marian op 3 oktober 2018 om 14:17

          Ja, groenten zijn gezond. Alle groenten zijn gezond. Het heeft de voorkeur om alle kleuren van de regenboog te eten en daarbij horen ook de witte groenten. Hoe meer variatie hoe beter.

          De kern van het verhaal is, dat “Don’t eat whites” slaat op alles wat als wit poeder of witte kristallen uit de winkel of de fabriek komt: witte suiker, witte tarwebloem en alles wat daarvan is gemaakt: koekjes, witbrood, croissants, snoep, pasta, pizza, kroketten. Die zijn niet gezond, omdat ze geen of weinig voedingsstoffen met zich meebrengen en wel veel energie geven (je wordt er makkelijk dik van) en snelle bloedsuikerpieken geven (ongezond).

          Dus eet met plezier champignons, venkel, witlof, witte kool, Chinese kool, rettich en al die andere versies van witte groenten.

Laat een reactie achter