De langste dag, de kortste nachten

De langste dag veroorzaakt nogal eens slaaptekorten. De nacht is dan veel korter. En een gezonde nachtrust is belangrijk om de bloedsuiker stabiel te houden, vooral bij mensen met diabetes type 2.

De langste dag betekent dat het lang licht is

Ik ga graag naar bed als het donker begint te worden. In de herfst en winter gaat bij mij dan ook al snel ‘het lampje uit’. Nu het lang licht is, krijg ik die prikkel niet. Ik werk in de moestuin nog even door, ruim wat op buiten, repareer wat en voor ik het weet is het laat.

Het is vaak al voorbij de tijd dat ik in bed had willen liggen. Nu wil ik nog even zitten, wat drinken en bijkletsen, het nieuws bekijken en voor ik het weet is het 1,5 uur na mijn normale tijd dat ik ga slapen.

De dag begint weer vroeg

De vogels zijn op tijd wakker. Het licht piept al vroeg langs het gordijn de slaapkamer in. De kans op wakker worden door natuurlijke oorzaken is groter als het zo vroeg licht is. Dat maakt het een nadelige combinatie: laat naar bed en vroeg weer wakker.

Powernaps overdag werken niet bij een structureel tekort aan slaap. Het is zaak om echt te zorgen voor voldoende nachtrust.

Foto van twee voeten die onder het laken vandaan steken. Schijnbaar in alle rust.

Een goede nachtrust helpt bij het verlagen van de bloedsuikers

5 tips om de nachten weer langer te maken

  1. Verduister de slaapkamer
    Kijk waar het meeste licht vandaan komt. Vervang gewone gordijnen door verduisteringsgordijnen. Overleg met de leverancier van de rolgordijnen over zijdegeleiding, zodat de zon niet meer om het hoekje schijnt.
  2. Zorg voor voldoende licht overdag
    Voldoende licht overdag, vooral in de ochtend, kan helpen om een goed dag-nachtritme te houden. Wie in een donkere ruimte werkt, heeft behoefte aan voldoende daglicht of lamplicht. Die lampen kunnen ook van het type daglichtlamp zijn, voor een optimaal effect. En vergeet de lunchwandeling niet, om naast het licht ook wat vitamine D en frisse lucht mee te pakken.
  3. Doe voorzichtig met alcohol
    Alcohol kan helpen bij het rustig worden en inslapen, maar heeft een vermoeiend effect op het lichaam omdat het energie kost om de alcohol af te breken en het doorslapen ook bemoeilijkt. Liever geen alcohol.
  4. Ga op een vast tijdstip naar bed
    Elke dag, liefst ook in het weekend. Daarmee kan het lichaam zich beter instellen op het dag/nachtritme. Daarbij zijn meerdere hormonen betrokken. Hoe vaker het ritme wordt aangehouden, hoe sterker dat systeem wordt. En hoe makkelijker inslapen en opstaan wordt.
    Dus ook in het weekend: lekker op tijd naar bed en eventueel een beetje uitslapen.
  5. Slaap niet veel en vaak uit
    Een keertje bijslapen na drukte of een late avond is een goed idee. Maar regelmatig uitslapen waarbij een brak gevoel de volgende dag optreedt, is niet goed. Probeer door de week een vaste tijd aan te houden om op te staan en in het weekend eventueel een uurtje later, maar niet drie uur later. Het strakker het ritme, hoe makkelijker in de avond de slaap weer komt.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de nachtrust door muggen wordt verstoord. Daarvoor schreef ik eerder 6 tips tegen muggen in de nacht. Wil je al mijn tips over nachtrust bij diabetes type 2 lezen, kies dan voor cursuspakket 3. Daarin zit ook de les over nachtrust.

Herkenbare problemen, zoals concentratieverlies

Afgelopen week had ik best last van die lange dagen en de korte nachten. Daarom kan ik dit artikel ook zo goed uit eigen ervaring schrijven.

Heb jij ook last van de lange dagen?
Of vind je het juist heerlijk dat je zoveel nog kunt doen in de avond?
Wil jij jouw ervaringen hieronder delen?

Share Button

2 reacties

  1. hoftor op 27 juni 2018 om 21:22

    We verblijven momenteel in Noord Zweden en hier is het nu 24 uur gewoon licht!
    Voor ons een heerlijke tijd maar ik bemerk best een zekere vermoeidheid.
    Ook op tijd eten is nu best wat lastiger want je blijft maar actief! De behoefte om een tussendoortje te nemen is ook een punt want je dagritme ligt nu gewoon anders.
    In de caravan krijgen we het ook niet donker want overal kiert toch de zon weer door!
    eenmaal thuis zitten we meestal zo weer in het goede ritme!! Ineke

    • Marian op 28 juni 2018 om 10:43

      Hoi Ineke,
      Dat is inderdaad overtreffende trap met het licht. Ik hoop dat je veel plezier hebt in het noorden.
      Groet, Marian

Laat een reactie achter